selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:13 
Site Admin
Site Admin

Hejsan allihopa!
Jag blir nästan tårögd när jag ser alla trevliga inlägg här på forumet och alla nya användare!
Nu är det så att jag är påväg tillbaka in i Hifi-svängen igen efter ett uppehåll på nästan två år.
Jag har mest spelat gitarr och pluggat under den här tiden, men nu är det olidligt.

Jag har grävt lös 15000:- och planen är som följer:
Hitta så mycket Linn som möjligt för pengarna (beg såklart)
Datorn med ett "M-Audio Delta Audiophile 192" kommer att fungera som transport tills vidare (ekonomiska begränsningar självklart).
Hur ska jag göra? Gå på en säg...wakonda/kolektor - LK85-kombo och skaffa några billigare högtalare...kanske B&W's 602S3 eller liknande...eller kanske en Majik igen!

Hjälp mig här folket för det är jobbigt nu!
:)

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Hejsan allihopa!
Jag blir nästan tårögd när jag ser alla trevliga inlägg här på forumet och alla nya användare!
Nu är det så att jag är påväg tillbaka in i Hifi-svängen igen efter ett uppehåll på nästan två år.
Jag har mest spelat gitarr och pluggat under den här tiden, men nu är det olidligt.

Datorn med ett "M-Audio Delta Audiophile 192" kommer att fungera som transport tills vidare (ekonomiska begränsningar självklart).
Hur ska jag göra? Gå på en säg...wakonda/kolektor - LK85-kombo och skaffa några billigare högtalare...kanske B&W's 602S3 eller liknande...eller kanske en Majik igen!

VÄLKOMMEN tillbaka!

Kul att du ska investera i hifi igen. För 15000:- skulle jag försöka hitta ett par Katan/Ninka, en schysst äldre Kolektor och en gammal LK100 eller liknande. Ett bra startsystem som landar ungefär där din gräns går. Om du ska köra M-Audio Delta Audiophile 192 skulle en Numerik sitta fint som D/A, men det kanske bara är ett sidoköp om du ändå tänker lägga pengar på en bra signalkälla vad det lider.

Lycka till!

/ jajo

Last edited by jajo on Wed Nov 02, 2005 14:23, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen tillbaks! Jo, det kan verkligen bli olidligt utan musik i lägenheten. Men din utgångspunkt är allltså att du måste köpa allt (utom CD-transporten)?

LK100 är väl billiga annars, apropå LK85. Ett par beggade Kaber finns på High Fidelity vet jag.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:30 
Moderator
Moderator

Jag skulle precis också nämna Numerik och Kolektor. En annan väg än Ninka/Katan skulle kunna vara aktiva Keilidh/Kaber/Tukan tillsammans med LK100.

Det är kul att plocka upp ett dammigt hifiintresse! Jag hade nästan 10 års uppehåll.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var i samma sits som dej för ett par år sedan så jag började om med en LP 12 samt en intek.
Som tur va hade jag mina Ninka kvar.
Sen fortsatte hysterin me de små medel jag har så idag sitter jag med massa gamla roliga saker.

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:32 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
nasoferm wrote:
Hejsan allihopa!

VÄLKOMMEN tillbaka!

Kul att du ska investera i hifi igen. För 15000:- skulle jag försöka hitta ett par Katan/Ninka, en schysst äldre Kolektor och en gammal LK100 eller liknande. Ett bra startsystem som landar ungefär där din gräns går. Om du ska köra M-Audio Delta Audiophile 192 skulle en Numerik sitta fint som D/A, men det kanske bara är ett sidoköp om du ändå tänker lägga pengar på en bra signalkälla vad det lider.

Lycka till!

/ jajo
Tackar tackar!
Roligt att det är just du som ger mig det första svaret sedan jag försvann från forumet. Du är ju den som lade grunden till det forum vi har idag! Tack!
Spontant så blir jag frågande... Tror du verkligen att jag klarar pristaket med Katan/Ninka/Kolektor/LK-100?
Det ska vara ena riktiga begfynd i så fall.
Vad gäller numerik så har den tanken slagit mig, men som du säger, det blir nog mest ett sidoköp då signalkälla självklart är nästa investering, och det blir nog till sommaren.
I vilket fall som helst; en Kollektor och en LK-100 borde man utan problem kunna hitta på begmarknaden för en hyffsat billig peng. (stereokompaniet + tonläget har dessa för ett sammanlagt pris av 6800:-)
Då återstår 8200:- till högtalare och kablage mellan för/slutsteg.
Ja det kanske kan gå...

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kairn Pro
Lk280/spark eller 5105 eller Lk240
Tukan med Kan II stativ

Ett mycket intressant alternativ är

5103 (gäller att hitta en strax över sn 1500 för max bang/buck)
Lk2 75w
Linn Index II

Båda skulle svänga på ordentligt för pengarna och "rätt" byggda för framtida uppgradering

Rocka på
Carl

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Roligt att det är just du som ger mig det första svaret sedan jag försvann från forumet. Du är ju den som lade grunden till det forum vi har idag! Tack!
Selleri har blivit mycket bättre än jag nånsin kunde drömma att boplats.net skulle bli. Det är du som ska ha tack för att du tog upp bollen där jag (ansvarslöst) släppte den. Tack!
nasoferm wrote:
Spontant så blir jag frågande... Tror du verkligen att jag klarar pristaket med Katan/Ninka/Kolektor/LK-100?
Det ska vara ena riktiga begfynd i så fall.
Vad gäller numerik så har den tanken slagit mig, men som du säger, det blir nog mest ett sidoköp då signalkälla självklart är nästa investering, och det blir nog till sommaren.
I vilket fall som helst; en Kollektor och en LK-100 borde man utan problem kunna hitta på begmarknaden för en hyffsat billig peng. (stereokompaniet + tonläget har dessa för ett sammanlagt pris av 6800:-)
Då återstår 8200:- till högtalare och kablage mellan för/slutsteg.
Ja det kanske kan gå...
Det går att få tag på Katan för under 8000 inkl kablage, så jag tror att det går. Katan kommer att spela på en tiondel av sin potential med en LK100 men det är en riktigt bra början.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen tillbaka i träsket! :)

Försök att satsa på så många produkter som möjligt som du kan bygga på, så att du inte skaffar tillfälliga grejer hela vägen som sedan ska bytas ut en efter en, det blir bara dåliga affärer. Kanske starta med ett par beggade Ninka/Katan och ev. kolektor och sedan bygga på dem eftersom.

Problemet med Katan är de kräver en hel del från framförallt slutsteg. LK140 är på gränsen.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Ett mycket intressant alternativ är

5103 (gäller att hitta en strax över sn 1500 för max bang/buck)
Lk2 75w
Linn Index II
Visst har väl 5103 inbyggd D/A? Det borde ju vara en fördel i sammanhanget.

Jag tvivlar på att något Linn - system kommer att låta särskilt bra bakom en dator. Varför inte en Classik och ett par Tukan/Keilidh/valfri Linn - högtalare under 7 istället? Det kommer ju att bli mycket bättre.

(Förlåt mig, jag ska alltid tala om för folk vad dom borde göra istället för att svara på frågan som ställs :roll: )

/Henrik

Last edited by henriklh on Wed Nov 02, 2005 18:29, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
(Förlåt mig, jag ska alltid tala om för folk vad dom borde göra istället för att svara på frågan som ställs :roll: ) /Henrik
Fortsätt med det Henrik!

Om det inte hade hänt mig för snart 20 år sen (att folk sa, och visade, att jag hade fel) skulle man förmodligen suttit med nån fet japansk livstilsanläggning och en liten hög tråkiga CD's och tjurat idag.

De bästa råden i livet är inte alltid de som är "snällast" eller lättast att ge eller ta emot. Bra råd, om man är mottaglig och vågar chansa eller prioritera rätt, kan ha en signifikant positiv påverkan!

Carl

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Fortsätt med det Henrik!
:D Det ska jag göra!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 17:47 
Site Admin
Site Admin

Herregud här går det undan på forumet!
Så många svar!

Vad gäller frågan om att kunna ta råd på "rätt sätt", så klarar jag det extremt bra.
Att vara så naiv så att man bara håller fast till det man från första början hade tänkt, är inget för mig (och förhoppningsvis andra också).

Classik hade jag faktiskt inte tänkt på.
Alla alternativ är bra alternativ, så länge de håller sig under pristaket.

Problemet kvarstår ju dock.
Att ha tålamod att vänta på bra beg-klipp är inte lätt när man som jag har varit borta från "scenen" alldeles för länge.

Hur skulle penga-resonemanget (vad är det för ord, förlåt?!) kunna gå om vi pratade Classik + valfri högtalare (från Linn såklart)?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 17:51 
Site Admin
Site Admin

Classik + Katan! Eller släng dig efter den där Genkin för 5k som det pratades om i nån annan tråd...

Edit: VÄLKOMMEN tillbaka glömde jag ju att säga. :) Undrade just för nån vecka sen om du hade försvunnit för gott...

Last edited by Ayn on Wed Nov 02, 2005 18:58, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det inte är så viktigt med vinyl skulle ju denna setup funka.

kairn pro 6k
lk 140/5105 6k
kan 3k?

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00