selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 04, 2024 00:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Hej alla sellerivänner, jag har ett litet problem, jag befinner mig långt borta nämligen i grekland där jag försöker semestra lite samt göra lite nytta på det hus min familj byggt. Problemet är att vi ska försöka dela av de två våningar som huset består av i syfte att kunna hyra ut den ena. I Sverige skulle det inte vara det minsta problem för mig att skramla fram någon isolering som dämpar både det ena och det andra. Men här isolerar de vanligtvis husen med en blå tät frigolit liknande cellplast. Det finns många på forumet som brukar vara väl bevandrade med hur ljudet beter sig. Tror ni att det skulle ha någon effekt? Som det ser ut nu så är det bara ett trägolv i mellan med lite springor mellan brädorna.
Här är det faktiskt lite grått ute för tillfället men det har varit mycket vackert. Hur är det i Sverige?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Du ska alltså dela av (o därför dämpa) golvet mellan två plan i huset.
I golvet består av träplank med lite springor...
I så fall är enda sättet att sätta ett undertak underifrån = takhöjden sänks.

Antar att vägarna är av sten.
Berätta mer hur det ser ut o hur du planerar göra för att få mer precisa tips.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det viktigaste du kan göra är att försöka få det absolut lufttätt mellan våningarna. Även mycket små hål släpper igenom stora mängder ljud. Kör med den blå skivan och täta alla springor med fogskum eller liknande (testa att det fungerar med den blå skivan).

Det är soligt och förbluffande varmt här just nu! :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Fantastiskt att ni också har det varmt. Jo jag uttryckte mig nog lite slarvigt det är bara ett tillfälligt golv som tätar ett hål där en stor trappa kommer upp, hålet är ca 3x2m. Men den viktigaste principen är alltså att få det helt luft tätt. Det är lite lätt att förväxla med när man bygger akustik plattor hemma. Skulle en mycket stor gladplast bit i teorin göra någon nytta? Eller börjar den svänga med? /Med vänlig hälsning Grek David


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
He he. Har aldrig provat att täcka för stora hål med något så tunt. Tvivlar på att det gör någon större nytta eller ens är praktiskt. Men små hål (till exempel ett nyckelhål) kan man tejpa över/fylla med fogmassa och uppnå ett påtagligt lägre ljudläckage.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 03, 2005 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Det där med ljudisolering är lite speciellt.
Du har olika typer av "ljudledning"

Luftburna ljud, dessa dämpas genom att stoppa luften (typ stänga fönstret)
Sedan har man ljud som går via materialen, dessa stoppas med så stora massor som möjligt exempelvis 10 cm tjockt glas dämpar ljud mycket mer än 3 mm tjockt glas (dubbla gipsskivor istället för enkelgips, tjocka betongväggar istället för tunna spånskivor osv) man kan enkelt säga att tunga saker kräver mer energi för att röra sig

Sedan har du ljudabsorberande material som används för att absorbera ljud energi.

mvh
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Okej så här har det gått. Jag gav mig iväg för att köpa lite av det 5cm blåa isoleringsmaterialet, och det visade sig att det var ganska dyrt. Men efter som jag förväntade mig att det skulle vara så pass mycket smidigare att arbeta i så fick det bli det i stället för den grekiska varianten på stenullsmatta. Det tog mig ungefär en dag att skära till lagom stora bitar och passa in dem. Sedan limmade jag fast dem med fogskum. Det gjorde ganska bra resultat men basen går fortfarande igenom, vilket var väntat. Det bästa tror jag hade varit om man fäste plattorna lite längre ner och fick en luft ficka i mellan, tror ni att det skulle hjälpa om man försökte åstadkomma någon form av undertak i form av en träskiva som man fäster en bit längre ned.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited