Nedan står vad Linn skriver i sin FAQ. Jo, baselementet sticker ut lite men det är faktskt väldigt lite. Jag skulle inte ha reagerat på det om jag inte hade läst det innan. En skillnad är ju att Espek kan ändras passivt/aktivt på samma sätt som Ninka/Katan. 5140 får man ju bygga om, ta ur filtret och löda dit en "aktivt"-platta. Nej, jag har inte jämfört med riktiga Espek, dom är ju ombyggda hemma. Skulle dom varit ombyggda i affär så skulle en jämförelse med deras demo-Espek halta då elementen inte är inspelade. Men det känns som att är dom sämre än Espek så ligger dom i alla fall nära, klart lyft mot original-elementen i alla fall.
Quote:
Can Espek drive units be fitted into AV5140s
Espek drive units can be fitted into AV5140s, but please take note of the following points before proceeding:
-- Linn Products Ltd does not offer any opinion on the comparative performance of ESPEK drive units in an AV5140 loudspeaker. While this is an authorised procedure, Linn does not make any recommendations or otherwise as to whether or not the performance of the speaker will be improved as a result.
-- It is not possible to FULLY convert an AV5140 to an Espek – drive unit replacement is the only aspect of Espek that can be incorporated into AV5140. As such, fitting Espek drive units in an AV5140 will not necessarily result in the achievement of Espek performance in the AV5140.
-- The Espek rear 8” bass driver will protrude slightly from the back of the AV5140 cabinet due to its thicker chassis
-- This procedure should only ever be carried out by an Authorised Linn retailer.
-- AV5140 owners proceed at their own risk, accepting all the above conditions.