selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 16:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
En kategori på forumet beskrivs enligt följande:
"Musiken
Det viktigaste med vårat intresse - Musiken! Diskutera, tipsa eller kanske "såga" en skiva gör du här!"

Jag skulle vilja upplysa er om att det faktiskt heter vårt intresse, och inte vårat. Den nästföljande meningen borde skrivas: "Diskutera, tipsa eller kanske "såga" en skiva kan du göra här"
eller
"Diskuterar, tipsar eller kanske "sågar" en skiva gör du här".

Jag tycker inte vi ska klanka ner på varandras språk i trådarna, alla har inte svenska som modersmål och många har läs- och skrivsvårigheter. Däremot så borde rimligen de fasta forumtexterna och beskrivningarna av de olika kategorierna vara skrivet på korrekt svenska. Klarar inte de ansvariga av denna uppgift kanske de ska be om hjälp?

Jag vill också nämna att jag tycker att modereringsmakten används lite väl ofta av somliga. Det är väl tänkt att modereringen skall användas när diskussioner spårar ur eller för att diskret flytta trådar, inte som penisförlängare för vissa forumaktiva?


Top
   
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Aspergillus wrote:
En kategori på forumet beskrivs enligt följande:
"Musiken
Det viktigaste med vårat intresse - Musiken! Diskutera, tipsa eller kanske "såga" en skiva gör du här!"

Jag skulle vilja upplysa er om att det faktiskt heter vårt intresse, och inte vårat. Den nästföljande meningen borde skrivas: "Diskutera, tipsa eller kanske "såga" en skiva kan du göra här"
eller
"Diskuterar, tipsar eller kanske "sågar" en skiva gör du här".

Jag tycker inte vi ska klanka ner på varandras språk i trådarna, alla har inte svenska som modersmål och många har läs- och skrivsvårigheter. Däremot så borde rimligen de fasta forumtexterna och beskrivningarna av de olika kategorierna vara skrivet på korrekt svenska. Klarar inte de ansvariga av denna uppgift kanske de ska be om hjälp?

Jag vill också nämna att jag tycker att modereringsmakten används lite väl ofta av somliga. Det är väl tänkt att modereringen skall användas när diskussioner spårar ur eller för att diskret flytta trådar, inte som penisförlängare för vissa forumaktiva?
Jag tycker att de som arbetar med forumet gör ett kanon jobb. Det jobbar gratis och styr upp denna community. Har du några exempel på hur de har använt sitt arbete som en penisförlängare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Om det nu skall klagas på språket så kan jag ju upplysa om att enligt Nordsteds plus ordbok vilken är godkänd i svenska undervisningen så betyder vårt/a *liten hudfärgad utväxt som utgör en smärre, sjuklig hudförändring.
Medan Våran pron..,neutr.vårat * vår <vard> så vad jag får fram av det så är det inte fel att det står vårat.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Sicket tjafs; moderatorerna gör ett bra jobb och att dra upp en eventuell felstavning för någon sorts diskussion i en dedikerad tråd .. hudfärgade utväxter har nästan större existensberättigande som diskussionsämne, IMHO ;) Den enda gång jag tyckt moderatormakten borde använts annorlunda var vid några tidigare tillfällen där den inte nyttjades.

Håller inte ens nästan med om något alls.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jisses, storm i ett vattenglas?

Det faktum att formen "vårat" inte kommenterats förrän nu tyder i mina ögon på att det vid det här laget är en hyfsat vedertagen talspråksform av "vårt" som även letat sig in i talspråket. Men visst, ska man vara noga heter det förvisso vårt.
Jag har inga problem med att du påpekar det här, men jag förstår inte varför du gör det på det sätt du gör? Insinuerar att hela moderatorteamet behöver hjälp med att skriva korrekt svenska, och sedan fortsätta med vaga påståenden om maktmissbruk av moderatorerna.

Jag vet att jag talar för alla i teamet när jag säger att en konstruktiv diskussion ikring forumets drift självklart är av godo. Men var finns det konstruktiva här? Ge gärna exempel på där du tycker någon av oss handlat fel, så har vi en startpunkt åtminstone. Antingen här i tråden eller i PM funkar fint.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Aspergillus wrote:
Jag vill också nämna att jag tycker att modereringsmakten används lite väl ofta av somliga. Det är väl tänkt att modereringen skall användas när diskussioner spårar ur eller för att diskret flytta trådar, inte som penisförlängare för vissa forumaktiva?
Konkreta exempel på detta får du gärna klippa in. Om vi är fyra moderatorer så kan du väl vara konkretare än "somliga". Eller kanske skriva det i ett PM till mig eller någon annan om det känns som att peka ut någon att skriva det här offentligt. Om du upplever det så vill vi gärna veta varför.

Som Daniel.N skriver har han ibland haft synpunkter på vad vi (inte) gjort och då sakligt redogjort för dem i PM till någon av oss vilket är utmärkt! Det har varit positivt för oss i "modereringsmakten" som du beskriver oss.
Aspergillus wrote:
Däremot så borde rimligen de fasta forumtexterna och beskrivningarna av de olika kategorierna vara skrivet på korrekt svenska.
Skriv gärna förslag på andra formuleringar här så kanske vi ändrar dem om vi tycker det är en bra ide, de är inte satta i sten.
Edit: Såg att du föreslagit andra formuleringar. Poängen framgår oavsett men kan nog hålla med om att en svenskalärare skulle föredra de du föreslår istället.


Last edited by Sony on Sun Oct 30, 2005 20:15, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag tycker det lyser igenom att du känner dig orättvist behandlad och anmärker på småsaker i språkbruket på forumet som rimligen ingen annan bryr sig om inte ens jag som är en sk. "språkpolis".

Jag tycker att alla moderatorerna sköter sig utomordentligt bra, men ge gärna exempel på tillfällen då du tycker de har missbrukat sin makt. Utan det blir inte ditt inlägg inte konstruktivt på något sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
*suck* Vilket tjafs för en bagatell. :roll:
Moderatorena jobbar ideellt, så jag kan inte se att vi har någon egentlig rätt att klanka ner på dem.

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Aspergillus wrote:

Jag tycker inte vi ska klanka ner på varandras språk i trådarna, alla har inte svenska som modersmål och många har läs- och skrivsvårigheter. Däremot så borde rimligen de fasta forumtexterna och beskrivningarna av de olika kategorierna vara skrivet på korrekt svenska. Klarar inte de ansvariga av denna uppgift kanske de ska be om hjälp?

Jag vill också nämna att jag tycker att modereringsmakten används lite väl ofta av somliga. Det är väl tänkt att modereringen skall användas när diskussioner spårar ur eller för att diskret flytta trådar, inte som penisförlängare för vissa forumaktiva?
Var är din självkritik innan du skrev inlägget. Tycker det avsaknades helt från din sidan när du skrev detta spydiga inlägg.

Skall man då tolka dig att moderatorer inte får var ofelbara och ej ha dyslexi, ej heller vara utlänningar. Då en moderator skall just var perfekt i svenskan och inte göra några fel, för det är ju just moderatorena som skall tänka på att det finns dyslektiker och utlänningar som skriver på detta forumet och därför inte få ha några fel enligt vad du skriver själv.

Anser du då att en moderator skall ha minimum professor i det svenska språket för att få lov att driva forum över lag?

Jag tycker du visa stora prov på just avsaknad av självkritik och har en smula rasistiska förtecken, och en smula nedlåtenhet mot funktiomnshindrade. DItt inlägg stämplar just utlänningar och dyslektiker till oförmögna att kunna jobba som moderatorer på en svensk forum för att det inte är perfekta i svenskan.

Det är just sådan människor som dig som hindrar utlänningar och även dyslektiker till att kunna komma någon vart i livet då ni sparkar på oss och anser att man skall kunna var "perfekt i språket" av en eller annan anledning.

Så vad är din självkritik någonstans?

Tycker du skall var rakryggad och erkänna att det stör DIG.

Jag har då aldrig haft några som hälst svårigheter att förstå moderatorena och vad de menar med sin information. Då tillhäör jag en av de två nämda kategorierna utlänning eller dyslektiker.

Anser att du stämplade sådana som mig som totalt oförmögna till att var moderatorer för att man inte hantera svensk språket lika urkasst som dig..

Det är inte fel alls enligt svenskan att skriva"Vårat". Fick jag lära mig när jag läste Svenska B och Språkmedvetenhet för två -tre terminer sedan.

Moderatorena här inne är bland de bästa moderatorer jag har haft med att göra. Ett föredöme för hur en moderator skall vara. Ser inget fel i deras arbetsätt alls. Jag är ofta här inne på selleri även om jag inte skriver lika mycket.

Tycker du skall ta dig en öl i stället och slappna av lite i stället för att var en sådan språkpolis och klaga på andra.

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag kan inte komma på ett enda nu existerande forum som är bättre modererat än Selleri. Ni gör ett jättebra jobb, tycker jag!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 20:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fredriksson wrote:
Moderatorena jobbar ideellt, så jag kan inte se att vi har någon egentlig rätt att klanka ner på dem.
Samtidigt så uppskattar vi om ni som skriver/läser här regelbundet ger oss tips och feedback om ni tycker något fungerar mindre bra eller skulle kunna fungera bättre. Det är inte att gnälla utan att ge förslag på förbättringar och det behöver man inte vara moderator för att vara.


Empress: Om du tycker att han överdriver så var lite försiktig med att själv övertolka vad som sagts också. Det bidrar inte till en konstruktiv debatt utan snarare tvärtom. Finns strålande exempel på det på andra forum inom samma område.


Last edited by Sony on Sun Oct 30, 2005 20:09, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Lejonklou wrote:
Jag kan inte komma på ett enda nu existerande forum som är bättre modererat än Selleri. Ni gör ett jättebra jobb, tycker jag!
Cheers, to that! Mate! 8)

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 20:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Sony wrote:
Fredriksson wrote:
Moderatorena jobbar ideellt, så jag kan inte se att vi har någon egentlig rätt att klanka ner på dem.
Samtidigt så uppskattar vi om ni som skriver/läser här regelbundet ger oss tips och feedback om ni tycker något fungerar mindre bra eller skulle kunna fungera bättre. Det är inte att gnälla utan att ge förslag på förbättringar och det behöver man inte vara moderator för att vara.
Jag hade på känn att någon skulle skriva detta... Jag skrev aldrig att man inte fick ha synpunkter... Tror jag iaf... Hur bra moderator man än är, kan man alltid bli bättre!

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 20:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fredriksson: Men då är vi överens. Var lite övertydlig men ville bara poängtera att synpunkter med substans uppskattas. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 20:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Den här tråden påminner mig om något.. vad kan det vara... just det ja!
Vilken soppa!.. Den är så god och matig! :lol:

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited