selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Har nyligen köpt ett gäng beggade vinylskivor där kvalitén var utmärkt överlag, men några skivor tex Kate Bush "Kick inside" var så förbannat skitig! Massvis med kletiga fingeravtryck på båda sidorna. :evil: Låter inte alls kul! Eftersom det var länge sedan jag stötte på problemet har jag faktiskt glömt bort hur jag gjorde rent smutsig vinyl tidigare. :oops:

Hur gör ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 15:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Fintvätt på jobbet: mjuk svamp med hela skivan under vattnet längs med spåren med mycket lätt tryck. Fingervarmt vatten och Yes diskmedel. Skölj med avjoniserat vatten och torkmedel som minskar ytspänningen. Lägg skivan på luddfri torkduk som suger upp det mesta och sedan filtrerad tryckluft som torkar resten. Skivan blir som ny. Har inga betänkligheter mot denna metod. (Skivorna får på detta sätt ung. samma behandling som implantat som ska in i människokroppen.)
Fultvätt hemma: svamp och vatten och diskmedel som ovan men sköljning i vanligt kranvatten utan torkmedel. Torkas med endast torkduken. Med den metoden blir det förstås kalkavlagringar på skivan men det är nog bättre än fingeravtryck.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Mumerik wrote:
...och torkmedel som minskar ytspänningen.
Que?

Det där med avjoniserat vatten minns jag från förr. Behovet är dessutom extra stort med tanke på att vattnet på ön är extremt kalkhaltigt! Var hittar man avjoniserat vatten månntro?

Börjar med "fultvätt" i helgen. Får se hur mkt kalkavlagringar det blir!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Kört fulltvätt på några skivor, men är så rädd att etiketten på skivan skall förstöras. Utan att ha provat själv (skulle kunna prova med nån skräpskiva) så tänkte jag bara fråga om det är något problem om det kommer lite vatten på etiketten under tiden man tvättar skivorna? Att den tar stryk om man lämnar skivan i vatten förstår jag, men hur känsliga är etiketterna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Avjoniserat vatten lämnar inte avlagringar efter sig som vanligt vatten gör men har å andra sidan högre ytspänning än vanligt, så det behövs lite ytspänningsminskande torkmedel som gör att vattnet sköljer ur spåren ordentligt. Vet inte var man får tag på torkmedel i vanliga affärer. Kanske är som sköljmedel man har i diskmaskin hemma förresten?

Avjoniserat kanske man kan köpa på apoteket, annars går det nog bra med batterivatten från bensinmacken.

Nån etikett har jag blåst sönder med tryckluften, annars är de väldigt tåliga. Om man inte håller på med så många skivor åt gången hinner inte etiketten suga åt sig vatten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 17:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag håller alltså hela skivan under vatten inkl etiketten, men hela tvätten inkl sköljning är ju över på 30-40 sek.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Jag använder mig av en skivtvätt (Nitty Gritty), resltatet blir mycket bra!!
Den funkar så att en rengörningsvätska appliceras samtidigt som en borste går runt ca 3 varv, därefter startar man sugen som suger upp väskan med allt skit i, funkar kanon!
Jag har köpt en tillsammans med två kompisar...

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 27, 2005 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Vad får man ge för en Nitty Gritty?
Blir skivan som ny då?
Allt knastrande damm försvinner?
Även fingeravtryck?
Frågorna hopar sig. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 27, 2005 23:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
Nitty Gritty, Loricraft, VPI mfl är nog kanonbra...
...men de är ju hyggligt dyra.

Jag beställde en KNOSTI ANTISTAT från diversevinyl.com för några år sedan. Jag troor det gick på en 6hundring med en liter vätska som går att återanvända via filter som medföljer. Detta fyller mitt behov att tvätta ett trettiotal skivor om året.

Den ser inte mycket ut för världen men funkar. Den borstar och antistatbehandlar skivorna så de håller sig dammfria länge. Har faktiskt kört den på splitt nya skivor också, vilket gav ett renare ljud :wink: :!:
(gissar att den tar bort lite gegga från pressningen...)
Enda nackdelen är att den är helt manuell dvs häll upp, skruva fast spindeln tillika skyddet för etiketterna, snurra några tröga varv, ställ i stället låt torka någon kvart, klart!

/Zed

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 02:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Det blev massvis med sociala aktiviteter och lite skivtvättande i helgen. Jobbar natt, så imorgon em blir det nog en "fultvätt" för Kate...
Mumerik wrote:
Vet inte var man får tag på torkmedel i vanliga affärer. Kanske är som sköljmedel man har i diskmaskin hemma förresten?
Vet inte om jag vågar använda spolglans på Kate! Får nog läsa in mig på vad de innehåller.
Zeedje wrote:
...KNOSTI ANTISTAT...Den ser inte mycket ut för världen men funkar. Den borstar och antistatbehandlar skivorna så de håller sig dammfria länge.
Låter toppen om den gör jobbet med tanke på priset! En julklapp kanske???


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Visst kostar en skivtvätt lite, från ca 6000:- Men gör som jag, köp en tillsammans med några kompisar. Jag känner inte att jag har behovet att tvätta varje skiva jag ska spela, har du tvättat den så håller den sig bra länge...och förmodligen/förhoppningsvis behöver du inte tvätta alla dina skivor på en gång.

Skivtvätten är kanon på att ta bort damm, fingeravtryck, etc.. MYCKET bättre än bostar och antistatvätskor, det är min erfarenhet iaf.

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
monkeydevil wrote:
Vad får man ge för en Nitty Gritty?
Blir skivan som ny då?
Allt knastrande damm försvinner?
Även fingeravtryck?
Frågorna hopar sig. :roll:
Kolla in -> http://www.nittygrittyinc.com/index.html
Här bostar man inte runt smutsen utan suger bort den...
Som ny blir inte skivan, den kan inte göra något åt repor, så klart...men den blir i det närmaste lika ren som en ny.
Ang knaster, så tar den bort det mesta (ibland allt).

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Några göteborgare som vill slå sig samman och köpa en skivtvätt? Om vi blir sex pers så blir det ju bara en tusing per skalle ungefär.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 15:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Det går att tvätta skivor hos mårten design i vasastan. De har en bra tvätt så man får en uppfattning om vad man kan förvänta sig. Det kostade trettio kronor plattan när jag var där.

Tidigare har jag funderat på att skaffa en tvätt som skulle gå att hyra ut, men sedan de där okki nokki eller vad de heter så kan ju de som vill skaffa sig en egen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Vasastan i Sthlm eller Gbg?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited