selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kate Bush - Aerial
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 02:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
På bussen på väg hem ifrån nattpasset i morse slog jag på denna skiva i mp3-spelaren för att undersöka om det var något att ha. Och det var det ju! Nu, typ 6-7 lyssningar tidigare har jag lagt en beställning på skivan och inväntar spänt dess ankomst.

Kate Bush är verkligen en kvinna som går sin egen väg - vem annars skulle skriva en kärlekssång till sin tvättmaskin? Eller skriva en hel låt som i princip bara innehåller en rabbling av de 100+ första decimalerna av pi?
Jag lärde mig självmant 100 decimaler på pi när jag gick i gymnasiet, så självfallet föll jag pladask :)
Denna dubbel-CD innehåller ett stort antal lugna pianostycken - stuket är typ som...Peter Gabriel möter Tori Amos. De låtar med lite mer gung i funkar mycket bra som komplement. Sammanfattninsvis, mycket bra IMHO. Värt att kolla upp!

En liten fråga till forumet: finns det mer med Kate Bush som jag borde kolla in om jag gillar Aerial? Jag har The Hounds of Love som vinyl, men har aldrig lyckats uppskatta den. Den har för mycket drag av det negativa med 80-soundet på något vis - säger jag som ändå är en stor 80-fantast...
Så - finns det något annat att rekommendera? Hur är The Red Shoes t.ex.?


Top
   
 Post subject: Re: Kate Bush - Aerial
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
Eller skriva en hel låt som i princip bara innehåller en rabbling av de 100+ första decimalerna av pi?
Synnerligen intressant för en gammal pi-fantast som mig. Den låten måste jag höra. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 13:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Av de skivor jag har är det "the kick inside" som tilltalar mig mest (har även Lionheart, never for ever och hounds of love). Ska dock tilläggas att jag inte gett de andra skivorna så mycket tid.

Apropå pi, så har hon konkurrens av en viss Robertsfors(tror jag)bo som bland mycket annat gjort detta:
http://www.helgo.net/gavel/sound/Matte_ ... _pa_Pi.mp3


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
Apropå pi, så har hon konkurrens av en viss Robertsfors(tror jag)bo som bland mycket annat gjort detta:
http://www.helgo.net/gavel/sound/Matte_ ... _pa_Pi.mp3
Tung! Den skulle man haft på festerna under åren på Umeå universitet! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Jo. Matte Matik kallar galningen sig och jag hade glädjen att ha honom som student för några år sedan...


Top
   
 Post subject: Re: Kate Bush - Aerial
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ayn wrote:
Jag lärde mig självmant 100 decimaler på pi när jag gick i gymnasiet
Grymt nördigt! Själv hade jag och tre vänner en tävling där vi fick måndag till fredag på oss att lära oss decimaler utantill. Vid "finalen" klarade jag 25 stycken (kan fortfarande rabbla dem i sömnen) men han som vann tog över 30.

Vad gäller Kate Bush så håller jag Hounds of Love högst, men älskar även The Dreaming som var den skiva av henne jag hörde först. I efterhand känns den som ett smått kaotiskt preludium till Hounds of Love.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 19, 2005 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Har spelat Aerial ett par gånger nu och det finns både bra och mindre bra låtar på skivan. Men som så många av Kates skivor bör den bedömas som helhet och då får den klart godkänt!

Blev glatt överraskad eftersom jag läst många recensioner som varit mindre positiva. Till den roligare hör Expressens recension:
Quote:
"Aerial", uppdelad på två skivor ("A sea of honey" och "A sky of honey"), förefaller ha två målgrupper:
1) Hobbykonstnärer, företrädesvis sådana som helst jobbar med lera.
2) Ljudbögar som söker ett alternativ till SACD-utgåvan av Peter Gabriels "Up" att demonstera sina stereoanläggningar med.
När jag hörde en låt från skivan på Radio första gången drog jag liknande slutsatser som journalisten från Expressen, men när jag hört hela skivan hade jag en annan åsikt. Aerial är ingen skiva att spela på radio.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 19, 2005 17:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Tydligen sjunger hon de 30 sista decimalerna fel! Inte undra på att jag tappade bort mig 8)

Jag tycker att alla låtar är riktigt bra, några bättre än andra iofs men alla håller. Det enda jag har problem med är en bit av stämsången på "Nocturn" - "It came up on the horizon" etc - det låter inte behagligt! Vibrato och stämmor går sällan bra ihop!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 20, 2005 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har spelat både The Dreaming och Hounds of Love i helgen. Makalöst bra skivor, tillhör de bästa jag har i samlingen tycker jag just nu.

Måste ge Aerial en chans, fast jag inte har så höga förväntningar. 30 sista decimalerna fel? Hm, då är det inte den jag ska utgår från när jag försöker memorera de 75 nästa då... :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Aerial växer! Nu är det bara fågelkvitter-låten på skiva 2 som jag har svårt för.

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: Kate Bush - Aerial
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 12:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Nov 14, 2005 14:07
Posts: 17
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Så - finns det något annat att rekommendera? Hur är The Red Shoes t.ex.?
Själv har jag inte hunnit höra den nya ännu, men ska definitivt köpa den. Jag har Hounds of love och Kick inside på vinyl. Hounds of love har inte blivit så mycket spelad men Kick inside är verkligen en kanonskiva, skaffa den är mitt tips.

/Pär


Top
   
 Post subject: Re: Kate Bush - Aerial
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 19:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Pär GM wrote:
Ayn wrote:
Så - finns det något annat att rekommendera? Hur är The Red Shoes t.ex.?
Själv har jag inte hunnit höra den nya ännu, men ska definitivt köpa den. Jag har Hounds of love och Kick inside på vinyl. Hounds of love har inte blivit så mycket spelad men Kick inside är verkligen en kanonskiva, skaffa den är mitt tips.

/Pär
Jag har köpt The Sensual World nu och lyssnar på den lite då och då. Hounds of Love har jag hittat några godbitar på, men bitvis låter den bara för jobbigt 80. Ta t.ex. "Waking the Witch" som har hur mysigt pianointro som helst, följt av vansinnes-åtti...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited