selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej, har vi några proffs på cyklar?
Min Cresent "bockstyre" är nu 20+ år o har gjort sitt...
Har nyttjat hustruns Miata till jobbet under sommaren - herreguuud man flyger fram. :shock:
Den är 10 år drygt men det var en bra cykel på sin tid.
Trots grova däck o andra MTB attribut framstån min "gamla racer" som stenålder; tung, långsam, ovig, svajjig i ramen.
Utvecklingen har inte stått stilla.

Ska nu köpa en ny cykel till hustrun o ta över hennes gamla.
Ideer?
Har kollat lite här i frankrike o en med enbart framfjädring verkar nog vettigast om man ska hålla sig på vägen eller?
Fjädring bak väger dessutom mer, är troligen vekare o dyrare.

Som på HIFI, föredrar enkelt o funktionellt framför finesser!

Utan bakfjädring får man en lättare cykel med bättre vx/broms etc för samma pengar -säg till om man BARA MÅSTE ha bakfjädring :roll:

Här verkar Lapierre vara ett stort märke o denna säljer de mycket av - synpunkter?
Vet att Shimano är bra grejjer men där slutar min cykelkompetens...så tacksam för alla synpunkter
http://www.cycles-lapierre.fr/webfiles/Produits/360.htm

Med/utan innerslang? Denna cykel har slang, det är lättare sade säljaren... för/nackdelar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 10:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ska du hålla dig mest på vägen ska du inte behöva köra utan innerslang, det är snarare för om du ska hålla dig i grov terräng där du skulle kunna få punkteringar i tid och otid annars...

Om du ska köra en del i skogen och inte bara på landsvägen verkar det vara rätt val med en MTB iaf - om du bara tänkte hålla dig på vägen så ska du nog betänka att din racer kändes gammal för, ptja, den ÄR gammal ;) Nya racers är minst lika snabba som nya MTB.

Du vill ha en lätt ram! Bakfjädring ska du inte behöva bekymra dig för - egentligen är inte ens framfjädring något måste om man mest håller sig på vägen, om du ändå skaffar med framfjädring, tänk på att ställa den hårt när du kör landsväg. Annars tappar du en massa energi där.

Klein gör trevliga ramar/cyklar. Själv har jag en Cannondale Killer V som jag är riktigt nöjd med! Det hänger enormt mycket på ramen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 10:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Hej!

Jag tycker nog att du ska fundera på något annat än en MTB, förutsatt att du tänker hålla dig på vägen. En MTB har helt onödigt stort rullmotstånd, vilket gör att det både blir trögare och inte minst låter mycket mer om den om man kör på asfalt. Dämpning är jag lite skeptisk till, då det hela tiden "äter" din energi, särskilt bakdämpning. Framdämpning kan vara bra om man cyklar mycket, men inte så mycket att man vänjer händer/handleder vid vibrationerna som uppkommer utan dämpning. En odämpad cykel blir dock alltid mer distinkt.

En ren landsvägscykel är ju inte heller vettigt, eftersom den inte klarar minsta lilla grusväg och dessutom har en lite opraktisk sittställning vid stadskörning.

Mitt tips vore en sorts mix, se kategorin "Trekking" under "Sub". Dessa har inte bockstyre, utan en MTB-variant, men är rent allmänt lite "smäckrare" än en MTB. Detta ger en tystare och bekvämare resa på väg, men är ändå inte omöjligt att köra grusväg med.

En annan variant är att köpa en MTB och byta däcken till ett par slätare. Länken du visade såg efter en kort koll ut som ett klart vettigt alternativ.

En varning är också på sin plats när du är ute på jakt, Shimano gör visserligen bra grejer, men även rent skräp. Här är nog tyvärr prisnivån det enklaste sättet att vet vad det är.

Annars är rangordningen (med reservation för fel):

MTB-komponenter:

XTR

Saint

Deore XT

Hone

Deore LX

Deore

Alivio

Acera

Altus

Tourney


Landsvägskomponenter:


Dura-ace

Ultegra

105

Tiagra

Sora

2200 / A050

Skillnaden mellan de olika grupperna yttrar sig främst i slittålighet och driftsäkerheten; nya komponenter funkar i princip bra oavsett prisklass, men när sakerna har slitits lite börjar skillnaderna märkas. Kör man i terräng är det också viktigt med snabba, exakta växlingar och stöttålighet, där skiljer det en del. Kör man på vägar är det nog mest en fråga om vad man är beredd att betala för att slippa trassel.

Frågan om innerslang fattade jag inte riktigt, möjligt att detta är nåt nytt som jag inte sett. Om det är tubdäck som är alternativet utan innerslang skulle jag nog undvika det. Detta går ut på att man limmar fast en "korv" på fälgen, med slang och däck i samma enhet. Får du en punka är det bara att byta hela enheten => dyrt, jämfört med att bara byta slang.

Usch, vad långt det blev, hoppas du orkat igenom...

Lycka till i cykeldjungeln!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för alla tips, ska ha grova däck så man kan passera kantstenar o trottoaren samt GLAS!
Finns en hel del gropiga grusvägar här med..

Finns knappast inte någon finare cykel UTAN framfjädring :cry:

Om ni tycker den jag länkade är OK så blir det nog den.
Gör inget att en den är trögare på vägen än en racer - man ska ju få lite träning med o desutom är den skyhögt snabbare än hennes gamla.

Om ni har tips på alternativ, länka gärna!
Vilka handlare i sverige kan man ringa o diskutera med?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Som pendlarcykel har jag en hybrid, ett mellanting mellan racer och mountainbike. Med grövre däck men fortfarande med en tunn slät rullkant på periferin, rullar den hårdpumpad bra på asfalt men fixar ändå grusvägar. Är väl dessa däck som kallas semi-slicks. Gärna med inlägg av kevlar el likn så är de (nästan) punkteringsfria. Fjädring själ bara energi på plattväg även om det finns låsbara varianter. Gissar att det är imponatoreffekten som gör att nästan alla mtb har fjädring idag.

kolla tex här http://www.nishiki.se/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Den cykel jag tittat på kan man låsa framfjädringen på.
O som sagt var... ingen av de affärer jag varit inne på har haft stel framgaffel.
Dessutom verkar hybriderna inte så vanliga här; bockstyreracers med tunna däck eller MTB är det som finns...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Vilka handlare i sverige kan man ringa o diskutera med?
Göteborg? Golinski, ligger på baksidan av Tonläget i samma kvarter, har jag tyckt varit bäst i stan. Seriös och kunnig. Perfekta verkstadsarbeten. Provcykling är ju en självklarhet hos en riktig handlare, precis som att du inte köper du HiFi odemat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag håller med - ingen fjädring.

Om du inte skaffar en av de absolut vassaste MTB maskinerna eller en creme la creme Moulton kommer du bara ruttna på hur seg den känns.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
MTB med slicks är fan det roligaste man kan cykla på i stan. Framdämp är helt onödigt tycker jag. Kostar pengar, väger och gör lite nytta. Köp en lätt och liten (det är viktigt, för stor ram blir klumpigt) MTB, satsa på ett bra märke och växlar av hyfsad kvalitet, typ Shimano LX. Sätt på slicks som du pumpar stenhårt! Roligare blir det inte :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 21:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Lapierre ska väl vara ett helt ok märke. Vill minnas att jag sett dom på touren någon gång. Framdämpare är ju tungt och onödigt men är väl ändå hyfsat ok. Bakdämpare är ju dock helt förkastligt om du inte sysslar med professionell downhillåkning.

_________________
/Andreas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ok, vad kan en bra cykel väga då utan framdämpare?
Ge några exempel tack.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ny serie med alla tidigare små missar fixade. Vill HA!

http://www.tsr.uk.com/

Jag har en tidigare modell liksom min fru. Hon är den bästa försäljaren när hon förklarar för alla frågvisa: Jamen det är ingen cykel, det är ren körglädje!

Man måste rulla runt på en några timmar för att fatta. Sen är man fast!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vad är skillnaden mot en vanlig cykel?
Ser ju lite vek ut i ramen...är den det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det är ju massor av skillnader rent konstruktionsmässigt.
Men användarmässigt är skillnaderna jag kommer på just nu dessa:

+
Rullar lätt som en modern racer
Man sitter otroligt bekvämt
Svänger ruskigt fort (kräver lite tillvänjning - varefter alla storhjulingar känns otroligt sega när man vrider på styret)
Accelererar som inget annat (man får lätt ett farligt beteende i stadstrafik)
Känns ofattbart stadig när man kör (den ser ju inte sån ut)
Kan lastas med massor av vikt (på ramen). Blir nästan bara ännu stadigare då.
Går ner i bakluckan på bilen

-
Inget för dem som kör aggressivt, står upp och pumpar mycket etc. Då blir fjädringen i vägen.
Varken billig eller särskilt lätt (men hela cykelns vikt säger ingenting om hur den känns. Däremot måste den ofjädrade vikten vara låg - vilket den är - annars upplever man cykeln som tung).
Alla stannar en och frågar vad det är för nåt...

Är lika vek i ramen som Eiffeltornet. Finns förstås mätningar på vad den tål i olika riktningar. Det är från några till många gånger starkare än en vanlig "diamond frame".

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 21, 2005 08:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
Nu kommer jag med åsikt...

Köp en MTB med damram... och nej inte med nersänkt topprör utan en rekordelig tjejcykel med ramvinklar anpassade efter just en tjej.

Till vår tonåring investerade vi i en SCOTT Luna med ramvinklar anpassade efter tjejer. Det är så underbart att se hur rätt en cykel kan vara även om man inte bygger den själv. Tyvärr kommer jag att få köpa en till min sambo också.

I år verkar serien heta Contessa, se länk för mer info.

Köp inte en herr MTB utan att testa dessa.
/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited