Ajabaja... man får inte göra
för långa listor!
Counting Crows: Underbara musik med bra texter. Deras första skiva (A&EA) ligger helt klart som en av mina favoritskivor.
Dream Theater: Jag gillar att upptäcka deras musik. Alltid finner man något nytt och spännande att digga. Inte så värst lättlyssnat och visst plågas jag ibland av skrikig sång och gnisslande gitarrer, men totalt så gillar jag det här. Det finns mycket att upptäcka, både i musiken och i texterna.
Madrugada: Norsk rock, som jag upptäckt på egen hand. Inte många i Sverige som känner till dom, men trevlig musik. De två första skivorna (
Industrial Silence, The Nightly Disease) är två klasser bättre än deras tredje (
Grit).
Sophie Zelmani: Känns som musiken jag känner till bäst av ett antal sångfåglar jag har att välja bland. Lugnt och trevligt att lyssna på.
Fish: En ganska ny upptäckt och "oj oj" vad jag gillar det här. Sån fart i musiken och bra låter är det också! Äger ett antal live skivor och endast två studioskivor (förutom två samlingar) och det är studioskivorna som ligger högst upp på inköpslistan.
Sen är det ett antal andra artister och grupper som jag rankar högt. Ibland handlar det dock om enskilda skivor och liknande:
Pain of Salvation - Remedy Lane: En skiva som är bra musikmässigt, låter bra och har spännande texter. Äger dock inte skivan ännu (väntar på att den skall reas och har gjort det i 3 år snart

)
Anders Widmark Featuring Sara Isaksson: En riktigt trevlig pianohistoria med en sångfågel bakom mikrofonen. Skulle vara spännande att höra annan musik av Anders Widmark. Nån som vet om det är något för mig?
Eric Clapton är mer eller mindre mogen musik som aldrig slår fel.
Chronicles & One More Car Ride + DVD är de skivor som finns i skivstället.
Pink Floyd: Spännande musik. Har man bara tid att lyssna så blir det riktigt bra.
Jewel: En annan sångfågel som sticker ut lite. Lite annan typ av musik och lite grövre texter. Hennes två första skivorna är det som gäller.