selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 08:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Har precis köpt ett par beg Kan I. Nu behöver jag byta förstärkare och funderar vad som är lämpligt. Antingen begagnad 2-kanalare (Linn/Naim/annat?) eller om någon möjligen vet en flerkanals med tillräckligt bra ljud från frontugtångarna att det matchar högtalarna. Alla tips/erfarenheter mottas tacksamt.

(Helst vill jag inte betala mer än 5-7'. Räcker inte det så lutar det åt en beg Classik, som lär passa bra.)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag körde en Majik till mina Kan II men en LK100 skulle man nog med fördel kunna klämma in också. Majik alt Wakonda + 1 st LK100 skulle man ju kunna få loss inom din budget. Eller varför inte en Kairn + LK100? Bättre men lite dyrare.

Begpriser: Majik el Wakonda ca 2500-3000, LK100 ca 3000, Kairn ca 4500?
Ligger jag rätt?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan I behöver reält med kraft o ett slutsted med lite röj för att inte låta tamt.
Naim Nait mkI o mkII har jag kört med Kan - skitkul.
Överlag funkar Naim's stärkare bra med Kan då de låter lite "uptempo".
Inte lika bra i tune dem men det poppar bra.

Eller också ett äldre Linn high end steg typ LK280, LK280/Spark, mer röj...än Linns billigare steg = integrerade o gamla instegs-slutsteg som tex LK100.
De låter lite för snällt för Kan.

5105 är ett annat OK val.

Förslag:
* Nait (ca 3k) o lägg resten på att uppgradera signalkällan
* 5105 o ett så bra försteg du kan (kairn)
* Classik
Vad du ska köpa avgörs om du tänker dig att uppgradera eller inte i framtiden.
Alt två, är perfekt som instegs anläggning om man ska uppgradera. Kan tex byta 5105 till Klout/2250, Kairn till Exotik... Kan mkI kan du behålla länge en underbart bra högtalare som man inte växer ur.
Köp INTE något flerkanalssystem, låter rätt kass i dessa prisklasser!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ett LK280 som kommer vara till salu så fort jag har kommit över ett par LK140!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Tack för alla snabba svar. (Jo, det lutar åt att prioritera 2-kanal.) Ni som har koll på skillnader mellan de olika förslagen får gärna ge er uppfattning.

Framförallt jämfört med Classik, då även CD:n lär åka ut inom kort och då kanske man är uppe i prisnivån för Classik, särskilt om man köper den i England. Så hur bra är äldre separata jämfört med Classik?

(Någon som har erfarenheter att köpa från England? Såg att de har bra priser (ffa e-bay) men att Linns garanti bara gäller i inköpslandet.)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 12:19 
Site Admin
Site Admin

Med de äldre CD-apparaterna antar jag alltså du menar enbart Linns, dvs Mimik respektive Karik/Numerik, så jag kommenterar utifrån det...

Classik är en kul liten krabat! Skulle inte tveka en sekund om valet stod mellan Mimik och Classik - Classik alla dagar i veckan. Har inte jämfört direkt mot en Karik, däremot indirekt Classik mot Karik/Numerik. Där vinner K/N, kanske inte så överraskande iofs. :)

Jag tycker du ska satsa på en Classik. Prisvärdare får man leta efter, sjukt mycket musikglädje för pengarna.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik ---> Kan I = ?

Körde ett par Kan II:or med min föredetta Classik och det var inte direkt roligt. Kan behöver mer kraft är min slutsats.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 14:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, Classik känns intressant. Nätt och fint är ju ingen nackdel om ljudet är detsamma. Får fundera och titta i plånboken. Problemet är att provlyssna gamla grejer för att bilda egen uppfattning, så det blir att chansa lite. (Har även problem med att vi inte har någon Linn-åf i stan längre... för att prova classiken, men det kan ju bli en utflykt.)

Har än så länge bara provat högtalarna med en äldre Rotel 50W och den orkade inte driva riktigt och basen blev tam. I övrigt väldigt trevligt ljud dock.

Är Cambridges förstärkare i 5000 kr-klassen nåt att ha? Har hört att de lär låta bra, men det var inte med Kan I utan Dali. Känns spontant som det får bli Linn alt Naim dock.

Någon som hört något om de privatpersoner som säljer nya Linngrejer på ebay-uk? Priserna i vissa fall gör att man blir lite misstänksam till det vettiga i att skicka pengar ut i tomma intet..

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta försteg (Kairn) dök precis upp på Hifimagasinet. 5000:-

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=20441

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 15:19 
Site Admin
Site Admin

Cambridge har ingen förstärkare i 5k-klassen såvitt jag vet, deras dyraste är väl Azur 640A som kostar 3k5.

Mor och far har en A500 och jag lyssnade på en själv för några år sen när jag var ute efter min första förstärkare värd namnet ;) A500 var helt okej att lyssna på, tills att handlaren bar in en Majik. Nu kostar iofs Majik åtskilligt mer ny än A500, men det var så mycket bättre att jag inte kunde värja mig. Jag gick därifrån med en Majik.

Men det ligger nog något i att det behövs kräm till Kan I. Kanske börja med Classik och sen hänga på separat slutsteg så småningom?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 18:15 
Site Admin
Site Admin

Classik kan ju vara något att börja med, och sedan hänga på en 5105:a eller dylikt för att få mer kraft om högtalarna mår bra av det. För övrigt finns Umeå-butiken kvar om än i en mindre omfattning. Ett stort plus med classik är, förutsatt att den fungerar hyfsat med högtalarna att du får med en helt ok radio också.

E-bay skulle jag nog vara lite försiktig med om det är väl bra priser, de flesta är trots allt ärliga men det är alltid osäkert om man inte kan se och testa produkten innan. Dock finns ju en del handlare som också annonserar där, i vilken omfattning vet jag dock inte.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser att du bor i Umeå. Ett alternativ när man är på jakt efter prylar och undrar hur olika prylar låter är att fråga någon forummedlem om en provlyssning. När jag var på jakt efter en ny cd-spelare fick jag testa med Youngs Karik. Slutde med att jag köpte en Karik/Numerik och lärde känna en trevlig prick.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 17:09 
Site Admin
Site Admin

Det Tjagge skriver är en god ide, emellanåt brukar det bli små "musikaliska aftnar" med några från Umeå här. Det kan vara ett bra sätt att höra något system och samtidigt förhoppningsvis hitta lite ny bra musik. Har man tur kan man också få en god lektion musikkunskap/historia av Tjagge också... varning för att det kan bli mycket progg utfärdas dock :!: :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag vill inte påstå att jag kan så mycket om musik som faller utanför den genren. En del historia kan jag förstås, fast då handlar det om kungar och krig, inte musikhistoria.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 09:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra idé med provlyssning Tjagge! Verkar möjligen vara en uppenbar risk att man dras med i uppgraderingarna... :)

Har letat en del efter spec:ar/datablad/broschyrer på gamla Linngrejer (Kan, försteg mm) men lyckas dåligt förutom uppgr-siterna. Finns någon enkel site med genomgång av produkter de sålt genom åren?

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00