En kylig dag i Uppsala. Vart går man för att värma sig som sann Linnist?
...
Ljudkompaniet såklart!
jajo bjöd in till forumträff och det vill man självklart inte missa i första taget.
Ljudkompaniets entré
jajo
Sony och jag tog bussen hemifrån mig in till stan och gick sista biten. Insnöade som vi är pratade vi lite
om Komri och Artikulat på vägen. En kille som gick på andra sidan tittade lite på oss, och kom efter en stund
över och frågade om det inte var så att vi kunde vara på väg till samma ställe. Det visade sig vara
per
per och Sony i samspråk. Lejonklou ger Sony onda ögat
Vi var en lagom stor skara som samlades i Ljudkompaniets mysiga entré på eftermiddagen: bauta, Mumerik,
Ayn, Sony, jajo, Roland, p1ersson och per. Efter en stund ramlade även herr Lejonklou in!
Tanken var att inleda träffen med lite diverse demon, men när man väl är med likasinnade är det svårt att hålla
truten särskilt mycket - en god stund tillbringades med att diskutera allt mellan +15V och jord. Lite prat om vilka
Linn-handlare i landet som var personliga favoriter, syn på Linns satsning på hembio, tune-dem via mobiltelefon (:!:)
med mera. Vad gäller Linn-handlare så ska det redan nu sägas att Ljudkompaniet nog hamnade högt upp
för många i och med utlånandet av lokaler - enormt bra stil, det uppskattas väldigt mycket. Bättre lokaler att ha
en träff i vore nog svåra att hitta.
En stund efter att Lejonklou kommit ledde vår nyfikenhet in oss i ett litet rum med Ninka+2250 vid ena väggen och
en mysig lyssningssoffa i den andra.
Ninka och 2250. LP12 hägrar i bakgrunden
Vad var vi nyfikna på? Jo, Lejonklous RIAA-steg för Exotik (eller Kinos för den delen, men undertecknad gissar på
att det är Exotik som är vanligaste målet för Hudik). Hudik fick gå sig en match mot RIAA-steget i en Kolektor - och
gick ut som solklar vinnare. Roland hade hört Kolektor ha övertaget över Hudik tidigare, men nu fick Kolektor alltså ge
sig. Vad jag förstod var Rolands tidigare erfarenhet med en Hudik 1.0, medan det här var Hudik 1.1.
Vi testade också att helt sonika byta helt mellan förstegen - dvs Exotik/Hudik mot Kolektor. Utgången var ju given,
men det är ändå alltid intressant att höra - har man hört Exotik/Hudik faller musiken liksom ihop med Kolektor,
det blir platt och dött. Jämförelsevis alltså - det innebär ju inte att Kolektor är dålig, utan att Exotik/Hudik är en
mycket trevlig kombo. Här har Lejonklou lyckats med något riktigt bra!
Om vi hade kört förhållandevis lätta jämförelser hittills så var det nu dags för desto svårare (och MYCKET nördigare

).
Frågan var: Strömkablarna inuti jajos 2250...hm...vilket håll ska de egentligen sitta för att låta bäst?
Sagt och gjort! Detta måste undersökas. Det byttes fram och tillbaka en bunt gånger, förändringar försökte utrönas.
Undertecknad tyckte sig inte kunna höra några skillnader, men var nog i minoritet. Mycket spännande hursomhelst!
Lejonklou visar innanmätet på ett 2250
Vidare diskussion kring 2250-kablarna. Från vänster: Lejonklou, Roland, p1ersson, per samt Mumerik
Men plötsligt togs testet till en HELT ny nivå. Något från diskussionen tidigare togs tillvara på, nämligen att tune-dema
via mobiltelefon

Härligt galet, och lika roligt. Vare sig det funkade eller ej (vad säger du, jajo?) gav det breda flin
på allas läppar. Det här kanske är framtiden? Intrimning av systemet på distans, handlare äro icke geografiskt bundna längre...
Lejonklou står med mobiltelefonen igång inne i lyssningsrummet...och jajo lyssnar uppmärksamt ute i entrén!
p1ersson, Sony och bauta har roligt.
Efter en välbehövlig matpaus på en schysst pizzeria, där vi även passade på att presentera oss lite mer grundligt, var
det dags att fortsätta. På vägen tillbaka lyssnades på oemotståndlig finsk trallvänlig körschlager (!).
På väg tillbaka från matpausen
jajo och Lejonklou hade en liten session där de förklarade tune-dem och dess fördelar. Mycket inspirerande talat av
bägge - ni är härmed diskvalificerade från att säga "jag är ingen talare, men..." vid diverse tillställningar
Lejonklou pratade en del om hur man undersökt människors hjärnaktivitet när de lyssnar på musik - att det är både
vänster och höger hjärnhalva som är aktiva. Det innebär att vi inte bara analyserar musiken vi lyssnar på, utan
även - kanske till och med framförallt -
känner den. Men att det är svårt för många att tillåta sig själv att känna
musiken när man utvärderar förändringar i en anläggning, det blir lätt att man hårdanalyserar det istället. Och det är
ju såklart där tune-dem kommer in! Inga nyheter för de flesta, men likväl uppfriskande att gå igenom det och
genomföra en tune-dem-session.
Någonstans här lyssnades det även på Komponent - jag har glömt kronologin i det hela, men det spelar nog ingen
större roll. Själv uppskattade jag dem inte alls, å andra sidan var det inte de lättaste förutsättningar de hade. För
sin målgrupp kan de förhoppningsvis funka.
Komponent
Vi passade även på att testa lite bio i biorummet. En Classik Movie Di kopplad till ett C4200, ett par Akurate 242 som
frontar, en Akurate-center och -sub och slutligen Unik som surroundhögtalare. Projektorn var en Optoma av något slag.
Scener från bl.a. "Kill Bill" och "Master & Commander" avverkades. Maffigt.
En suddig Lejonklou inne i biorummet. Håll huvudet stilla, Fredrik!
Men sen tog det i mina ögon viktigaste momentet in, och fortsatte hela kvällen: lyssna på musik, helt enkelt. Vi delade
upp så att alla fick spela varsin låt för varje varv, och började sen om igen. Tyvärr hann bauta och Roland bara med
första varvet, för det hade tydligen hunnit bli sent och de skulle med sista tåget - 8 timmar hade bara flugit iväg.
Lista över allt som spelades läggs sist här i inlägget.
Några öl och några timmar senare, och en hel hög avverkade låtar senare för den delen, började det bli dags att slå igen.
Klockan pekade på halv tre, så det var nog dags...
För mig, per och Sony var inte musiklyssnandet över helt dock! Sony och per sov hemma hos mig, och när vi kom hem
övertalade jag min stackars lägenhetskompis att tolerera lite musiklyssning mitt i natten. Cred till honom
Kvällen avslutades helt för vår del vid fyratiden, skulle jag tro. Allt som allt blev det 13-14 timmars intensivt umgänge och
musiklyssnande, det kändes sannerligen inte som någon lång tid. Med så trevliga forummedlemmar är det inte konstigt!
Jag vill rikta ett enormt
TACK till jajo som gjorde verklighet av det här, och ordnade träffen på ett superbt sätt!
Även ett stort tack till Ljudkompaniet som bistod med lokalerna, det var som sagt helt perfekt att få vara i dessa lokaler på träffen.
Slutligen ett stort tack till alla som kom! Jag tycker att känslan som finns här på forumet även fanns på träffen - det är inte
konstigt att forumet fungerar så bra som det gör när vi har så trevliga medlemmar. På återseende, hoppas jag!
p1ersson och Ayn diggar i soffan.
Musik som spelades vid "sessionen"
per var duktig och skrev upp det mesta som spelades. Jag listar bara de första låtarna, som jag kom ihåg.
Hjälp väldigt gärna till med resten!
Mumerik:
Steely Dan -
Pam från Aja
bauta:
Esbjörn Svensson Trio - (vet ej) från Good Morning Susie Soho
Roland:
Damien Rice -
The Blower's Daughter från O
p1ersson:
Norah Jones -
Come Away With Me från plattan med samma namn
per:
Viktoria Tolstoy - (vet ej) från My Swedish Heart
Sony:
A Perfect Circle -
The Package från Thirteenth Step
Ayn:
Michael Ruff -
I Will Find You There från Speaking In Melodies
Som en liten bonus:
En mörk video med en bit Esbjörn Svensson Trio i. jajo och Lejonklou diggar.