selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Fick tillbaka LP12:an idag med Cirkusuppgradering. Det blev dock inte att spela alls eftersom spelaren gått sönder under transporten. Spelaren var rätt packad i orginalkartongen. Trots detta har hållaren för antiskatingen där man lägger armen i viloläge gått av och pickupen har därmed fallit ned på tonarmsplattan och blivit förstörd.

Någon måste alltså ha släppt kartongen från hög höjd eftersom det inte fanns några märken på kartongen som visade på yttre våld.

Problemet är att det inte finns några ersättningsprylar att sätta dit. Är det det någon som har en aning om vad som gäller, jag kommer inte att acceptera att det hamnar några sämre grejer på spelaren. K9:an som satt på var i stort sätt ny, spelad högst 100 timmar. Akitoarmen var också i rätt bra skick.


Last edited by fredde on Tue Jan 13, 2004 18:26, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Lät inte alls kul... Är den rätt inpackad så ska väl dom som fraktat paketet stå för kostnaden. Är bara att vara tjurig!

Lät iaf trist, eftersom delar till LP12:an inte är så billiga och sen förväntar/längtar man ju efter att få spela med spelaren när den kommer. Nu verkar som att du får vänta länge på att få tillbaka spelaren i rätt skick.

Lycka till! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
equi2 wrote:
Lät inte alls kul... Är den rätt inpackad så ska väl dom som fraktat paketet stå för kostnaden. Är bara att vara tjurig!
Det är detta som är problemet. Det blir de som skickat det som får stå för kostnaderna men mätt i antalet kronor är en Akito 1 och en K9:a inte mycket värda. För mig är de däremot väldigt mycket värda eftersom det är svårt att hitta bra begagnade K9:or och Akito 1or. Att köpa Akito 2B och Adikt är inte aktuellt eftersom dessa kostar så pass mycket.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 18:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jäklar vad tråkigt, och otur att den gått sönder i transporten. Du får väl höra dig för med var som gäller, man kan tänka sig att butiken som skickade den är ansvarig för transporten, men att transportföretaget (posten?) borde ta den ekonomiska biten. I vilket fall misstänker jag att du kommer få vänta ett tag, vilket inte alls är roligt. :(

Himla trist.. :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nja.. är paketet skickat från ett företag eller är det privat (Olika lagar)?

Du borde iaf inte behöva stå för skadorna och fraktbolaget (vilket det nu än är) har ofta viss garanti och Bussgods (som exempel) är försäkrade upp till 50.000:-

Är det en privatperson som skickat står han helt utanför detta, eftersom varan anses överlämnad till köparen när paketet lämnats till fraktbolaget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 19:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Usch, sånt är så trååkigt. Mina Ninka fick en rejäl transportskada när de skickades till mig, först ville försäkringsbolaget lämna in den ena (som var skadad) till en möbelfirma för renovering :shock:, men då sa jag stopp nej nej. Det slutade med att jag fick tillbaka mina pengar för högtalarna och köpte ett par på annat håll; mest pga den i min mening dåliga hantering av ärendet från butiken i fråga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
equi2 wrote:
Nja.. är paketet skickat från ett företag eller är det privat (Olika lagar)?
Den är alltså skickad från butik direkt till mig. Klart är att jag inte behöver stå för skadorna, problemet är att ersätta dem när det inte finns något att ersätta med. Jag ska prata vidare med dem när spelaren åkt tillbaka så att de på butiken får se skadorna.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
fredde wrote:
Fick tillbaka LP12:an idag med Cirkusuppgradering.

Någon måste alltså ha släppt kartongen från hög höjd eftersom det inte fanns några märken på kartongen som visade på yttre våld.
.
Fy vad tråkigt!
När jag jobbade på data-postorderfirma hade vi ofta problem med datorerna vi skickade "norrut". Det tycks som allt norr om Sundsvall kom fram som skrot, trots att vi alltid LIMMADE fast CPU:er och PCI-kort. Till slut begärde vi spårning på paketen och då kom de fram utan en skråma.

/med starkt deltagande/
Fredrik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
fredrik wrote:
fredde wrote:
Fick tillbaka LP12:an idag med Cirkusuppgradering.

Någon måste alltså ha släppt kartongen från hög höjd eftersom det inte fanns några märken på kartongen som visade på yttre våld.
.
Det tycks som allt norr om Sundsvall kom fram som skrot, trots att vi alltid LIMMADE fast CPU:er och PCI-kort. Till slut begärde vi spårning på paketen och då kom de fram utan en skråma.
Hmmm... jo 12orna skickas tydligen från Skottland med tonarmen fastmonterad och det brukar gå bra, men mellan Luleå och Umeå går det tydligen inte lika bra. :?

Vad är det som gäller, säger försäkringen att den skadade prylen ska återställas i ursprungligt skick?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 21:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
fredde wrote:
Vad är det som gäller, säger försäkringen att den skadade prylen ska återställas i ursprungligt skick?
Så säger väl grundregeln, och om det inte går/blir för dyrt så får man ekonomisk ersättning motsvarande värdet på det som gått sönder.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 21:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
fredde wrote:
Hmmm... jo 12orna skickas tydligen från Skottland med tonarmen fastmonterad och det brukar gå bra, men mellan Luleå och Umeå går det tydligen inte lika bra. :?

Vad är det som gäller, säger försäkringen att den skadade prylen ska återställas i ursprungligt skick?
Du ska få en likadan, eller en annan "likvärdig produkt". Du och försäkringsbolaget kan dock ha olika uppfattning om vad som är likvärdigt.

Jag fick en gång en Arkiv när min Troika råkade ut för en olycka. :D

Ett tips när man skickar spelaren är att ha en gummisnodd runt tonarmsröret och den bit av tonarmsbasen som antiskatingratten sitter på. Lite lagom hårt bara, så man inte pajar lagret. Det var standard att göra så förr i tiden. Sen gäller det bara att vara försiktig, så man inte pajar nålen när man monterar/demonterar snodden. Det har inte hänt mig, och förresten så är det länge sedan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Ett tips när man skickar spelaren är att ha en gummisnodd runt tonarmsröret
...för oss som skickar runt våra LP12:or kors och tvärs i världen :P

Nej, det är nog bra att försöka att förstärka lådorna och pyssla lite så att man minimerar risken att något händer. När jag skickade en förstärkare till Stockholm här om dagen så la jag in extra med kartong för att göra sidorna av kartongen starkare... la även in lite extra frigolit (stavning?) där jag tyckte det behövdes.

Fast det är svårt att göra med en LP12:a som har så många "lösa" delar som kan skadas. Dom skulle nog må bäst av en liten "vagga" att ligga i.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 13, 2004 22:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
equi2 wrote:
Quote:
Ett tips när man skickar spelaren är att ha en gummisnodd runt tonarmsröret
...för oss som skickar runt våra LP12:or kors och tvärs i världen :P

Nej, det är nog bra att försöka att förstärka lådorna och pyssla lite så att man minimerar risken att något händer. När jag skickade en förstärkare till Stockholm här om dagen så la jag in extra med kartong för att göra sidorna av kartongen starkare... la även in lite extra frigolit (stavning?) där jag tyckte det behövdes.

Fast det är svårt att göra med en LP12:a som har så många "lösa" delar som kan skadas. Dom skulle nog må bäst av en liten "vagga" att ligga i.

Öhm... Fredde är inte den första som råkar ut för att tonarmen dansar flamenco under transport. Även om man inte skickar skivspelaren runt jorden, kanske man flyttar, eller åker till handlaren med den? Jag har hört att det är ganska vanligt. Du kanske bor kvar hemma? :wink:

Lådan till LP12 är egentligen två lådor i varandra, så det är mycket ovanligt att de går sönder. Det hjälpte iofs inte när en bekant smällde bilen med LP12 i under flytt.

De vanligaste transportskadorna, förutom den som Fredde råkade ut för, är att tonarmslagret går sönder, för att folk slarvar med att ta av motvikten

Ibland pajar lagret, för att folk inte lägger något mellan innertallriken och chassiet. Ibland hamnar spelaren uppochner under transport också, vilket är mindre lyckat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 16, 2004 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det var trist att höra och det är förståss lite mer komplicerat att ersätta sådant som utgått ur sortimentet. En likvärdig akito arm bör man kunna skrapa fram. Pickupen är dock nästan omöjlig att ersätta och nålarna finns ju inte tillgängliga. Såvida inte butiken har speciella kontaktvägar.

Så stå på dig att du ska ha den i likvärdigt skick. Om det blir väldigt krångligt med pickupen kan du kanske få köpa en Adikt för halva priset?? Men då måste mellanskilnaden betalas och det kanske du inte hade tänkt dig.

Hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt och att du åter kan ägna dig åt vinylsvarvandet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 17, 2004 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det hela är löst efter ett mycket bra engagemang av ToT! Det blir en likvärdig Akito och så lägger jag mellan lite till en Adikt. Nu återstår bara att få ner spelaren, jag kommer inte att skicka den en gång till...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited