selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 12:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har gått och funderat på byte av Lingo, men jag har inte haft möjlighet att lyssna på den nya nätdelen.

Hur stor skillnad är det med den nya, är det natt och dag mellan dessa två.

Det skulle vara bra om det finns någon i min närhet som har Lingo2, för jämförelse.

Jag bor i Gällivare.

Mats 8) 8) 8) 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag skulle nästan kalla skillnaden "som mellan natt och dag". Stor skillnad är det iallafall. Överraskande stor. Det var visst den produkt Tonläget sålde mest av 2002, så det är nog fler som tycker så.. :)

Det bästa är naturligtvis om du har chansen att lyssna, men på en färsk tolva (cirkus!) skulle jag inte tveka.

Jag skrev förresten ett inlägg på Topica strax efter att jag gjort bytet: http://lists.topica.com/lists/linn/read ... 1710313287

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med teatime.

Jag gick från en tidig Lingo med liten låda till nya modellen. Det var av en ren slump jag upptäckte hur mycket bättre den var, men det fanns ingen möjlighet att stanna kvar med den gamla när jag hört förbättringen.

Riktigt bra!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte jag skulle bidra med lite perspektiv här :-)

Alltså, Lingo 2 är bättre än originalet i lilla lådan. Bättre, men det är inte "natt och dag" i skillnad. Hur mycket det nu är...

Jag jämförde hos Anders på Tonläget med en för två år sedan i övrigt fullbestyckad LP12:a. Visst spelade det bättre (som Linnister gärna säger när dom inte hör skillnad på ljudet :-)), lite lättare att följa basgångar och så.

Men för egen del måste jag säga, jag skulle kunnat leva med gamla Lingon. Detsamma gäller Arcivan, visst är det ett sjuhelsickes drag. Men draget försvinner raskt när den inte klarar av att spela vissa maxi 12:or.

Så allt i allt, kolla först om du kan få en större förbättring någon annan stans i kedjan för samma pengar. Ja, ja, jag känner till detta med "source first" men det får inte drivas in absurdum. Det säger sig självt, annars skulle vi alla sitta med fullbestyckade LP12:or, en CD12 och lyssna genom någon begagnad receiver för 500:- och några motsvarande högtalare. Det är det ytterst få människor som gör.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00