selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 01:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 18:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag är nyfiken på musiklyssning via vinylskivor. En äldre eller enklare LP12:a står högst upp på önskelistan. Men även Linns enklare modeller är intressanta.

Spelare av andra märken kan också vara bra som första vinylspelare. Rega? Pro-ject? Dual? Tips och/eller förslag emottages gärna.


Last edited by per on Tue Oct 25, 2005 23:54, edited 1 time in total.

Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 11:23 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om man väljer att börja med en enklare spelare, icke Linn. :( Skulle en i stil med denna ge mersmak?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=17940

Eller skulle jag aldrig mer vilja lyssna på vinylplattor om jag börjar med den eller en snarlik?


Last edited by per on Thu Sep 29, 2005 11:33, edited 1 time in total.

Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
per wrote:
Om man väljer att börja med en enklare spelare, icke Linn. :( Skulle en i stil med denna ge mersmak?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=17940

Eller skulle jag aldrig mer vilja lyssna på vinylplattor om jag börjar med den eller en snarlik?
Om du kan tänka dig att lägga 900:-, varför inte dubbla budgeten och slå till på en splitter ny PROJEKT Debut II? Finns på bland annat Ljudkompaniet och går lös på dryga 2000:- inkl pickup.

Det är min rekommendation.

/ jajo


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
per wrote:
skulle jag aldrig mer vilja lyssna på vinylplattor om jag börjar med den eller en snarlik?
Nja, vi är nog många som börjat med den klassiska Dual-spelaren (503-2? minns inte längre.) som var så i ropet för 15-20 år sedan (Minns ni annonsbilden där man höll spelaren i nittiogradersvinkel och hävdade att det var likabra? :) ) så fullt så illa går det nog inte. Jag vet inget om modellen men priset är ju inte avskräckande.

Vill du satsa lite högre är nog Projekt det mest lovande. Har dock inte hört någon av deras modeller på åratal. Å andra sidan ser man väl fortfarande ibland Linns Basik och Axis på annons..


[Äsch. Nu gör jag ju samma sak som alltid stör mig i samband med sådana här trådar - föreslår något mångdubbelt dyrare än det som efterfrågas. Men.. det är ju en SKIVSPELARE! :D ]


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Skall du ha en dual som start spelare bör du sikta på klassikern 505-* men jag skulle nog hellre åtmistånde siktat på en Project eller Rega. eller försöka hitta en Linn Basik fast det är ju inte det lättaste.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 16:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Självfallet kan en LP-spelare få bli mångdubbelt dyrare än 900 kr, men ju mer jag lägger, desto säkrare vill jag vara på att jag köper vettiga grejer som jag kommer vara nöjd med ett tag framöver.

Är det någon som vet vad som skiljer Projects billigaste spelare Debut, från den lite dyrare 1.2 som Tonläget valt att marknadsföra på sin hemsida?


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
per wrote:
Är det någon som vet vad som skiljer Projects billigaste spelare Debut, från den lite dyrare 1.2 som Tonläget valt att marknadsföra på sin hemsida?
1.2 är bättre. Rejälare arm och låter tajtare. AT95E är den givna pickupen för spelare i den här prisklassen.

Håller med Hepcat om Dual 505-x (x är alltså en siffra). Låter bättre än man kan tro och går att hitta för riktiga vrakpris. Återigen AT95E! Har inte jämfört den med de billigaste Project, men jag misstänker att den ligger på Debut-nivå.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 19:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 11, 2005 17:52
Posts: 24
Instämmer med föregående angående Project. Men som jag ser det så tar du bara en omväg till målet, lp12, om du väljer något annat märke eller modell innan. Har sett ok spelare för under 10k på annons tidigare.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 20:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Javisst är det så att det är omvägar till en LP12:a... :? Men frågan är om man ska fläska på direkt när vinylsamlingen består av ohörda loppmarknadsskivor. Förresten så var jag nere på gatan och fyndade igår också. Men då valde jag själv bland utbudet och fick betala 5 kr/skiva.

Då det gäller begagnade tolvor, vad ska man undvika? Hur gammal kan en LP12 vara innan det blir för dyrt/omständigt att hålla den i trim och med någorlunda moderna prestanda? Tänker jag rätt om jag spanar efter en schysst spelare, utrustad med enklare tonarm, pickup och motorstyrning?


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 21:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 11, 2005 17:52
Posts: 24
Åldern har viss betydelse, vissa saker har förnyats, men inget spm inte kan rättas till i efterhand.
Se om du kan hitta någon runt 10k. Uppgradera sedan eftersom. Behöver inte bli så kostsamt.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 16, 2005 21:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
I samband nu med köp av begagnade LP-skivor så har jag faktiskt kommit över en spelare. En Rega Planar 2. Den kan jag ju spela med i väntan på att det finns en skivspelare märkt SONDEK här så småningom förhoppningsvis.

Jag tror dock pickupen kan behöva bytas på denna Rega. Är det AT95E som gäller, eller Grado Black möjligtvis?


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 16, 2005 23:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag kör med en Grado Black på min Rega Planar 3. Av de tre pickuper jag testat (Linn K5, Ortofon OM-10, Grado Black) känns den överlägset bäst. Ett problem som känts rent teoretiskt för min del är att Rega tycker att pickupen ska fixa jordningen, och Grado tycker att skivspelaren ska fixa den. Så det kan bli lite brum...men som sagt, för min del har det inte varit några problem.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag föredrar AT-95E. Lite ruffig men ett sanslöst drag i musiken som Grado Black inte kan matcha.

På Regas skivspelare brukar det vara motorns magnetiska fält som orsakar brum. Ju längre in på skivan (närmare motorn), desto mer brum. Vissa pickuper är mer känsliga för magnetiska fält, alltså sämre skärmade. Då blir det mera brum.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Edit: Såg att Per redan hittat en Rega Planar II, precis som jag :lol:


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 18, 2005 00:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Har fått en AT95 monterad på Regan nu. Väldans kul med vinylskivor för mig som aldrig ägt en skivspelare. Jag och en kompis har suttit hela kvällen och testlyssnat begagnade skivor. Roligare än att dubbelklicka på en hemladdad mp3a 8)

Jag misstänker starkt att jag bör fixa en väggmonted hylla. Stampar man takten lite häftigt fortplantar sig ett dovt hollywoodfilmsmuller genom anläggningen och ut genom Isobarikkopplade basar som nästan flyger ut ut högtalaren. (Gammalt tegelhus, trägolv och träbjälklag, IKEA Lackhylla)

Vi spelade Dire Straits första skiva lite fram och tillbaka. Det låter annorlunda, men jag har fasen svårt att säga om jag gillar den bäst på Rega eller Karik/Numerik. När vi bytte fram och tillbax tyckte jag det blev bättre i varje byte :?

Nu senast en gammal liveplatta med Clapton - E.C. was here. Sanslöst drag! Det är inte utan att man är väldigt nyfiken på hur det skulle vara på en LINN skivspelare...


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited