selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 120 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Så var den på plats, Akito 2. Inte helt oväntat blev det en rejäl uppgradering. Det blev klart lättare att följa med i melodier, basen blev tydligare och djupare. På t.ex. Cornflake girl med Tori Amos märks direkt att det blivit ett helt annat anslag i pianot i jämförelse med den gamla armen. Sämre inspelningar och vissa slitna skivor som jag trodde var förlorade fungerar betyligt bättre också.

Känns helt klart som om 12an hamnade på en annan nivå ljudmässigt med denna tonarm.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
kul härligt att höra :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tillökning i familjen! En Ikemi denna gång. Moddad av Kalle på HF. Låter oförskämt bra faktiskt. Den totala avsaknaden från resonanser och biljud kräver viss tillvänjning faktiskt.

En sak är dock märklig. Jag tycker personligen att Ikemin låter bättre med den svarta interconnect än med silver. Silverkabeln rensar upp musiken bättre men på många skivor blir det liksom "för mycket" av det goda. Symbaler och andra diskantljud kommer fram lite för bra för att det ska vara behagligt för öronen. Kabeln är lödd av Kalle på HF så jag tror inte att det är något fel på lödningarna denna gång. Märkligt fenomen tycker jag, att en kabel både är bättre och sämre. Kanske att silverkabeln ska vara till silverserien och ingen annanstans?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Låter som en finjustering av system är på sin plats. Gör underverk.
Akustikfix likaså..
Kör med silver!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Vad moddas på Ikemin?

Och jo det låter som att rumet ditt behöver mer textiler(mattor vägbonader) stora gröna växter och välfyllda bokhyllor då böcker fungerar som diffusorer!

Har för mig att du testat en Ikemi för något år sedan och rapporterade att du upplevde den som vass och kylig i förhållande till LP-12:an.
Om jag förstår dig rätt så är den här Ikemin mycket bättre eller är det så att du uppgraderat anläggningen i övrigt och nu upplever att ikemin är ok?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag vet inte exakt vad han gjorde på Ikemin, han sa bara att han skulle plocka ner spelaren och att den troligtvis skulle låta bättre än en ny då den var klar. Anledningen till att jag upplever Ikemi som bra nu är med all säkerhet att förutsättningarna har blivit bättre, bättre rum än tidigare samt bättre kringutrustning. Cd-mediet verkar vara väldigt känsligt på fel, minsta fel och det låter inte alls bra. Ikemin är betydligt mer exakt och tydlig är 12an, med fel förutsättningar blir detta något negativt. Säkerligen är akustiken inte tillräckligt bra än, betongväggar är verkligen inte roliga, därav problemen med silverkabeln, att koppla silverkabeln i 12ans signalväg är inga som helst problem. Vinylen "rundar av" tonerna på ett mer förlåtande sätt.

Tyvärr är rummet jag spelar i nu svårt att dämpa mer, men jag ska troligtvis snart flytta till en förhoppningsvis bättre lägenhet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 21:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
fredde wrote:
Jag vet inte exakt vad han gjorde på Ikemin, han sa bara att han skulle plocka ner spelaren och att den troligtvis skulle låta bättre än en ny då den var klar. Anledningen till att jag upplever Ikemi som bra nu är med all säkerhet att förutsättningarna har blivit bättre, bättre rum än tidigare samt bättre kringutrustning. Cd-mediet verkar vara väldigt känsligt på fel, minsta fel och det låter inte alls bra. Ikemin är betydligt mer exakt och tydlig är 12an, med fel förutsättningar blir detta något negativt. Säkerligen är akustiken inte tillräckligt bra än, betongväggar är verkligen inte roliga, därav problemen med silverkabeln, att koppla silverkabeln i 12ans signalväg är inga som helst problem. Vinylen "rundar av" tonerna på ett mer förlåtande sätt.

Tyvärr är rummet jag spelar i nu svårt att dämpa mer, men jag ska troligtvis snart flytta till en förhoppningsvis bättre lägenhet.
Jag har levt med betongväggar och Linn i 10 år, numera håller jag till i en träkåk och jag måste instämma vad gäller betong. Det blir så jäkla stumt att man kan få alla möjliga problem beroende på storlek utseende etc. Det är bara att prova sig fram för att hitta en bra lösning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Testade med en kompis att jämföra 12an och Ikemin lite. Spelar man låten "Thunderstruck" med Ac/Dc på Ikemin låter det bra. Det är väldigt tajt och mycket lätt att urskilja olika instrument. Men det låter ganska "snällt".

Med samma låt på 12an blir det ett jäkla ös. Det är inte lika lätt att följa olika intrument och är inte lika tajt men det låter mer musik, mer live och man vill spela tills stegen kroknar. Vilken som är bättre är nog upp till var och en men i kvällens sällskap var det ingen tvivel om att 12an är roligare att lyssna på = bättre.

Men Ikemin har sina fördelar också, ljudet är väldigt rent från resonanser och otroligt tajt.


Last edited by fredde on Sat Jun 11, 2005 09:36, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
fredde wrote:
Jag vet inte exakt vad han gjorde på Ikemin, han sa bara att han skulle plocka ner spelaren och att den troligtvis skulle låta bättre än en ny då den var klar.
Jag var inne och nosade på en Ikemi på HF för ett halvår sedan, och då surrade Kalle om att han vänder kablarna rätt inne i spelaren. Tar säkert sin lilla tid att hitta rätt läge för varje kabel! Undrar om inte Lejonklou pysslar med sånt också?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
monkeydevil wrote:
fredde wrote:
Jag vet inte exakt vad han gjorde på Ikemin, han sa bara att han skulle plocka ner spelaren och att den troligtvis skulle låta bättre än en ny då den var klar.
Jag var inne och nosade på en Ikemi på HF för ett halvår sedan, och då surrade Kalle om att han vänder kablarna rätt inne i spelaren. Tar säkert sin lilla tid att hitta rätt läge för varje kabel! Undrar om inte Lejonklou pysslar med sånt också?
Tyckte han pratade om att han skulle rengöra kontakter i spelaren också, därför skulle han plocka ner den. Som vanligt är Kalle stressad då man pratar med honom i telefon så jag hängde inte riktigt med i svängarna då han förklarade men jag litar fullt ut på hans kompetens.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Låter ju som småjusteringar då!
Men i bland kan små justeringar få det att falla på plats och plötsligt upplever man en stor skilnad :?

Om nu Ikemin sjunker ner till runt 10 lakan så kanske man skulle kunna tänka sig... och ena sidan börjar jag känna mig mer och mer tveksam till att satsa på en ren cd! Jag förväntar mig inom snar framtid en prisvärd universalspelare som utklassar Ikemi :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sondek wrote:
Låter ju som småjusteringar då!
Men i bland kan små justeringar få det att falla på plats och plötsligt upplever man en stor skilnad :?

Om nu Ikemin sjunker ner till runt 10 lakan så kanske man skulle kunna tänka sig... och ena sidan börjar jag känna mig mer och mer tveksam till att satsa på en ren cd! Jag förväntar mig inom snar framtid en prisvärd universalspelare som utklassar Ikemi :wink:
Låna hem och lyssna först. Det går inte att komma ifrån att Ikemin spelar musiken på ett stelare mer teoretiskt sätt än 12an. Jag hade tänkt Ikemin som ett komplement till 12an för sönderspelade klassiker och skivor som inte finns på vinyl. Visar det sig att Ikemin bara står och samlar damm kommer det nog ut en annons.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
fredde wrote:
Kabeln är lödd av Kalle på HF så jag tror inte att det är något fel på lödningarna denna gång
Det finns bara en sak att göra i detta fall: Jämför en original silver med en original black! På Ikemi är skillnaden sjukt stor, silver är så mycket bättre på alla punkter att det finns ingen som helst tvekan. Skillnaden som du beskriver känner jag inte alls igen, så oavsett hur bra Kalle är på lödning tror jag inte att din silver presterar som den ska!

Just vad gäller Linn Silver Interconnect ska man aldrig lita på hemmalödningar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 12:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Grattis till inköpet fredde :)

Känner igen mig i karaktärsskillnaden mellan Ikemi och LP12. Ikemi är mer korrekt, mindre "grötig" än 12:an men när det kommer till driv och ös finns det helt enkelt ingenting som slår en tolva på fingrarna. Det där gäller nog i allmänhet för CD vs vinyl. Min Rega Planar 3 kan ibland kännas bättre än min Ikemi på det viset också...fast långt ifrån lika uppenbart som med en tolva iofs.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 11, 2005 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
mindre "grötig" än 12:an
Nu överdrier du väl lite Ayn... sen jag dockade in min Lingo2:a och monterade Adikten har jag aldrig upplevt den som grötig :?
Trots att jag kör på en Akito1 arm....

Bara till att erkänna att du inte är någon riktig vinylanhägare :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 120 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited