selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 532 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Jämför alltid 5.1-spåret och 2.0-spåret. Ofta låter 5.1 bättre fast du bara har två högtalare. Unidisk gör ju en down-mix av 5.1 > 2.0 så att du får alla kanaler!

Jag föredrar oftast 5.1-spåret, förutsatt att spelaren även mixar LFE-informationen (till viss mån) i 2.0-outputen.

/ jajo
Detta är intressant!
Jag har inte själv testat, men det är många som tycket tvärt om.
Beror ju på OM skivproducenten är bättre eller sämre än Unidisken på down-mixen.
Fast bäst borde ju 5.1 hela vägen vara då man då undviker down-mix helt.
Att men sedan bara använder center/front/sub-signalerna (=3.1) om man saknar baktalarna är ju skit samma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
jajo wrote:
Jämför alltid 5.1-spåret och 2.0-spåret. Ofta låter 5.1 bättre fast du bara har två högtalare. Unidisk gör ju en down-mix av 5.1 > 2.0 så att du får alla kanaler!

Jag föredrar oftast 5.1-spåret, förutsatt att spelaren även mixar LFE-informationen (till viss mån) i 2.0-outputen.

/ jajo
Detta är intressant!
Jag har inte själv testat, men det är många som tycket tvärt om.
Beror ju på OM skivproducenten är bättre eller sämre än Unidisken på down-mixen.
Fast bäst borde ju 5.1 hela vägen vara då man då undviker down-mix helt.
Att men sedan bara använder center/front/sub-signalerna (=3.1) om man saknar baktalarna är ju skit samma.
Vi är djupt OT nu och detta förtjänar egentligen en egen tråd - men allt för ofta mixas ett stereospår till 5.1. Då hör man direkt att 2.0 är original och det låter bäst. När en inspelning är mixad och inspelad i 5.1 direkt brukar 5.1-spåret bli bäst, eftersom Unidisk oftast är bättre på downmix än skivproducenten.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Jämför alltid 5.1-spåret och 2.0-spåret. Ofta låter 5.1 bättre fast du bara har två högtalare. Unidisk gör ju en down-mix av 5.1 > 2.0 så att du får alla kanaler!
Min billiga dvd-spelare gör också en down-mix av 5.1 --> 2-kanaligt ljud och i många fall tycker jag just detta låter bättre än den 2-kanaliga originalmixen.

Vad detta beror på vet jag inte, men har fått för mig att man lägger ner en jäkla massa tid på att få 5.1-mixar att låta bra på DVD och bryr sig mindre om den 2-kanaliga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Image

Så har man äntligen uppgraderat phonosteget från en LK1:a till en Lejonklou Hudik och satt på en T-kable på tolvan.

Uppgraderingen känns som en av de större jag gjort. Utan att ha gjort noggrannare jämförelser känns det som att Lejonklou har lyckats göra ett phonosteg som slår det mesta jag nånsin hört, förutom den många gånger dyrare Linton. Men för oss med MM-pickup är det här en dröm som blivit verklighet. Exotik blev precis ett jumbosteg prisvärdare!

Läs mer om steget på http://www.lejonklou.com/?page=52

PS. Det känns nästan lite fel att sitta på jobbet idag, vill hem och lira skivor... DS.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul att höra! Har du någon uppfattning om hur Hudik står sig mot phonosteget i Kairn?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
monkeydevil wrote:
Kul att höra! Har du någon uppfattning om hur Hudik står sig mot phonosteget i Kairn?
Jag har bara hört Kairns phonosteg vid ett tiotal tillfällen, dock ganska grundligt. Det är bara spekulationer, men jag tror att Hudik står sig mycket bra mot Kairn. Som jag sa tidigare känns det spontant som att Hudik är det bästa efter Linto som jag hört i phonoförstärkarväg.

Phonosteget i Kairn kan vara bättre än Hudik, men sen sitter Hudik i en Exotik som är vida överlägsen Kairn på alla andra sätt vilket säkert bidrar till känslan jag får.

Om jag får möjlighet att testa Kairn mot Hudik kommer jag göra det. Lejonklou kanske redan har testat, du kan alltid fråga honom.

LK1an känns helt fel i jämförelse. HELT fel...

Något mer prisvärt än Hudik (för Exotik/Kinos-ägare, annars står sig LK1 bra prismässigt) är nog svårt att hitta, för att inte säga helt omöjligt.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
equi2 wrote:
Quote:
Jämför alltid 5.1-spåret och 2.0-spåret. Ofta låter 5.1 bättre fast du bara har två högtalare. Unidisk gör ju en down-mix av 5.1 > 2.0 så att du får alla kanaler!
Min billiga dvd-spelare gör också en down-mix av 5.1 --> 2-kanaligt ljud och i många fall tycker jag just detta låter bättre än den 2-kanaliga originalmixen.

Vad detta beror på vet jag inte, men har fått för mig att man lägger ner en jäkla massa tid på att få 5.1-mixar att låta bra på DVD och bryr sig mindre om den 2-kanaliga.
Försökte få till en diskusion in min medlemspresentering med inga behagar kommentera så... enl mina tester på 3 DVD's livekonserter är downmix SKIT. Man ska nog ha en Linn 5.1 försteg/processor!
Titta in hos mig för mer info.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 23, 2005 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Nyss hemkommen från en vistelse utan musik på landet. Sitter nu och spelar och det känns verkligen som en lättnad att vara hemma igen. Vinyl låter så grymt bra nu att jag ibland inte tror mina öron. Hudik+T-kable är en uppgradering som spontant känns större än aktivering av Katan... Och det lirar bättre och bättre för varje dag som går! :shock:

Helt makalöst bra. :o

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Passade på att koppla om lite eftersom 5.1-världen är över för mig ett tag.

Körde tidigare Sizmik via SUBOUT på Exotik med en signalkabel och "STEREO+SUB" som inställning.

Har nu kopplat Sizmik till utgångarna på 2250 med två signalkablar i stereo och Exotik vet inte längre att det finns någon sub. Det låter klart bättre.

Det hörs tydligt att Katans nedre frekvens filtreras även om de står som "Large" i SPEAKER SETUP, när Exotik är i "STEREO+SUB"-läge. :(

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ibland undrar jag faktiskt om det barnen Hedenhös som bestämmer vilka features som ska finnas på Linn-prylar och hur dom ska fungera :shock:

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
daniel.n wrote:
Ibland undrar jag faktiskt om det barnen Hedenhös som bestämmer vilka features som ska finnas på Linn-prylar och hur dom ska fungera :shock:
Åh fan, är det dem!? Efter jag hörde Akurate-serien första gången var jag mer inne på Pip-Larssons :)

Btw, kommer nån ihåg Hedenhös åker till Amerika?

Det var en mycket bra bok.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Ibland undrar jag faktiskt om det barnen Hedenhös som bestämmer vilka features som ska finnas på Linn-prylar och hur dom ska fungera :shock:
HAHA, ja är det helt omöjligt att skicka signal till sub/frontar utan att passera DSP'n?
Kan ju bara vara en programeringsfråga!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag har egna teorier om varför signalen passerar DSP även om front-högtalarna är inställda som "LARGE".

Förmodligen beror det på att även Exotik utan DA har bass management. Om jag har en centerhögtalare och sätter den till "SMALL", och fronthögtalare som "LARGE" men ingen subwoofer skall lågbasljuden från centerhögtalaren directas till fronthögtalarna (den högtalare som Exotik bedömer kan ta basinformationen bäst, baserat på Large/Small-konfigurationen i Speaker setup).

Vad som är en bugg däremot är att den skickar ljudet genom DSP när man spelar tvåkanalig källa. Det finns ingen anledning att filtrera Katan om de står som "LARGE" och jag inte spelar från 5.1-källan...

Vad det gäller subben borde man kunna konfigurera om Exotik ska filtrera signalen eller om den bara ska skicka ut en monosignal som är ofiltrerad på subout.

Dåligt, Linn... :evil:

Jag mailar dom om detta.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Vad som är en bugg däremot är att den skickar ljudet genom DSP när man spelar tvåkanalig källa.
Exakt, får försteget 2-kanalsignal ska det skickas UTAN att passera DSP till både frontar o sub (om man har sub inkopplad)
jajo wrote:

Jag mailar dom om detta.
Bra då är vi två!
Nämde du att detta ska kunna gå på alla deras försteg.
Kinos, Kisto med?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Nämde du att detta ska kunna gå på alla deras försteg.
Kinos, Kisto med?
Ja, jag skrev att jag själv äger Exotik men att detta borde vara intressant även för Kinos (och kanske även Kisto!).

Om Kisto, som är åtta Kontrol i en låda, skulle ha samma bugg blir jag förbannad.

/ jajo


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 532 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited