selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 18, 2024 21:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Windows Media Center
PostPosted: Wed Sep 21, 2005 18:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Läste tråden om Hårddisks baserad musik och tar tillfället i akt att fråga:
Jag har byggt en dator för att kunna anväda som media center
Hyffsat bygge med bra grejor. Bestämde mig för att gynna Bil Gates och köpa Windows Media Center.
Byggde i hop datorn utan större problem, installationen av XP WME skapade lite problem men efter lite jobb så gick det.
Förväntansfull körde jag igång det och tänkte prova med en musik DVD.
Vad händer? WME har ingen DVD en/decoder utan hänvisar till 3e parts leverantörer där man får köpa en en/decoder för några hundra till.
Försökte ta kontakt med Microsoft men insåg att de vill ha betalt för supporten också.
Frustration av stora mått. Man köper en produkt avsedd för DVD uppspelning, redigering mm mm
Har försökt hitta freeware och dyl utan något bra resultat.
Så äntligen till frågan:
Har någon råkat ut för samma eller liknande?
Kan någon tipsa om en WME en/decoder?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 21, 2005 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Windows Media Center är väl en småpatchad version av XP om jag inte missminner mig? I så fall kan jag rekommendera VLC.

För övrigt bör Microsoft bojkottas och Bill Gates xxxxxxxxxxx.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 21, 2005 19:46 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nej det är anmärkningsvärt att en mediadator inte kan spela DVD:er.. Var det förresten en DVD-Audio du försökte spela, eller en vanlig DVD-Video med musikkonsert? Själv är jag osäker på om VLC eller andra windowsprogram kan spela DVD-Audio? Någon som vet?

Hur tycker du det låter om du spelar cd-skivor via mediacenter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 21, 2005 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det är tydligen licensrättigheter med tillhörande kostnad som gör att MS har valt att inte erbjuda DVD spelning. Men installerar man tex Cyberlink Power DVD så kan man sedan spela DVD-film även i Windows Media Player.

Men som föregående talare så riktigt påpekade, det är MYCKET märkligt att ett OS speciellt framtaget för mediabruk inte klarar av att spela dvd´er :shock:

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 02:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Har ej varit med om det problemet heller då jag inte gynnar Bill Gates. Men däremot tycker jag det är märkligt att det inte skall gå att spela DVD med ett media center så det var bara ytterligare en anledning att bojkotta M$ produkter. Men i Windows så funkar VLC bra om jag minns rätt var så länge sedan jag använde Windows.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 16:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
per wrote:
Nej det är anmärkningsvärt att en mediadator inte kan spela DVD:er.. Var det förresten en DVD-Audio du försökte spela, eller en vanlig DVD-Video med musikkonsert? Själv är jag osäker på om VLC eller andra windowsprogram kan spela DVD-Audio? Någon som vet?

Hur tycker du det låter om du spelar cd-skivor via mediacenter?
Jag försökte med en DVD video/konsert,har inte provat med CD ännu mest Pga frustrationen.
Frågan är ju varför Media Center Edition finns då media för mig är ljud/bild (stilbild och rörlig) och varför marknadsförs den på det sättet.
VLC har jag inte testat. Jag har för mig att jag har testat Cyberlink och det funkade inte, men jag skall kolla det när jag kommer hem.
Ett förtydligande: Jag har inte köpt en Media Center Dator, jag har byggt den så jag kan inte skylla på någon annan än mig själv och Bill (MS)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 18:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Windows Mecia Center är nog mest ett menysystem som går att styra via fjärrkontroll. Det är möjligt att det också har fina funktioner för tv-tittande och hårddiskinspelning av tv-signaler om man har rätt sorts tv-kort i datorn.

Men det är ganska snyggt! Med rätt DVD-programvara installerad blir det nog rätt fint till film med. Jag har goda erfarenheter av PowerDVD, men på min nuvarande dator vägrar det fungera av någon knäpp anledning.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited