selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 23, 2005 22:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Besökte detta evenemang idag. Jag var kanske inte helskärpt och så min utvärdering är nog inte helt vetenskaplig, men några prylar som gjorde intryck på mig var:

http://www.canton.de/index.php?pg_id=11 ... ference1dc
Ny högtalare från Canton som visades första gången i helgen. BRUTALT stor. På mässan spelades den med finare varianter av Onkyos elektronik. Jag vet inte om återgivningen var så neutral, men det var väldigt lätt att börja lyssna på musiken här. Och musiken kom väldigt direkt på. Dessa monster lät inte mycket högtalare, men de kunde verkligen trycka in musiken i ryggmärken på en. Kanske lät det lite vasst (eller högt?)

Naim visade lite olika elektronik tillsammans med Audiovector högtalare. Dom bytte mellan 5-serien och 2-serien, och demade lite olika varianter av strömförsörjning. Rätt bra. Generellt kan man säga att rummen var lite dåliga. Tak/fönster skallrade till musiken i varje rum, och det var mycket spring såklart. Naims grejer är läckra!

Av traditionell HIFI gillade jag att lyssna på Louis Armstrong i rummet med Mårten Design högtalare och SME skivspelare. Jag tyckte det lät musikaliskt. Nu gillar jag dock att lyssna på Armstrong i de allra flesta sammanhang =)

http://www.martinlogan.com/rail_app/rails.asp?S=SU
Martin Logans elektrostathögtalare ser riktigt coola ut. Klart annorlunda att kunna se igenom en högtalare. Jag var inte jätteimponerad av ljudet.

På bildsidan imponerade Pioneers nya plasmor på 40- 50- och 60 tum. GRYM bild. Och grymt snygga i minimalistisk design med endast en svart glaskant runt.

Då jag själv undersökt marknaden för projektorer i mellanprisklass blev jag mer och mer övertygad om att gå på en LCD-projektor. Till exempel Sanyo PLZV4 (eller vad den nu heter). Man skiftade bilden fram och tillbaka mellan denna och en DLP som var snäppet dyrare. DLP:n har lite mer sprakande färger, men jag gillade Sanyons lite distinktare färger. Det verkar också som att LCD är mer flexibla med placering (Zoom, lens shift).

En kul mässa. Ännu roligare hade det säkert varit om LINN varit där. Någon mer på forumet som besökte mässan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 01:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Fick förresten höra av en kollega att det fanns en Linn-pryl på mässan. I ett rum demonstrerades en högtalare som heter singular. Jag missade att gå in där, men den eller dom spelades med "någon liten Linn-pryl, med DVD tydligen", alltså en Classik Movie. Resultatet enligt min kollega: Högtalaren lät skitbra!


Last edited by per on Wed Oct 26, 2005 09:26, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 09:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul reportage!

Ja, vad är den där Singular-högtalaren för något egentligen? Ljudkompaniet säljer den, men jag har inte fattat vem det är som gör den egentligen. "Högtalarlådan är formgiven av Thomas Sandell" står det på Ljudkompaniets sida, men det är också allt som står om ursprunget. Är detta en svensk högtalare alltså? Är den något att ha som hembiohögtalare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Ayn wrote:
Är den något att ha som hembiohögtalare?
Singular är en högtalarlåda med 4 element, två basar och två diskanter. Med hjälp av DSP och en specialkonstruerad låda låter det stereo från en låda. Och det funkar bra! Stereobilden är helt vansinnig, nästan så att man blir illamående. Funkar både för stereo och hemmabio.

Inget jag skulle ha hemma, men i sovrummet kanske? Eller till TVn.

/ jajo


Top
   
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
På bildsidan imponerade Pioneers nya plasmor på 40- 50- och 60 tum. GRYM bild. Och grymt snygga i minimalistisk design med endast en svart glaskant runt.
Tack Per för rapporten.
Prisläge på plasmorna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 11:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag vågade inte kolla supernoga på prislappen... Men jag tror inte jag är helt fel ute om jag säger att priset i tusenlappar motsvarar storleken i tum. Kanske lite billigare för 40-tumsvarianten och dyrare för 60-tummaren.

I ett normalstort rum var en 50 tums plasma monterad på en av väggarna. Det ser helt sjukt ut. Dom skärmarna är gigantiska. Normalt när man ser stora plasmor är det i stora rum eller offentliga miljöer, men i vanliga rum blir dom verkligen stora :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Synd bara att de inte har samma fina bild som en bra vanlig TV.
Utmärkt på DVD dock... där de är bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vanliga TV är ju pyttesmå luddiga interlace-monster, sämsta sortens display som går att få tag på. Klart med pluttebild på många meters avstånd syns inte defekterna och har tillochmed en viss förlåtande effekt på risigt grundmaterial som vanlig TV-sändning, men displayen som sådan är ändå skitkass.

Sportis, jag häpnar över att någon föredrar den typen av display :shock:

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Konstigt, jag har jämfört på nära håll o med vanlig analog TV signal är en vanlig TV överlägsen.
Kanke plasmana inte har varit inställda korrekt på Onoff, SIBA etc


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vanlig TV-signal skulle iofs jag också föredra att se på en TV, men det är itne för att TV'n är bra utan för att dess defekter döljer hur extremt usel en vanlig analog TV-signal faktiskt är. Så .. jag håller väl egentligen med dig på sätt och vis :-). Men hävdar fortfarande med bestämdhet att vanliga TV-apparater är kassa egentligen.

Jämför att försöka återge en 8-bits 64kHz MP3, troligen skulle man inte stå ut med att lyssna på den via en Linn-rigg, men i klockradion i köket .. kanske.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited