selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 09:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 14, 2004 00:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Jo Unidisk SC är intressant, sedan var det väll KINO.. eller hur det nu var, som väll är en ersättare till 5103:an. humm... gott om pengar är det ont om, skulle ju vara kul om någon oljeshejk kunde skänka mig några miljoner.

Tror LK lådorna är på avreglering(tråkigt nog, för jag gillar dom!), sedan tycker JAG att det är hög tid för lite nya 2-kanals produkter, men man kan ju bara hoppas. Tror att de som bara vill ha 2-kanal, får leva med att betala för multikanal/video finesserna i våra Cd o försteg i framtiden. redan nu är det ju många som kör 5103:an till bara 2-kanal(jag tex).

mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 14, 2004 01:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, jag tror att många av de som är aktiva här på forumet (och andra Linn-ställen på nätet) är som vi och vill helst se nya 2-kanalsprodukter. Tyvärr ser väl marknaden ut på ett sånt vis att det inte är särskilt tänkbart att det är lönsamt att satsa på 2-kanal.

Å andra sidan är det lite märkligt - nog för att jag förstår att dagens snittkonsument oftare går in i en affär och är nyfiken på hemmabio ("eftersom det är så i ropet nu" typ) än han/hon är nyfiken på ett 2-kanalssystem. Den solklara slutsatsen att dra av det borde väl då vara att det är bättre att satsa på hemmabioprylar.

Men Linn gör ju inte prylar för genomsnittskonsumenten. Linn gör prylar för folk som är beredda att betala lite (och mycket) mer för att få något som verkligen är BRA, och inte bara något som ÄR liksom. I detta segment tror jag att 2-kanalssystem har sin givna plats. Nu är jag ju dock inte nån ekonominisse som jobbar för Linn, så jag har ingen aning om hur deras intäkter/förluster ser ut för deras olika produktlinjer, men jag tror personligen att de förr eller senare förlorar på att helt fokusera sig på prylar som i allmänhet kostar mer än 50k. Javisst finns det folk som köper dessa saker, men varför? Jo, ofta för att de redan äger billigare komponenter från Linn och vill ta ett kliv upp. Det är de (vi!) som är linnisterna, kunder som, förutom ljudet då såklart, valt Linn rakt igenom sitt system för att det finns en given vettig uppgraderingsstege där man får mycket för pengarna. När man nu ger sig in ännu mer i "lifestyle-segmentet" tror jag att kunderna, gamla som nya, inte är lika trogna...men framtiden får utvisa det. För mig personligen blir "nya" Linn på grund av allt detta mindre attraktivt, tyvärr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 14, 2004 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Håller med Ayn på senaste inlägget. I framtiden verkar det inte finnas något naturligt steg uppåt från entry-level produkterna.

Jag kommer då aldrig lägga ut 50.000:- på en enskild Linn-produkt och inte ens om den är begagnad hamnar den i rätt prisklass.

Jag tror man tappar många kunder på det här sättet, just eftersom det inte finns något naturligt alternativ om man vill uppgradera.

Flerkanals-produkterna verkar även Linn satsa på. Det kan man väl förstå eftersom det är många som inte bara vill ha 2-kanaligt. Fast många (av oss) som lagt ut en massa på våra 2-kanaliga system, bryr sig nog mer om att få musiken (stereo) att låta bättre än att vi ska ha hemmabio i toppklass.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 14, 2004 01:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Jo håller med Ayn, Det MÅSTE ju vara viktigt att ha instegsnivåer, ja menar vem går o köper en anläggning för 100-200 000kr utan att ha erfarenhet av märket tidigare.

Men nu kanske vi låter som ett par gammla kärringar som gnäller på att det var så mycket bättre förr..

på ett sätt så tycker jag att det är bra att Linn intergrerar 2-kanal med hemmabio eftersom man då slipper en massa lådor, och 2-kanals prestandan i dessa nya maskiner(unidisk, kisto, mm )är det ju sannerligen inget fel på. Sedan så kommer det nog nya 2-kanals produkter när denna hemmabio-bomm har lagt sig lite.

mvh/siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Nya prylar
PostPosted: Mon Jan 19, 2004 12:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Hej!

Allting går mot flerkanaligt, när ni säger flerkanaligt menar ni säkert "film"... Musiken kommer att bli mer och mer flerkanalig den också.

Som det ser ut nu så verkar Linn gå åt det hållet att du får bättre 2-kanalígt ljud än tidigare + surroundfunktionerna på köpet! till samma eller lägre pris! Det tycker jag är det ultimata, i o f s så tar det väl ett tag innan t e x Kollektor och Genki får flerkanaliga ersättare till samma pris.

Många andra tillverkare har envist hållt kvar vid sina gamla spår, och därigenom tappat mycket försäljning T ex Krell har tappat 70% i försäljning under första halvåret 2003, jämfört med året innan (och det året var ingen höjdare heller...). Linn har för länge sedan insett att försäljningen efter sekelskiftet skulle komma att ligga inom lifestyle- och flerkanaligt.

Genom att Linn prånglar ut en massa Lifestyle-produkter till nya kunder så säkerställer de försäljning, och kan använda den vinsten från de produkterna till att utveckla saker som t ex Klimax, Akurate etc och med den erfarenheten från de produkterna kan de göra billigare saker (t ex 2250, CMS Di....) som de gamla kunderna och 2-kanalskillana vill ha...

Visst kan det kännas som att Linn sviker sina gamla LK-kunder och 2-kanalsintresserade entusiaster, men det tror jag beror mer på dålig kommunikation än på apparaterna. Linn borde ha klart och tydligt fört fram sina långsiktiga planer och fått sina gamla kunder att se positivt på de nya prylarna... nu verkar många istället känna besvikelse, men gör inte det, jag tror att vi kommer få se många intressanta prylar från Linn de närmaste åren!

En instegs-anläggning från Linn idag; Classik K + Kan V = ca 20.000kr, visst är det mycket pengar, men vad kostade Mimik + Majik tidigare med ett par liknande burkar? Ta även hänsyn till inflationen de senaste 10 åren...

Nej, det som jag tycker är synd är att Rotel och Arcam blivit så pass dyrt! Tidigare var Arcams billigare prylar ett budgetval ifall plånboken sa stopp, nu kostar deras billigaste CD/Amp/Tuner lika mycket som en Classik K...men Linnen är bättre.

Rotel verkar ha ändrat sin policy, och vill nu slåss med de stora pojkarna, borta är deras billiga och bra prylar, nu finns det bara grejor i de högre priserna...

Ha re´

/Kinos


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 19, 2004 16:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej Kinos, och välkommen till forumet!
Quote:
Allting går mot flerkanaligt, när ni säger flerkanaligt menar ni säkert "film"... Musiken kommer att bli mer och mer flerkanalig den också.
Det är en möjlig utveckling. Jag säger nog varken från eller till - det är möjligt att det blir som du säger, men jag tror att så länge artister uppträder på en scen framför sin publik så lär även inspelningar i mångt och mycket likna det - dvs, 2 kanaler. I samband med att det blivit populärt med 5 eller fler kanaler har det uppenbarligen blivit fler som experimenterat med det formatet, men det är försvinnande få jämfört med hur många skivor som släpps i 2-kanal. Än iaf. Hur det än blir så tror jag att det handlar om en lång tid innan multikanalsinspelningar (där "multi" ju betyder "fler än 2" i dessa sammanhang, förvirrande nog ;)) blir riktigt vanliga.
Quote:
Genom att Linn prånglar ut en massa Lifestyle-produkter till nya kunder så säkerställer de försäljning, och kan använda den vinsten från de produkterna till att utveckla saker som t ex Klimax, Akurate etc och med den erfarenheten från de produkterna kan de göra billigare saker (t ex 2250, CMS Di....) som de gamla kunderna och 2-kanalskillana vill ha...

Visst kan det kännas som att Linn sviker sina gamla LK-kunder och 2-kanalsintresserade entusiaster, men det tror jag beror mer på dålig kommunikation än på apparaterna. Linn borde ha klart och tydligt fört fram sina långsiktiga planer och fått sina gamla kunder att se positivt på de nya prylarna... nu verkar många istället känna besvikelse, men gör inte det, jag tror att vi kommer få se många intressanta prylar från Linn de närmaste åren!
Detta är en intressant teori. Är det en personlig spekulation eller grundar den sig på information från Linn? Jag håller med dig om att kommunikationen från Linn till sina kunder lämnar mycket övrigt att önska. På Linn-mailinglistan som finns på topica har det diskuterats på sistone om samma sak. T.ex. hade en kille mailat dem och frågat om de hade nån DVD-lösning på g, och fått ett mail tillbaka med svaret att de inte hade några som helst planer på det. Dryga halvåret senare kom CMS... :?

Om det du säger stämmer blir jag naturligtvis glad åt det, men jag är för skeptisk för att tro på det utan vidare. Det låter lite som att Linn "säljer sin själ" till surround-system mest för att få in pengar så de kan få fortsätta utveckla vanliga 2-kanalssystem. Det blir en lite kluven fokus där som jag tycker verkar svårhanterlig.
Quote:
En instegs-anläggning från Linn idag; Classik K + Kan V = ca 20.000kr, visst är det mycket pengar, men vad kostade Mimik + Majik tidigare med ett par liknande burkar? Ta även hänsyn till inflationen de senaste 10 åren...
Den instegsanläggning du nämner är en bra instegsanläggning i min åsikt - inte bara ljudmässigt utan även prismässigt. Linn har alltid legat aningen uppåt i pris jämfört med 'vanliga prylar', det ska inte förnekas. Så med Linn-mått mätt är ju 20k inte så mycket pengar faktiskt :) MEN det är ju denna typ av instegsanläggningar som verkar försvinna. Det är det som oroar mig...

Usch, nu låter jag nästan anti i jämförelse. Missförstå mig inte - jag tycker mycket om de Linn-prylar jag har idag, det är därför jag är här och babblar överhuvudtaget! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 23, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det kommer ett till försteg (nya Kairn, typ) som vissserligen har surroundprocessor, men i 1:a hand är det ett stereoförsteg.

Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 23, 2004 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
henriklh wrote:
Det kommer ett till försteg (nya Kairn, typ) som vissserligen har surroundprocessor, men i 1:a hand är det ett stereoförsteg.

Henrik
Har du någon prisuppgift?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 24, 2004 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nej, tyvärr. Om den är tänkt att ersätta Kairn så kan man kanske gissa att den kommer att kosta mellan 20 och 35, men det är bara en gissning från min sida. Däremot så är jag (nästan) säker på att den finns, den har namn och allt (som jag inte kommer ihåg).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 24, 2004 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det som irriterar mig mest är att den enligt uppgift inte kommer att ha MM ingång. Jag kommer aldrig orka köpa en pickup för 30.000 så Linto har jag ingen användning av. Det får väl bli en Bonnec när jag ska uppgradera min Kolektor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 24, 2004 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
henriklh wrote:
Det som irriterar mig mest är att den enligt uppgift inte kommer att ha MM ingång. Jag kommer aldrig orka köpa en pickup för 30.000 så Linto har jag ingen användning av. Det får väl bli en Bonnec när jag ska uppgradera min Kolektor.
En LK1a kanske kan vara intressant att köra som phonosteg annars?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 24, 2004 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Quote:
En LK1a kanske kan vara intressant att köra som phonosteg annars?
Jovisst, men jag kör bara vinyl så jag vill inte ha nån "halvdan" lösning (jag har inte jämfört, men jag har svårt att tro att LK1:s RIIA är bättre än Kolektor?). En MM (eller MM/MC) Linto vore en perfekt produkt för mig.

Men det är inget akut problem för mig, med tanke på min ekonomi idag så ter sig frågan närmast filosofisk :cry: Dessutom så blir det aktuellt först när jag köpt en Ekos. När jag väl har pengar så kan det ju ha kommit massor av nya prylar.

Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 26, 2004 13:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
fick en(osäker) prisuppgift på unidisk SC på 4500£ =ca 60 000kr!!!
Det är väll det inbyggda försteget med suround processor som drar upp priset.

bra ide' med inbyggt försteg, men billigt blir det ju nte!!

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 26, 2004 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
henriklh wrote:
Quote:
En LK1a kanske kan vara intressant att köra som phonosteg annars?
Jovisst, men jag kör bara vinyl så jag vill inte ha nån "halvdan" lösning (jag har inte jämfört, men jag har svårt att tro att LK1:s RIIA är bättre än Kolektor?). En MM (eller MM/MC) Linto vore en perfekt produkt för mig.
Henrik
En LK1:a är väl halvruttet, men det är faktiskt möjligt att få en Karin att leka dedicerad phonoförstärkare genom att ansluta matrix-utgången till lämplig ingång på tilltänkt nytt försteg.

Det torde vara mäktigt. Finns det bättre MM-steg än Kairn?
(På en Kairn är alltid grammofoningången routad till Matrixutgången (efter RIAA) oavsett vad resten håller på med)

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 04, 2004 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Vad jag har hört så ska Bonnec Timpano vara bättre än Kairn och den finns ju med MM och MC ingång, så om inte LINN kommer med nåt nytt (Exotik verkar ju inte ha MM) så kommer jag iaf försöka jämföra den med Kairn.

/Henrik (lite sen)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited