selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 06:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Just nu har jag ett draperi bakom högtalarna. Det är inte speciellt snyggt tycker jag men det går inte att ta bort, då låter det anka istället.

En fundering är att flytta min gigantiska skivhylla och ställa där istället. Den innehåller ett stort antal vinyl- och cd-skivor. Detta är inte gjort på 5 minuter direkt utan ett jäkla helvete så jag tänkte höra med er vad ni tror innan jag börjar slita och släpa.

Kanske något annat tips? Helst skulle jag vilja ha väggen fri från möbler och istället ha nån snygg tavla istället. Går det att få motsvarande dämpning på annat sätt i rummet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 21:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har ingen bra lösning som jag testat själv men något som borde ha samma effekt och IMO är riktigt snyggt är det här:

Image

Är en bild från system 3 på stereokompanietssida. Kan tyvärr inte göra något liknande själv pga ett fönster mellan högtalarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Har inte heller nån bra lösning, men vågar mig på en gissning att mediahylla och draperi inte kommer ha likadana effekter på ljudet. Båda dämpar ju bort frontväggen, men draperiet absorberar medan hyllan kommer diffusera. Om du fäst dig vid adsorption framtill så är det nog precis det du ska försöka ha. Men du kanske gillar diffusion lika mycket, vem vet, kanske rentav mer, det upptäcker du bara genom att prova :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 21:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Håller med ovanstående. Skivhyllan med dess innehåll bör väl inte dämpa så mycket, däremot är det ju möjligt att den stoppar ljudet som annars studsar därifrån och direkt mot lyssnaren. I så fall kan den få samma funktion utan att ha den. Eller vimsar jag nu?

Kan tygtavlor vara ett alternativ. Dämptavlorna här (från hififorum) kanske inte passar in estetiskt men med väl valt tyg kan det nog bli riktigt snyggt? Letade en bild där någon gjort rena konstverket med "färgskvättar" men hittar det inte nu...

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag föredrar HÅRT/KALT bakom burkarna o dämpat på sido/bakvägg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
Jag föredrar HÅRT/KALT bakom burkarna o dämpat på sido/bakvägg.
Jag hade innan dämpat bakom lyssningsplatsen, klart snyggare i och med att man slipper sitta och stirra in i det hela tiden men tyvärr klart sämre resultat ljudmässigt åtminstone i mitt rum. Sidoväggar går ej att dämpa pga planlösningen, närmsta sidovägg är typ 5-6 meter bort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Dämptavlorna ser faktiskt riktigt bra ut. Frågan är om de räcker. Draperiet är inte plant mot väggen utan "vågigt" för bästa effekt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Sony wrote:
Kan tygtavlor vara ett alternativ. Dämptavlorna här (från hififorum) kanske inte passar in estetiskt men med väl valt tyg kan det nog bli riktigt snyggt? Letade en bild där någon gjort rena konstverket med "färgskvättar" men hittar det inte nu...
Men vill man att vardagsrummet ska se ut som en blandning av en syslöjdslokal och en inspelningsstudio? Jobba med hyllor, vanliga tavlor och andra möbler så får du till det ändå.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 08:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Prova med skivhyllan emellan. Dessuom är det bra att flytta skivor, man brukar hitta en massa plattor som inte är spelade på ett tag så för mig är det ett sätt att återupptäcka det som redan finns.
Sen är jag övertygad om att de går att möblera fram bra förutsättningar utan en massa speciallösningar. Det handlar i grund oc botten om att inte ha minimalistisk möbering. Att dämpa första väggreflektione är bra och det går utmärkt med tavloroch bokhyllor.
Jag har sjäv ett tort rum med högt i tak och lider till viss del av fladderekon (för mycket kal väggyta, framförallt motstående väggar) men ju mer saker rummet desto bättre drag.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Om du orkar prova att flytta skivhyllan, så vore det intressant att höra hur du upplever skillnaden. Jag har möblerat så själv och har funderat på att ändra på prov, men min fru är inte intresserad av en ommöblering. Men jag tycker det låter bra, men har egentligen inget att jämföra med. Att flytta är ju ett helsikes släpande som du själv sa.

Så här har jag:
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 21:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Carl Nyqvist wrote:
Men vill man att vardagsrummet ska se ut som en blandning av en syslöjdslokal och en inspelningsstudio? Jobba med hyllor, vanliga tavlor och andra möbler så får du till det ändå.
Carl
Nae, men nu förutsätter du ju att man skaffar minst elva stycken och att man tar ett rosa tyg med gröna prickar... En tavla bakom respektive högtalare i enfärgat tyg eller med något passande diskret mönster behöver inte vara en inredningsmässig katastrof.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Sony wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Men vill man att vardagsrummet ska se ut som en blandning av en syslöjdslokal och en inspelningsstudio? Jobba med hyllor, vanliga tavlor och andra möbler så får du till det ändå.
Carl
Nae, men nu förutsätter du ju att man skaffar minst elva stycken och att man tar ett rosa tyg med gröna prickar... En tavla bakom respektive högtalare i enfärgat tyg eller med något passande diskret mönster behöver inte vara en inredningsmässig katastrof.
Jag refererade till bilden du hade klistrat in ovan. Sånt här är ju individuellt och vad du tycker är snyggt är naturligtvis det enda som betyder nåt. (Men) personligen tycker jag det ser förskräckligt ut, verkligen en vad-fan-har-du-satt-upp-på-väggen generator.

Kan du inte använda lite tjockare och tyngre gardiner, en massa kuddar, placera ut ett kvinnligt ungerskt kulstötarlag i rummet eller nåt.. ; )?

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 20:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Carl Nyqvist wrote:
Kan du inte använda lite tjockare och tyngre gardiner, en massa kuddar, placera ut ett kvinnligt ungerskt kulstötarlag i rummet eller nåt.. ; )?

Carl
Smaken är olika såklart, men det var ju i brist på det sista du nämde jag menade. Det måste vara optimalt 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med Carl, det går att lösa snyggt med vanliga möbler.
Vidhåller dessutom bestämt att väggen bakom burkarna ska vara HÅRD o TOM.
Resten (golv/väggar) dämpar man ut.
Dämpplattor ska vara mycket välgjorda för att funka.
Bokylla med lagom glest med böcker&CD/LP skivor i olika storlek (ja ni fattar ide´n) funkar så klockrent o är snyggare.

Ett tips:
Vi har ett gäng stooora mjuka sittkuddar på golvet som ungarna sitter/ligger på framför TV'n. Skitbra för dem o för akustiken.
(TV'n ska bort när plasman kommer i framtiden) Hustrukompromiss idag..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 05, 2005 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vid närmare eftertanke kanske bokhylla inte är någon bra idé, man vill ju helst inte ha några möbler mellan burkarna. Problemet i rummet är att lyssningsdelen saknar sidoväggar = svårt att dämpa upp med bokhyllor etc.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited