selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 13:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 23:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
Ännu en fråga från en okunnig...

Om man bara har EN källa, t.ex. en CD, gör ett försteg nytta då eller är det bara ännu en "felkälla" som kan förvränga signalerna? Hur skulle det låta direkt på slutsteget, är det fel styrka på signalerna då kanske?


Top
   
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
troylee wrote:
Ännu en fråga från en okunnig...

Om man bara har EN källa, t.ex. en CD, gör ett försteg nytta då eller är det bara ännu en "felkälla" som kan förvränga signalerna? Hur skulle det låta direkt på slutsteget, är det fel styrka på signalerna då kanske?
Man kan väl säga att en förförstärkare agerar som en buffert och "anpassare" till signalkällan (i ditt fall en cd-spelare). Men många cd-spelare lämnar en fullt tillräcklig signal för att driva ett slutsteg. Problemet är att man behöver en volymkontroll och att de digitala varianterna i cd-spelare (om det finns någon volymkontroll överhuvudtaget) inte är speciellt bra.

Ibland är det tom så att en CD-spelare enligt specifikationer ska klara av att driva ett slutsteg, men trots detta låter det bättre med en förförstärkare emellan.

Egentligen är det inte något annat än lyssning som kan fälla avgörandet. Kanske någon här har erfarenhet?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det verkar finnas svart magi i bra försteg; till att börja med förstår jag inte hur det kan vara så löjligt stor skillnad - i mina ögon är det ju i analog-fallet bara en avancerad vridpott. Men skillnaderna finns där och är allt annat än subtila. Så inbyggda försteg i CD-spelare får hörbart däng av dedikerade bättre försteg som i sin tur får hörbart däng av ännu bättre försteg.

Jag har t.o.m. hört sinnes-sjuka grejer som att en Klimax Kontrol förbättrar oavsett om du lämnar det gamla försteget kvar i signal-kedjan :shock: :shock: , men det är för mig i nivå med strömkablar, törs fasen inte prova, lär ju måsta låsas in om det skulle visa sig att jag håller med.

Sammanfattningsvis så är det alltid bättre att ha ett bättre försteg, och du kan räkna kallt med att försteg inbyggda i spelare (bortsett från Unidisk SC :) ) suger. Och som Ulf säger, du MÅSTE ha ett försteg, skickar du CD-spelarens fulla signalnivå rakt på slutsteget kommer det bli ungefär som att ha volymkontrollen på max.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Körde med sk passiv volymkontroll mellan min CD-spelare och slutsteg i början på nittiotalet. Passiv innebär att lådan enbart består av in- och utgångar med en volymkontroll i mitten. Ingen förstärkning alltså!

Arrangemanget funkade utmärkt, men var bara tillfälligt medan jag samlade pengar på hög till en Kairn. Den investeringen var värd vartenda korvöre (=haksläpp)! :D Antar att även ett billigare försteg skulle göra stor nytta!

Ett bra försteg är alltså the way to go, men i väntan på Fru Fortuna kan en passiv volymkontroll vara en alternativ lösning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
daniel.n wrote:
... Och som Ulf säger, du MÅSTE ha ett försteg, skickar du CD-spelarens fulla signalnivå rakt på slutsteget kommer det bli ungefär som att ha volymkontrollen på max.
Inte riktigt. En cd-spelare lämnar ungefär två volt ut om skivan är maxutstyrd. En förförstärkare lämnar mycket mer än så. Å andra sidan räcker 1-2 volt många gånger att styra ut ett slutsteg till full nivå, så det blir dj-igt högt ändå ;-)

Jag har själv en stegad passiv volymkontroll i form av en omkopplare med fasta motstånd på (Svalander har ett antal varianter). Det krävs att volymkontrollen är anpassad till signalkälla och slutsteg, det går inte med vad som helst. Tillsammans med övriga omkopplare, kontakter och kablage i bra kvalité kan en sådan låta alldeles utmärkt. Men räkna med tvåtusen kronor eller så i byggmaterial och några timmars byggtid. Och som sagt, det krävs att CD-spelaren orkar driva volymkontroll och slutsteg.

/ B


Top
   
 Post subject: Va bra...
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 23:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 03, 2005 23:12
Posts: 61
Location: Östersund
...då behöver jag inte ens tänka på att koppla ur Kolektor'n då.
Trodde att det ofta var samma signalstyrka "per default" ut ur en lågnivå, men om den förstärks lite till så förklarar det ju saken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 11, 2005 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det ryktas om att ett försteg kan förbättra musiken lika mycket som att uppgradera CD spelaren.
Bara skitsnack tyckte jag innan jag fick höra Exotik o speciellt Kontrol.
Att Ikemi är en superbra CD fattar man om man kör den via Kontrol.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited