selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 00:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej allt forumsfolk! God fortsättning får jag väl börja med att säga

Så här ser det ju ut i rummet nu:

Image

Jag är riktigt imponerad av mina nya högtalare, ger ett mycket mjukare och mer lättlyssnat ljud än tukan som är placerad i skamvrån tills vidare :!:

Dock förstår jag inte hur ett par så små högtalare kan vara så tröga att få ljud i! Volymen står på 70 på kolektorn och ändå låter det ju bara rätt så högt, även om grannen blir lite irriterad om man spelar länge så låter det inte såååå högt ändå...

Även om de är alldeles nya så måste jag ju börja fundera på nästan punkt.. *knäpp*
Har haft två som varit intresserade av tukan men blev inget av med det. När nu mina nya högtalare är så trögdrivna är en tanke jag har om jag skulle byta in dem och införskaffa att till/annat slutsteg och sedan köra aktivt.

Har i nuläget ett lk140 och enligt luleå affärs sida så finn lk140 beg, ett annat alternatvi är ett 5125 då jag också byter in mitt lk140. Någon som har jämfört slutsteg? Ett 2250 är ju också en möjlighet men det är både dyrare och ger ej möjlighet att driva aktivt så är lite skeptisk till det. Det är ju inte alldeles lätt att dema lk140 vs. 5125 med aktiva kort i så lyssningerfarenheter/synpunkter önskas....och hur skulle det stå sig mot ett 2250??

Förslag/Ideer/Synpunkter/Reflektioner/Personangrepp önskas och mottages tacksamt som vanligt! :wink:

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
nästan ren gissning men 5125 vägen eller 2250 vägen känns mest rätt som jag ser det det tråkiga är ju då att du blir av med den tjusiga LK looken. 2250an är ett grymt bra slutsteg som jag mycket väl tror skulle klara att driva dina katan. men volymmässigt fkommer du ju alltid att få dra på en del extra det har ju med känsligheten på högtalaren att göra och den är ju bara 85dB watt/meter vid 1khz.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Att köra med ett till LK140 passivt tror jag är meningslöst. Den erfarenhet jag har själv så är det förhållandevis små skillnader och jag har inte upplevt att man kan spela högre med 2 steg än med 1. Det blir lite bättre kontroll. Anledningen till att skaffa ett till LK140 är ifall du tänkt köra aktivt, då blir det en annan sak.

Om du vill kan jag ta med min 85:a så kan vi koppla in den hos dig så kanske du för en uppfattning om hur resultatet kommer att bli med 2 LK140. Inte riktigt rättvist men det kanske ändå kan vara intressant.

70 på Kolektorns volymskala är inte så mycket som det låter. Lyssna efter ljudet istället för att titta på volymskalan. Låter det illa så orkar inte steget. Då vi spelade med Katan och LK140 hos mig spelade jag på över 52 på min kolektor vars skala går till 60. Visserligen på vinyl där utnivån är lägre är cd.

En kompis till mig kommer troligtvis att sälja sitt Klout, det kanske kan vara intressant?

Är förövrigt nyfiken på att lyssna hos dig! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 21:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Var lite oklar i mina forumuleringar känner jag :oops:

Så här är alternativen:

Aktivt med
2*lk140
5125 på 4 kanaler


eller

passivt med 2250

Klout ska väl vara ruggigt bra enligt dig Fredde men det passar in med 2250 på att det blir ruggigt dyrt att köra aktivt men frågan är ju om det matchar aktiva lk140...

Är ju flera här på forumet (weezer, don tomaso) som kör 5125 aktivt, är det ett bättre val än att köra aktivt med lk140? Aktivt med 2250 är av ekonomiska skäl ointressant och sedan skulle jag satsa på annat om jag skulle lägga ut de summorna.

Killen jag köpte högtalarna av tyckte att 5125 lät bättre än lk140, men jag tänkte att någon här kanske har några erfarenheter av jämförelser...

Fredde: Du är välkommen när som helst egentligen, är ju tentaperiod men en timme för kaffe och musiksnack finns alltdid tid för :wink: Ring och kolla om jag är hemma först bara så passar det säkert här under veckan. Imorgon har jag alldeles för mkt träningsvärk för träning så då passar det när som helst efter 16 (på uni under dagen).

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tyvärr kan jag inte uttala mig om 5125 vs LK140 har aldrig hört nått av Lk-stegen

Jag har jämfört 5125 aktivt mot 2250 inte vid samma tillfälle men enligt min mening är 5125 lite bättre aktivt än 2250 passivt dessutom blir det ju billigare.

Jag har kolektorn på mellan 40-50 vid seriöst cd-lyssnande kör aldrig högre än 60 iaf. Nu lyssnar jag inte på sååå hög volym men 70 skulle bara vara för mycket givetvis låter det bra men min hörsel och grannarnas skulle bli lidande. Mitt rum är på 18kvm

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 23:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Din jämförelse med 2250 var ju intressant att veta, även om det inte var vid samma tillfälle. Tackar för det.

Misstänker att jag kanske spelar lite högre än dig i allmänhet då, 80 funkar bra att spela, madonna lät inte alls illa även om det var för högt för mer än en minuts lyssnande då...som du sa Fredde så ska man ju inte stirra sig blind på volymen, den är ju inte som något annat märkes...

Luleå-butiken har ju alla saker jag är intresserad av, kanske ska höra efter med dem om vad de tror om lk140 vs. 5125. Samtidigt som det inte är någon stress så är det ju tacksamt att man slipper leta säljare till högtalarna om jag byter in dem mot något.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 14:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Jag har lyssnat på 5125 hos Jörgen ett par gånger. Första gången testade vi 5215 (vi använde två kanaler) mot Klout och det var väldigt svårt att utse en segrare. Karaktären var olika (5125 lite mörkare) men det var svårt att säga vilken som var bättre tyckte jag.

Sedan har jag hört en snabb jämförelse 5125 mot LK140 en gång och 5125 lät mycket bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 14:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Har samma erfarenheter som Klanters. 5125 smiskar 140, men jag kan inte säga att skillnaden mellan 5125 och klout var enorm. Jag föredrog klout då den liksom de flesta andra "äldre" steg låter lite råare, men de flesta verkar tycka bättre om 5125. Du kan även kika efter 5105 som dyker upp ibland. De kan du komma över rikigt billigt (både i Sverige och utomlands)!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 17:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jörgen verkar ju haft väldiga problem att avgöra vad som var bäst av 5125 och klout av hans kommentarer på (f.d)hemsidan så de får väl anses som smaksak där emellan. Om de nu presterar liknande föredrar jag nog 5125:an eftersom man kan lägga dit aktiva kort då. 2*klout blir vääldigt mycket pengar..de pengarna skulle ju räcka till både beg. sizmik och köra aktivt med lk eller 5125...

..men jag hindrar dig ju inte från att ta med klout om du kommer förbi och hejar fredde, skulle vara riktigt kul att höra. :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:

..men jag hindrar dig ju inte från att ta med klout om du kommer förbi och hejar fredde, skulle vara riktigt kul att höra. :P
Blir nog svårt. Kloutet står 30 mil från Umeå och dessutom är det en annan typ av högtalarterminaler på det. Inte BFA alltså.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 06, 2004 00:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
jaha, när då faller det ju men kunde ju dra en rövare iallafall :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 14:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mycket intressant diskussion måste jag säga, nästa uppgradering (efter den som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan dvs :P) ser ut att bli slutsteg. Då är det främst 2xLK140, 5125, Klout eller 2250 som känns aktuella.

Dyker det upp ett beggat Klout framåt sommaren eller något känns väl det inte helt ointressant iaf, men att kunna gå aktivt med 5125 låter som en kul möjlighet också.

Dessa jämförelser mellan Klout och 5125, var det passivt vs passivt alltså? Och hur kördes 5125, var det endast två kanaler som användes?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 17:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
...och apropå Klout så gick en Klout på hifimagasinet precis för 9500. Lär vara lite smått prisvärt tror jag ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 17:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Stereokompaniet jämförde passivt/passivt tror jag. Den stora fördelen med 5125 är ju att man kan köra aktivt direkt. Sen att man har en kanal över om man vill skaffa en center är ju ingen nackdel.

Killen jag fick (köpte) Katan av sa att han tyckte 5125 var helt klart bättre än 2*lk140 och så mycket som han pratade så fick jag den uppfattningen att han visste vad han pratade om, även om det bästa är om man kan testa själv.

Själv har jag strukigt 2250 som alternativ eftersom 2*2250 blir atronomiskt och jag är övertygat om att aktivt 5125 är bättre än 2250, inte minst eftersom högtalarena går djupare.

Såg den annonsen jag med, kliar lite i fingrarna men jag måste bli av med Tukan först innan hur som helst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 08, 2004 10:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
Dessa jämförelser mellan Klout och 5125, var det passivt vs passivt alltså? Och hur kördes 5125, var det endast två kanaler som användes?
Ja när jag var med och jämförde så var det 2 kanaler passivt på 5125 som jämfördes mot Klout.

En liten överraskning var att när vi provade 5125, 4 kanaler passivt så kunde vi inte notera någon förbättring mot 5125, 2 kanaler passivt. Snarare tvärtom så kändes det kanske aningen "stökigare". Det var dock en väldigt snabb jämförelse och skillnaden (om det var någon) var väldigt liten.

Edit: Minns inte säkert om det var Ninka eller Espek vi spelade på.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited