selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Nja.. mina 242 har ju redan lämnat huset. Fast det hade varit jäkligt kul att höra Akurate 242 med Klimaxfilter. :)


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Det kan inte vara så att det är ett par Klimax 350 på ingång? De skulle säkert matcha subben alldelesförträffligt och M109 passar ju lite varstans... Någon mer K600 blir det inte heller :)


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Det är ju faktiskt en strålande lösning på problemet! :D


Ja. Visserligen känns det ibland som ren galenskap :oops: :roll: , men det är faktiskt ett par Klimax 350A på väg. Om de hamnar i julklappssäcken eller ej (annars blir den tom!) är upp till Linn. De skall via skottland för Dynamik-uppdgraderingen först.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 15:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Blir nog en lysande julklapp, blir kul att höra vad du säger om dem när de är uppgraderade. Personligen blev jag förvånad att det kan bli så mycket bättre från aktiva 242:or som i sig själv ju spelar ruskigt bra både avseende musik och hifi (ljud).


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Grattis eller kanske God Jul, grym anläggning!

Alltså om jag har hängt med:

Källa: Akurate DS(/d?) och maxad Lp12. Är det Klimax Radikal? Den är ju ett strå vassare.
Kontroll: Klimax Kontrol. Är den uppgraderad till /1 och med dynamik?
Playback: Klimax 350A/d och 345.

Vad ska man säga finns inte så mycket mer att önska sig, skulle vara Klimax DS.

Skulle vara riktigt intressant att höra från dig hur mycket 345 bidrar till 350orna, när du fått upp grejerna.

Edit: PS: Har du uppgraderat till Mimer? Nu mera behövs det inte så många hyllplan.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Tue Dec 15, 2009 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jag såg dina gamla 242 o de nya 350 idag när jag lämnade tillbaks Twinnen.
Riktigt snygga i lönn.
Martin hade ställt 350 längs samma vägg som de tidigare haft 242 och kan meddela att 350 flyttar mer luft och har ett mer komplett sound med mer tyngd. Är väggarna är mjuka i villan behövs subben för att få mer tryck, testa.

Grattis, 350/D är säkert tokbra!


Top
   
PostPosted: Sat Dec 19, 2009 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Clas wrote:
[..] Akurate DS(/d?) [..] Klimax Kontrol. Är den uppgraderad till /1 och med dynamik?[..] Klimax DS [..] Mimer? Nu mera behövs det inte så många hyllplan.
Nej, allt du nämner har jag kvar. Kul att det finns saker kvar att se fram emot! ;) Jag satt still i båten under hösten när Dynamik var som mest omtalad. Jag har faktiskt fortfarande inte ens hört någon demonstration av vad den gör, men givet dess relativt ringa pris så känns det väl som att det kommer att bli Dynamik i både ADS och KK förr eller senare. Det skall bli kul att höra vad den gör för K350A! :D

Mimer ter sig betydligt mer överkomlig med färre lådor. Det fanns onekligen med i tankarna när jag slog till. Det är rätt intressant när man ser utvecklingen.. en gång i tiden hade jag Kairn + 3 x LK280/Spark + aktivt externt filter till Kaber. Det var åtta LK-lådor! Nu behövs bara försteget. En på de flesta sätt trevlig utveckling.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 20, 2009 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
I onsdags kom Tomten (i form av Martin från P&S) och släppte av två stora paket, och vips står det nu ett par Klimax 350A i vardagsrummet! (M109:orna hade vi bara till låns fråm P&S.)

Först lät det inte alls särskilt bra. Andefattigt på något sätt. Men fånigt nog hade vi inte alls tid i onsdags kväll att börja tuna (vi var tvungna att rengöra sovrummet från kalkdamm), och på torsdagen hjälpte jag en kompis att flytta och var inte ens hemma på kvällen. Inte förrän i går kväll kunde jag börja (till tonerna av en rejäl huvudvärk). Jag höll kanske på en timme med att flytta runt dem, men det blev allt svårare att avbryta låtarna i takt med att det blev bättre. Strax satt jag bara och spelade skivor med ett stort leende på läpparna (och huvudvärken var försvunnen). K350A är bra. :D

Injusteringen är inte klar, och det är inte rätt kablage än. Vidare är de fortfarande utan Dynamik, då jag inte ville chansa på att Linn skulle hinna fixa dem innan jul så uppgraderingen får ske efter julhelgen istället. Det blir lite struligare förstås, men som bonus får vi höra vad uppgraderingen gör, vilket ju alltid är kul. :)

Ett stort tack till Martin Peoples som trotsade snöstormen för att leverera högtalarna innan jul! Tack igen!


Attachments:
File comment: Nu matchar de varandra!
K350A_A345.jpg
K350A_A345.jpg [ 83.63 KiB | Viewed 5107 times ]
Top
   
PostPosted: Sun Dec 20, 2009 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Grymt!

Snyggt var det också, och bättre blir det när kabeldragning är fixad.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 20, 2009 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Traktorpojken wrote:
Grymt!
... var ordet. Störthäftigt också. Jag har varken hål stora nog för att kunna få loss den sortens stålar och även om man hade det så skulle jag inte ha mandat att ställa dom i vardagsrummet :cry:

Livet är ... sa grisen. (snacka I-lands problem f.ö.)

Kul är det i varje fall att det finns folk (!) som både har möjlighet att skaffa dylik utrustning och förmåga att uppskatta den!


Top
   
PostPosted: Sun Dec 20, 2009 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Kul, grattis!

Jag har vid några tillfällen hört Klimax 350A utan sub och tyckte det var ett fantastiskt musikaliskt tryck som de åstadkom. Jag tyckte att de spelade på ett väldigt obesvärat sätt och det kändes som att det fanns precis hur mycket kraft som helst. Du har ju dessutom en Klimax sub, så det måste vara ändå bättre hos dig. Dynamik uppgraderingen gör säkert en hel del också. Det gjorde den på mitt lilla 6100 i alla fall.
hardcorelinnie wrote:
Kul är det i varje fall att det finns folk (!) som både har möjlighet att skaffa dylik utrustning och förmåga att uppskatta den!
Precis min mening!

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sun Dec 20, 2009 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fantastiskt snyggt!
Även golvet.

Vilken duk, projje o källa har du till biodelen?
Upplevde du någon försämring när du satte upp duken (ramspännd rockar!)


Top
   
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
hardcorelinnie wrote:
...mandat att ställa dom i vardagsrummet...
Jag är definitivt lyckligt lottad på den punkten. I själva verket var min flickvän en starkt bidragande faktor i anskaffandet.. Jag fick syn på annonsen och nämnde den i förbifarten, mest på skoj, varvid följande scen utspelades:
Quote:
Jag: De där högtalarna finns ovanligt billigt just nu
Hon: Jaha? Skall du köpa dem?
Jag: Eh.. det är fortfarande rätt mycket pengar...
Hon: Och? Vill du ha dem?
Jag: Eh.. jo.. visst, men..
Hon: Köp dem då.
Lätt omtumlad snubblade jag vidare och började försöka räkna ut om jag hade råd att inte låta tilllfället glida mig ur händerna. Vi vet hur det slutade. Man skall inte underskatta övertalningsförmågan hos 25 meter K600. ;)


Top
   
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Christian wrote:
Jag har vid några tillfällen hört Klimax 350A utan sub och tyckte det var ett fantastiskt musikaliskt tryck som de åstadkom. Jag tyckte att de spelade på ett väldigt obesvärat sätt och det kändes som att det fanns precis hur mycket kraft som helst. Du har ju dessutom en Klimax sub, så det måste vara ändå bättre hos dig.
Ja, det måste sägas att de inte direkt ber om en sub, men jag hade ju en redan så jag kopplade förstås in den när jag tunat högtalarna en stund. Det är inte Klimax utan Artikulate 345, men redan den är en rasande bra sub. Jag har inte tunat den alls än (bara ställt den på ungefär samma plats där den funkade bäst med Akurate 242) men den lyfte faktiskt återgivningen påtagligt. Allt blir mer på riktigt på något sätt och svåra baspartier blir påtagligt tydligare och mer begripliga.

Till saken hör att väggarna är gips på trästomme och även innerväggarna har isolering (tror det var i ljuddämpande syfte - de hade tre tonåringar..) så huset suger åt sig en hel del bas!


Top
   
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Fantastiskt snyggt!
Även golvet.
Tack! Furu och lönn är kanske inte den mest uppenbara kombinationen, men det funkar överraskande väl.
sportbilsentusiasten wrote:
Vilken duk, projje o källa har du till biodelen?
Upplevde du någon försämring när du satte upp duken (ramspännd rockar!)
Duken är en Euroscreen Frame Vision Light ReAct (jag fick kolla upp namnet.. ;) ) och projektorn en Infocus X-10. Kombinationen valdes mycket för sin ljusstyrka, vilket var betydligt viktigare i mitt förra, helvita, vardagsrum än här. X-10 är lite högljudd, men det är inget jag tänker på när en film är igång. Bilden tycker jag är mycket bra (jag är inte känslig för DLP-artefakter). Videokälla är i dagsläget en Popcorn Hour NMT A-100 (som fixar 1080p, 24Hz, men tyvärr inte DTS..). Jag har vaga planer på någon uppgradering av källan, men vet egentligen inte än till vad.

Jag var beredd på en viss försämring när jag satte upp duken, men kan inte säga att jag egentligen märkte någon. I det här rummet har jag inte testat utan. Jag vill inte veta. Man måste kunna leva i rummet också.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited