selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 20:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 2732 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
jajo wrote:
T.ex: är det troligt att det är större kvalitetsskillnad på två solo än på de olika kanalerna i en twin?

Det kanske inte spelar nån roll när det är ett steg per högtalare?
Vet inte om kvalitetsskillnaderna är större eller mindre. Har inte jämfört så många apparater att jag har någon praktisk erfarenhet av det.

Nej, det spelar ingen större roll, för högtalarna låter inte heller exakt likadant. Det är just vid passiv multiamping (och multiwiring) som det blir tydligt att färre&bättre är roligare än fler&sämre.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Har roat mig med att rippa DVD-audio till Studio Master FLAC. Det är möjligt med hjälp av mediaspelaren Foobar2000 till Windows och pluginen http://sourceforge.net/projects/dvdadecoder/ - väldigt enkelt!

Om skivan har ett stereospår i "Advanced high quality stereo" blir det 24/192 - och det låter skitbra :-)

Jag överväger seriöst att köpa ett gäng DVD-A nu..

/ j


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Nov 28, 2009 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Var ett tag sedan jag postade här.

Har inte hänt så jättemycket. Kan bara säga att Akurate 242 är en högtalare som jag verkligen underskattat. De är mycket bättre än jag tyckte när jag köpte dem. Jämfört med Katan och Komponent 110 klarar 242 av att inte bara plocka fram musiken utan även den fysiska känslan i musiken. Live-inspelningar får ett nytt liv när man hör såna där ljud som man normalt bara hör på konserter. Skulle vara superkul att jämföra med ett par 350.

Har även återfått filmintresset. Har införskaffat en begagnad DD/DTS-processor från ett företag som heter AudioLab. Den låter helt ok som rent musikförsteg också. Kanske i nivå med en Wakonda? Nåväl, processorn splittar 5.1/6.1/7.1-ljud från min PS3a till left-right-sub/lfe. Left-right går till Klimax Kontrol via Unity gain. Sen har jag en 10"-sub från Polk Audio som står för byxfladdret. Polksubben heter DSW500 och låter riktigt bra efter lite inspelning. Tror faktiskt att den slår en Sizmik 10.25 även på musik och absolut på film - den går riktigt riktigt djupt. Subben används givetvis inte till något annat än film.

Tack vare AudioLab-processorn kan jag slippa koppla massa skit till Klimax Kontrol (PS3, dator och sånt junk). Det kopplar jag istället optiskt till AudioLab. På så sätt minskar jag risken för jordloopar och andra prestandaförsämrande effekter. Stereoriggen är och förblir helig zon. Även om det inte gör nån som helst ljudmässig skillnad så känns det bättre.

Har testat att köra 2.0 via Klimax Kontrol och använda KKs volymkontrol istället för Unity gain och AudioLabs volymkontroll. Klart bättre. Men då får jag ingen sub. Så därför kör jag istället volymen via AudioLab. Man kan inte få allt här i världen!

Planerade uppgraderingar är intuning med Fredrik, KK mk2 + dynamik-uppgradering, ny nål till Adikt, radikal och Ekos. Detta lär ta sin lilla stund men jag har inte bråttom. Systemet lirar otroligt bra just nu.

Bifogar en fisheye-bild över mitt musikrum.

/ jajo


Attachments:
jajostereo2.jpg
jajostereo2.jpg [ 187.36 KiB | Viewed 4960 times ]
Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 12:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 08, 2009 11:10
Posts: 76
Location: Stockholm
Hotchimama :lol:


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
jajo wrote:
Har roat mig med att rippa DVD-audio till Studio Master FLAC. Det är möjligt med hjälp av mediaspelaren Foobar2000 till Windows och pluginen http://sourceforge.net/projects/dvdadecoder/ - väldigt enkelt!

Om skivan har ett stereospår i "Advanced high quality stereo" blir det 24/192 - och det låter skitbra :-)

Jag överväger seriöst att köpa ett gäng DVD-A nu..

/ j
Det här är ju en riktigt rolig möjlighet man har som DS-ägare. :) Säg till om du gör några fynd! (BTW: går det att rippa SACD på nåt liknande sätt undrar man ju?!?)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Linncredible wrote:
Det här är ju en riktigt rolig möjlighet man har som DS-ägare. :) Säg till om du gör några fynd! (BTW: går det att rippa SACD på nåt liknande sätt undrar man ju?!?)
Nej... SACD är inte PCM utan en teknik som heter DSD vilket i kombination med en kryptering gör det svårt (för att inte säga omöjligt) att rippa det. Jävla Sony.

Enda enkla sättet att rippa SACD till Studio Master FLAC är att köpa ett ljudkort som klarar 192/24 och sen spela in från en Unidisk 1.1. Men frågan är om det ens blir bättre än CD-versionen med tanke på ljudkortets begränsningar. Mer välupplöst säkert, men mer musik? Jag tvivlar!

/ j


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 19:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 08, 2009 11:10
Posts: 76
Location: Stockholm
Quote:
Jävla Sony.
Hör du vad dom säger om dig Sony??


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 20:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
jajo wrote:
Bifogar en fisheye-bild över mitt musikrum.
Jo jag tackar...riktigt j-a tjusigt :D

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
jajo wrote:
Bifogar en fisheye-bild över mitt musikrum.
Är det här taget med ett "riktigt" fisheye objektiv? Verkar var för lite förvridning föratt vara det, verkar mer vara ett normalzoom(super-) taget i ytterläget där de ofta inte är speciellt raktecknande.

Hursomhelst riktigt läckert system du har, svarta 242 med svarta fötter och pod är läckra. Vad gäller Klimax lådorna så finns det inte mycket mer att önska, själv har jag just nu en inkräktare nu under tiden min DS har varit på besök i hemlandet men imorgon kommer allt vara återställt.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Clas wrote:
Är det här taget med ett "riktigt" fisheye objektiv? Verkar var för lite förvridning föratt vara det, verkar mer vara ett normalzoom(super-) taget i ytterläget där de ofta inte är speciellt raktecknande.
Helt rätt. Det är taget med 14-24 på en FX-kamera :)

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 12:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Riktigt fin setup, kul att 242:orna känns bättre och bättre! Ska Fredrik ta med något rack när han kommer på hembesök nästa gång?

jocke.tuffing wrote:
Quote:
Jävla Sony.
Hör du vad dom säger om dig Sony??
Grät mig till sömns när jag läste det. Skämt åsido men OT så kommer nicket av att jag hade en riktigt fin Sony Trinitron-skärm första halvan av seklet och när man då ska regga sig på ett forum och komma på ett nick hamnar blicken på loggan nedanför skärmen.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
jajo wrote:
Det är taget med 14-24 på en FX-kamera :)
Finfin glugg det där! :) Nu blev jag sugen på att drar fram mitt exemplar från fotoväskan, blir inte att jag använder den så ofta då den är lite väl extrem på många olika sätt. Största delen av tiden sitter normalzoomen eller 50 fasta på huset.

Ps: Nu när jag tar en andra titt på bilden inser jag att måste vara klart mindre än 27mm(18x1,5) som flesta aps-c normalzoomar erbjuder.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
jajo wrote:
...Har införskaffat en begagnad DD/DTS-processor från ett företag som heter AudioLab. [...] processorn splittar 5.1/6.1/7.1-ljud från min PS3a till left-right-sub/lfe. Left-right går till Klimax Kontrol via Unity gain.
Det där låter som precis vad jag funderat på att försöka få till på sista tiden. Har du någon mer info om den där AudioLab-burken? Modell? Pris?


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Fri Dec 25, 2009 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
AudioLab har nu åkt ut och in har en processor med HDMI och HD-ljudfunktionalitet kommit. Det är faktiskt en vanlig receiver som står i ett eget rack, och jag använder enbart förförstärkaren i den. I sann source-first-anda är de nya ljudformaten Dolby TrueHD och DTS HD Master helt grymt bra. Men jag vågar inte säga hur bra det skulle stå sig mot Dolby Digital via en 1.1a med Dynamik. Men det ska undersökas...

Två bilder från setupen. På den andra skymtar min sub, en Polk Audio DSW PRO 500 med 10"-bas. Framlyssnad med tunedem som metod förstås, och den lät riktigt bra.

På första bilden ser ni en screenshot från min Sanyo PLV-z700. Jag har lyckats få till en fantastisk svärta och det är verkligen trollbindade att titta på film. Flytet i bilden är grymt bra med Bluray.

/ jajo


Attachments:
bio1.jpg
bio1.jpg [ 170.24 KiB | Viewed 3759 times ]
bio2.jpg
bio2.jpg [ 165.16 KiB | Viewed 3763 times ]
Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 05:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Sjukt snygga högtalare i helsvart!

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 2732 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited