selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 09:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
Det jag tycker är märkligt är att de låtit så tråkigt de tidigare gånger jag lyssnat på dem. Är de kanske väldigt kräsna på installation och rum?
Var det samma exemplar?
LINN förbättrar ju grejjerna efterhand...

btw, mina Keltik har flyttats en hel del o visst låter det olika bra beroende på rum/hus/placering.
Tjocka väggar, stabilt tak/golv låter bäst.
Annars så bara virerar rummet... De flyttar en del luft de små rackarna :wink:
Om det är samma exemplar vet jag inte men jag kan inte tänka mig att det är där skillnaderna sitter i det här fallet. Jag har dessutom lyssnat på dem på två olika ställen innan med samma resultat.
Olika CD/förstärkare då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Var det samma exemplar?
LINN förbättrar ju grejjerna efterhand...

btw, mina Keltik har flyttats en hel del o visst låter det olika bra beroende på rum/hus/placering.
Tjocka väggar, stabilt tak/golv låter bäst.
Annars så bara virerar rummet... De flyttar en del luft de små rackarna :wink:
Om det är samma exemplar vet jag inte men jag kan inte tänka mig att det är där skillnaderna sitter i det här fallet. Jag har dessutom lyssnat på dem på två olika ställen innan med samma resultat.
Olika CD/förstärkare då?
Det var sämre kringutrustning nu än tidigare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
Om det är samma exemplar vet jag inte men jag kan inte tänka mig att det är där skillnaderna sitter i det här fallet. Jag har dessutom lyssnat på dem på två olika ställen innan med samma resultat.
Olika CD/förstärkare då?
Det var sämre kringutrustning nu än tidigare...
Märkligt :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 31, 2004 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag lyssnade på CD12-5103-Klimax Twin Chakra-Katan på High Fidelity för några veckor sedan. När Katan byttes ut mot Akurate (golvaren, minns inte nummret) så trillade jag nästan ur soffan. Det var sjuuukt mycket bättre (även innan dom var ordentligt positionerade), Katan hade absolut ingenting att sätta emot. Dom lät trasiga i jämförelse. Akurate är helt otroligt bra. Den upplevelsen fick mig faktiskt att tvivla lite på min vanligen så rigida source-first ideologi.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 31, 2004 19:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det är väl svårt att uppgradera enligt source-first när man redan har maxat allt annat redan så det motsäger väl i och för sig inte det konceptet även om jag gissar att det låtit rätt bra även med ikemi....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 31, 2004 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Akurate har jag bara hört en gång, på HiFi-mässan i Stockholm i våras. Och jag blev inte imponerad. Det berodde säkert till stor del på de skräpiga CD´n som den inresta skotten (?) envisades med att spela. Men även när han fick välja själv ur välljudsperspektiv, lät det inte speciellt kul. Nu är ju ett stort konferensrum på ett hotell inte i närheten av en naturlig hemmiljö, så jag ska väl inte dra för stora växlar på min upplevelse av ljudet.

Men med tanke på hur det lät, jag skulle aldrig drömma om att byta ut mitt Sentec-förstärkeri (serie 9) och Dahlqvist-högtalare (DQ10 - aktivt delade) mot något motsvarande som det står Linn på.... Samma tanke slog mig efter att ha lyssnat på Komri, som ur HiFi-synvinkel låter förkrossande bra men som jag personligen tröttnade på efter 5 minuter....

På Tonläget i Gbg låter min LP12:a dock alldeles förträffligt, i alla fall genom Ninka och (speciellt) Espek. Jag har ännu inte hört Akurate hos Anders, men jag gissar att de låter bättre där än på mässan på Sheraton i Sthlm....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 31, 2004 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag har bara hört Akurate hos Anders (Tonläget) och det var med Unidisc 1.1 och jag tyckte de lät fantastiskt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 31, 2004 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Nu är ju ett stort konferensrum på ett hotell inte i närheten av en naturlig hemmiljö, så jag ska väl inte dra för stora växlar på min upplevelse av ljudet.
/ B
Stämmer, jag har haft mina keltik i olika rum/storlekar.
O när rummet närmar sig 80m2 låter det inte lika "tight".
Verkar som LINN gör högtalare som ska passa normala rum - tack för det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 13:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Akurate verkar i min (visserligen ganska begränsade) erfarenhet faktiskt mindre kinkiga med rummet än t.ex. Ninka, så helt omöjliga verkar de inte vara att få till bra trots allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Akurate verkar i min (visserligen ganska begränsade) erfarenhet faktiskt mindre kinkiga med rummet än t.ex. Ninka, så helt omöjliga verkar de inte vara att få till bra trots allt.
Påhak, aktiva system (speciellt "fullrange") är rätt lätta att få till överallt.
Onekligen är det svårare med passiva då man bara kan flytta dom för att få dom att låta bra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 23:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
haft mina keltik i olika rum/storlekar.
O när rummet närmar sig 80m2 låter det inte lika "tight".
Verkar som LINN gör högtalare som ska passa normala rum - tack för det!
Nu kan jag ju vara ute på djupt vatten men jag tror inte någon högtalare låter tight i ett så stort rum, om det inte är dämpat så det ser ut som en månbas. Det borde bli väligt lång efterklang även om den iofsig är långt efter i tidsdomänen så att det inte ska störa så farligt då...hm, talade emot mig själv lite där, Ayn hur funkar det, du som ska bli civilingenjör! 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited