selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 20:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Sony wrote:

Empress: Om du tycker att han överdriver så var lite försiktig med att själv övertolka vad som sagts också. Det bidrar inte till en konstruktiv debatt utan snarare tvärtom. Finns strålande exempel på det på andra forum inom samma område.
Jag kan hålla med dig om att det inte blir en konstruktivt med att göra om hans fel igen.

Fast detta med "övertolkning". Vill bara påpeka för dig att det nödvändigtvis inte behöver handla om övertolkning, från min sida, för du inte tolkar texten/r på likadant sätt. Vem har tolkningsföreträde?

Men som sagt annars så håller jag med dig. Att det är fel att bemöta med hans meddel litegrann som jag gjorde.

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Aspergillus wrote:
(...)Däremot så borde rimligen de fasta forumtexterna och beskrivningarna av de olika kategorierna vara skrivet på korrekt svenska. Klarar inte de ansvariga av denna uppgift kanske de ska be om hjälp?
Det här måste vara ett skämt?
Aspergillus wrote:
Jag vill också nämna att jag tycker att modereringsmakten används lite väl ofta av somliga.
Kan du ge något exempel? Jag tycker gott att den kunde användas lite oftare... Men det verar ju mest vara jag :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Aspergillus, byt forum eller tänk över vad du menar. Detta är med god marginal det sämsta inlägg jag läst. Det är fundamentalt feluppbyggt för att vara konstruktiv kritik.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 20:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
Jag har aldrig sagt att en moderator inte får ha dyslexi, jag skrev tvärtrom att jag inte brydde mig om stavfel i inlägg. Däremot tyckte jag att vissa språkförbättringar skulle kunna göras i de fasta forumtexterna. Jag vet inte om alla moderatorer är administratörer, annars brukar det ju vara just deras uppgift att ha tydliga och korrekta beskrivningar av sektionerna.

Nej, mitt inlägg är inget skämt. Bara för att någon för en gångs skull vågar ifrågasätta forumets norm innebär inte det automatiskt att det måste vara oseriöst menat.

Beträffande modereringen.
Jag är medlem i många olika forum av diverse art, ingen annanstans än på Hifi-forum väljer man att använda röd text när man gör justeringar. "Flyttar till kategori X där inlägget passar bättre" är tillräckligt tydligt i sig själv, någon röd färg behöver inte blandas in.

Så fort det skrivs ett inlägg i en tråd som anses OT är moderatorerna där med rödpennan och ber inläggsskrivarna hålla sig på mattan. Jag upplever att det känns som toppstyrda Sovjet-tendenser. Inte lever vi väl i en diktatur?

Vårtor? Nej, det kan knappast vara det som avses i musiksektionen.

Naturligtvis tänker jag inte citera enskilda moderatorer och hoppa på någon direkt i tråden. Jag gillar inte att hänga ut folk. Bara för att det här inte är IRL så kan man inte vara hur taskig som helst.

I flera av de andra forum jag besöker finns tydliga instruktioner för hur man överklagar och ifrågasätter modererande. Eftersom det inte finns här antog jag att det var okej att göra det i en tråd. Jag ber om ursäkt om det var felaktigt handlat. (Kanske borde en sådan "klausul" finnas?).

Jag är väldigt besviken på att man inte får utmärka sig, tycka annorlunda och tala öppet om sitt missnöje på Selleri. Jag hoppas ni är nöjda med denna enkelspåriga kutym.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Vet inte om det är en enkelspårig kutym men jag tror att en svepande kritik som hävdar att moderatorerna använder sina befogenheter som en penisförlängare (dina ord) är en ytterst vag generalisering som jag tycker gör mer skada än nytta. Ovan kritik är betydligt mer taskig än att säga den gången när jag skrev och ifrågasatte ett köp osv och då blev tillsagd av en moderator, hade varit en mer rättvis kritik. Jag tror att din kritik hade varit mer effektiv om du hade gett ett exempel. Om du nu tycker det är att hänga ut någon kan du ju alltid skicka ett pm till den moderatorn och påtala det.

Den röda färgen är nog inte en sovjettendens:) utan nog bara vald för att den är tydlig.


Om du uppfattar att detta forum har sovjettendenser så önskar jag och leva i före detta Sovjetunionen. Jag tror att de sovjetiska medborgarna hade tyckt att selleri var ett demokratiskforum.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 21:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Aspergillus wrote:
Beträffande modereringen.
Jag är medlem i många olika forum av diverse art, ingen annanstans än på Hifi-forum väljer man att använda röd text när man gör justeringar. "Flyttar till kategori X där inlägget passar bättre" är tillräckligt tydligt i sig själv, någon röd färg behöver inte blandas in.
Att vi använder röd färg är för att man ska kunna se om vi som är moderatorer/admin skriver som alla vanliga användare eller som "styrande" här. Vanlig färg = tolka som att vem som helst skrivit det. Röd färg = Påpekande angående OT, osakliga inlägg, flytt av trådar m.m. Det är mest praktiskt så tycker vi eftersom 98% av inläggen vi gör är som "alla andra".
Quote:
Så fort det skrivs ett inlägg i en tråd som anses OT är moderatorerna där med rödpennan och ber inläggsskrivarna hålla sig på mattan. Jag upplever att det känns som toppstyrda Sovjet-tendenser. Inte lever vi väl i en diktatur?

(Kanske borde en sådan "klausul" finnas?).
Om du tycker att vi påpekar saker för ofta ska du nämna det i den här avdelningen eller via PM. Man ska inte ifrågasätta modererande i trådar för att de då driver iväg ännu mer OT, men den här avdelningen passar utmärkt att ta upp sådana saker, eller via PM till någon av oss. Det står också i reglerna under "Diskutera Linn" om detta.

Om du inte vill
Quote:
citera enskilda moderatorer och hoppa på någon direkt i tråden. Jag gillar inte att hänga ut folk. Bara för att det här inte är IRL så kan man inte vara hur taskig som helst.
så UPPSKATTAR jag om du PM:ar mig det. Annars vet jag inte vad du tänker på och kan varken hålla med dig eller förklara utförligare varför vi gjort som vi gjort. Det är inte att vara taskig utan att arbeta för att förbättra här.
Quote:
Eftersom det inte finns här antog jag att det var okej att göra det i en tråd.
Helt rätt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited