selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 07:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Hej! Jens är namnet egentligen. Jag gillar te. Jag har hängt här ett tag (och på Topica sedan starten, där under namnet "Nitram") men inte mäktat med en presentation här tidigare. Kanske för att det inte känns så spännande, men det är å andra sidan väldigt kul att läsa om andras system, så man får väl bidra med sitt. :)

För min del startade alltsammans en novemberdag för 16 år sedan. Jag tyckte vinylskivorna var så knastriga på min Dual och hade bestämt mig för att köpa en CD-spelare istället. Jag råkade vara i Göteborg och passade på att kolla utbudet där. "Vad är det här; Tonläget? Jag får väl ta en titt..."

Det blev en Axis.

Ett drygt halvår senare blev det en LP12:a, när jag flyttat till Lund för att studera. Någon månad senare hörde jag aktiva Isobarik. Två år senare hade jag aktiva Kaber. Det gick väldigt fort där i början.. ;) Det dröjde till 2004 innan jag skaffade en CD-spelare.

2005 har varit ett nytt väldigt aktivt (ha!) år i mitt system. Har bytt verk, pickup och högtalare. Det är inte slut än, men snart. Sedan intalar jag mig att jag skall lägga uppgraderingarna på is under lång tid framöver (ja, ja, jag hör hur ni skrattar..) och bara köpa skivor istället. :D

Systemet: LP12 SE / Akurate DS / Klimax Kontrol / Klimax 350A / Artikulat 345


Last edited by teatime on Mon Dec 21, 2009 01:03, edited 5 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Lite bilder måste man ju bidra med också. Här systemet som det ser ut idag. (Tips: använd inte blixt om du inte dammat..) Jag har precis flyttat runt högtalarna i rummet, därav högtalarkablens dragning.

Image

Image

Image

Image

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Fina bilder! Men, har du TVÅ Linto? Nu blir man lite nyfiken... 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
monkeydevil wrote:
... har du TVÅ Linto? ...
Javisst! Jag byter mellan dem. Den ena funkar bäst för japanska halfspeed-pressningar av gammal bluesmusik, den andra tycks bättre tonalt anpassad för rörgraverad klassisk musik... framförallt på onsdagar. :twisted:

...

Heh. Nej, seriöst. Ja, jag kör en per kanal. På pappret är det en excess, men det blir faktiskt bättre och när jag sprang på en begagnad Linto som var lika gammal som den jag hade, för priset av två par silverkabel, så slog det mig som en rätt rimlig uppgradering. :)

Resultatet är en "bättre Linto". Det är samma typ av skillnad som mellan Linto och Kairns phonosteg fast betydligt mindre. Subjektiv skulle jag säga att det gav mer pang för pengarna än T-Kable, för att sätta det i perspektiv mot något.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jäkligt grymt system :!: Låter lika bra som det ser ut antar jag. Men jag begriper inte varför det låter bättre med två Linto :?: :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredde wrote:
Jäkligt grymt system :!: Låter lika bra som det ser ut antar jag. Men jag begriper inte varför det låter bättre med två Linto :?: :?
Kanske för att kanalerna blir helt separerade och att nätdelen endast behöver ta hand om en kanal vad vet jag :D .

Håller med om att det är ett helt grymmt system.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Source first rulez! Underbart!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Sedan intalar jag mig att jag skall lägga uppgraderingarna på is under lång tid framöver (ja, ja, jag hör hur ni skrattar..) och bara köpa skivor istället.
Nej det känns svårt att skratta när men ser en sån här anläggning och vet att den inte står i mitt vardagsrum....

Jag känner mig snarare genuint avundsjuk på din anläggning och skivsamlingen verkar ju inte helt obefintlig heller... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 01:23 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Akuraterna är snygga! Speciellt med grillen på : ) LP12an är riktigt läcker. Jag som haft förmånen att som hastigast provlyssna hemma hos teatime kan bara säga... Jag vill höra mer =)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Sondek wrote:
...skivsamlingen verkar ju inte helt obefintlig heller...
Nej, det stämmer väl.. Men vad hade det varit för poäng annars? :)

Stereon representerar visserligen 15 år sparande, men som jajo skrev i en annan tråd, det är ju "bara pengar". Det som verkligen är oersättligt är skivsamlingen, stereon är bara ett verktyg, även om man ju blir rätt fäst vid vissa prylar. Det var med ett visst vemod jag packade ner mina Kaber för några år sedan, till exempel. Akurate är dock snäppet bättre, det vill jag hävda. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
hepcat wrote:
fredde wrote:
Jäkligt grymt system :!: Låter lika bra som det ser ut antar jag. Men jag begriper inte varför det låter bättre med två Linto :?: :?
Kanske för att kanalerna blir helt separerade och att nätdelen endast behöver ta hand om en kanal vad vet jag :D .
Jag behöver inte förstå det för att höra det. :D Jag gissar dock också att förklaringen ligger i det hepcat är inne på.

Jag förstår ännu mindre hur kabelriktning kan göra skillnad... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Hej teatime!

Skoj att få se bilder på ditt nya system. Lönn satt som pricken över i:et på din tolva. Grymt!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
jajo wrote:
Lönn satt som pricken över i:et på din tolva.
Måste nog tillstå att de toksnygga bilderna du tog på din lönntolva kan ha influerat valet! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Fan vad det måste låta bra. Och snyggt är det också!

Men en ensam Klout? Med tanke på hur mycket det måste ha kostat hittils så borde väl ett par 5125:or med kort eller iaf en ensam 2250 kunna få vara med? Eller är det så att du tycker att Klout är bättre?

/Henrik (avundsjuk)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Klout vs 2250 har jag faktiskt aldrig haft chans att jämföra, men jag har inget skäl att inte tro på att 2250 är bättre. Men visst siktar jag högre, passivt är inte min grej... ;)

Det är lite saker på gång. :twisted:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited