Har inte varit aktiv med att skriva inlägg men jag måste få skriva av mig lite. Sedan jag lade in informationen om mitt system för drygt två år sedan har följande hänt
Keilidherna är utbytta mot Katan+Sizmik 10.25, vilket var för ca ett år sedan. Riktigt huvudbry när jag gjorde det men jag är mer än nöjd idag. Anders på Tonläget hade fått ett par Katan + Sizmik 10.25 i inbyte och dessa demade jag mot Ninka som kändes som den naturliga uppgraderingen från Keilidh. Efter en hel del lyssnande och snack för/emot Katan/Ninka kom jag fram till att det fick bli Katan+Sizmik paketet. Fick dessutom hjälp av Anders med inställning av Sizmik vilket inte är en helt enkel uppgift, men Anders har vana sen tidigare så det gick rätt smärtfritt. Hade inte trott att en sub skulle göra speciellt stor skillnad men med en Sizmik får man en helt annan upplevelse av musiken och speciellt om man har Katan. I och med att jag inte har speciellt häftigt slutsteg krävs Sizmiken för lågfrekvensen. Detta var väldigt tydligt under installationen då Anders kopplade ur Katanerna så att Sizmiken spelade själv. Kul att enbart lyssna till basgången när man spelar en skiva. Med de nya högtalarna spelade musikerna bättre och den berömda filten på högtalarna plockades bort. Att systemet tål att byggas ut med bättre källa och förstärkeri gjorde inte saken sämre. Kan inte annat än rekommenderas
Byte till silverkablar (Linn) mellan Genki och Kolektor gjordes igår. Har sökt efter begagnade kablar under en period och fick till slut tag i ett par orginalkablar (1,2m) via Ebay. De dök upp i brevlådan igår. Efter lite lyssnande igår hemma i soffan är det bara att konstatera det gamla slitna uttrycket när man uppgraderar till något bättre - Det svänger mer om musiken, sången, instrumenten allt blir helt enkelt bättre. Det som tidigare lät bra med standard Linn svart signalkabdel låter tråkigt och oengagerat. Jag är helnöjd. Kan inte vänta med att spela igenom alla skivor som tidigare har upplevts som tråkiga och svårlystnade.
Till er som inte uppgraderat till silverkabel - gör det!

Det blir så mycket bättre efteråt och kostnaden är inte speciellt stor heller jämfört med andra uppgraderingar.