selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Kan rekommendera dessa öl från Hellers (alla ekologiska), speciellt Maibock är väldigt läckert.
Veteölet kan mäta sig med de bästa (Franziskaner, Andechser) från Bayern.
http://www.hellers-brauhaus.de/

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Feb 11, 2011 17:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
BrewDog gör många roliga öl. En personlig favorit utöver Punk IPA är Zeitgeist, en mörk lager som passar att dricka bara som den är eller till lite allt möjligt faktiskt.

Belhaven Wee Heavy testade jag för första gången för ett par veckor sen och i sitt sammanhang var den bra! Dess rätt 'varma' smak passar inte alltid men god var den!


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sat Feb 12, 2011 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
stefan wrote:
...men när jag sedan återkommer till en Punk IPA så känner jag att den är ju ändå bäst.
stefan wrote:
Mikkeler är ofta mycket av allt och kan kännas lite overkill nästan...
Du sammanfattade precis vad jag tycker. Mikkeler skulle behöva styras upp, känns det som. De är duktiga men det slår ofta vilt åt alla håll. Brewdog ger intrycket av att ha nån som håller i spakarna.

Kvällens tips (tack till Jajo) var S:t Eriks IPA och Slottskällans Slottslager (som har ett nytt recept). Båda trevliga. Men en Punk i rätt temperatur och upphälld i ett glas som gör att frukterna doftar lite extra, ja, det är ändå som att komma hem.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Tue Feb 15, 2011 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Lejonklou wrote:
stefan wrote:
...men när jag sedan återkommer till en Punk IPA så känner jag att den är ju ändå bäst.
stefan wrote:
Mikkeler är ofta mycket av allt och kan kännas lite overkill nästan...
Du sammanfattade precis vad jag tycker. Mikkeler skulle behöva styras upp, känns det som. De är duktiga men det slår ofta vilt åt alla håll. Brewdog ger intrycket av att ha nån som håller i spakarna.

Kvällens tips (tack till Jajo) var S:t Eriks IPA och Slottskällans Slottslager (som har ett nytt recept). Båda trevliga. Men en Punk i rätt temperatur och upphälld i ett glas som gör att frukterna doftar lite extra, ja, det är ändå som att komma hem.
Slottskällans nya recept låter lockande. Kanske blir någon till helgen ? Klart frestande ...

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Wed Feb 16, 2011 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Vårölssläppet den 14e februari hade en supergod öl och två bra...

S:t Eriks Vårlager - 4.5%

Rikligt humlad med Simcoe - supergod amerikansk humle som påminner en hel del om Cascade vilket ger friska grapetoner och grym beska. Tack till bryggare som Jessica Heidrich som visar att man kan göra god öl som inte är alkoholstark.

Betyg: 5/5

Mohawk vs. Amarillo - 5.5%

Bryggs av Sigtuna. I jämförelse med S:t Eriks så har denna ett betydligt mer smakrikt och komplext maltrecept vilket ger en större fyllighet. Beskan kommer från Amarillo-humlen som nästan blivit lite uttjatad på sistone. Men det spelar ingen roll, ölet är välbalanserat och mycket smakrikt. Inga bismaker. Och gudskelov ingen bränd malt som i Oppigårds Amarillo.

Betyg: 4/5

Oppigårds Spring Ale - 4.9%

Pluspoäng för mycket smak utan att det innebär hög alkoholstyrka. Enkelhumlad med Chinook. Gott maltrecept som ger en fyllighet nånstans mittemellan S:t Eriks och Mohawk. Humlen ger god beska och mycket grape/citrustoner. Har druckit fatölsvarianten och den är en solklar fyra, men flaskan känns plattare och "tröttare" och kommer bara upp i 3.5.

Betyg: 3.5

/ j


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Några uppdateringar.

Oppigårds Spring Ale har nu hoppat upp på en solklar 4.5a på min skala. Det är ovanligt att en öl växer så mycket. Men den är verkligen välbalanserad. Missa den inte.

St Eriks Vårlager har allvarliga kvalitetsproblem. Jag har kanske druckit 7-8st varav tre har haft en mycket kraftig diskvatten-doft (och smak). Odrickbara (0/5 i betyg). De andra har varit ljuvliga (5/5) i betyg. Jag har alltså inget annat val än att sänka den till 2.5/5. Varning!

Mohawk vs. Amarillo har inga kvalitetsproblem men känns lite halvtråkig efter två flaskor. Den sänker jag till 3.5/5.

Oppigårds kommer ta hem vår-rallyt.

/ Jacob


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för tipsen, Jajo!

Provade en flaska S:t Eriks vårlager. Den var god, men samtidigt inte. En utstuderad humlearom, lång beska, frisk och fräsch. Men nåt kändes lite läbbigt. Och ju fler klunkar jag drack, desto mer kände jag av denna odefinierbara bismak. Kan det vara det fenomen du beskriver?

Mohawk vs Amarillo är testad. Inte någon 5:a i betyg, men mer än en 3:a. Dock tycker jag att alla Mohawk har känts lite smutsiga på nåt vis. Svårt att förklara, men det finns mindre framträdande smaker i den som inte riktigt passar in.

Mohawk vs Goldings är ungefär på samma nivå. Brittiskt ale-ig; mer stampat jordgolv och mindre fruktiga aromer. Precis som ovanstående känns den inte helt "ren" i smaken.

Det får nog räcka så för ikväll. :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Även jag vill tacka för tipsen angående St Eriks vår lager. Tyckte att den var god men det fanns helt klart en lustig bismak. Vet inte vad det var. Har en till kvar till i kväll så jag får väl se hur just den smakar. Köpte inte så många tre stycken bara. Det var vidare lite "jobb" med att hitta dom. Eftersom de tillhör ett tillfälligt släpp så finns dom inte på alla Systembolag här i staden. Ser dock fram mot att testa den tredje flaskan och se hur det kan vara med bismaken.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag är nöjd med Vårlager men vill inte ta till med toppbetyg kanske. Jämförde igår med en Breznak som jag tycker är en bra Tjeck och då rankar jag Vårlager högre. Men dom är inte helt jämförbara. Köpte även ett par av St Eriks IPA som jag tyckte att jag borde prova men har inte kommit dit än.


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
S:t Eriks IPA är riktigt bra. Snällare än Punk, mindre beska och mindre alkohol. Inte så extrem som Vårlager.

Ser fram emot att höra vad du tycker om den.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Lejonklou wrote:
S:t Eriks IPA är riktigt bra. Snällare än Punk, mindre beska och mindre alkohol. Inte så extrem som Vårlager.

Ser fram emot att höra vad du tycker om den.
Igår hällde hustrun och jag upp en varsin Punk och samtidigt delade på en St:t Eriks IPA. S:t Erik har mindre humlebeska men det stora problemet är att den nästan helt saknar längd i smaken, alla fall i jämförelse. Ett ok öl men inte mer. Punk är en njutning helt igenom, mycket bättre helt enkelt. Det är inte styrkan det hänger på heller. Brooklyn East India Pale Ale är ännu starkare. Gjorde en jämförelse mellan den och Punk rätt nyligen och Punk vann lika klart även där. Känns som Brooklyn har blivit sämre, jag gillade verkligen dom förr. 77 Lager slog nämligen Brooklyn Lager lika klart. Men 77:an är inte lika helgjuten som Punk.


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Även jag har nu testat Punk. Den var starkare än Slottskällans Slottsöl dvs alkoholhalten var högre men jag tyckte dessvärre inte om dom. Den första smakade bara konstigt och nr 2 var väl ok men inte mer. Jag drack faktiskt bara två öl den kvällen och båda var Punk. Vet inte om det har med att det är en ale att göra men den kändes lite råare än Slottslager.Däremot tyckte jag att etiketten på flaskan var helt cool. Inte för att det påverkar smaken men det är helt klart ett öl med attityd om man kan säga så.

Kommer att testa Slottskällan vid ett senare tillfälle. Det var ngn som skrev att det var ett nytt recept och det kan ju vara skoj att testa om den är bättre/sämre än det gamla.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Sun Mar 13, 2011 21:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
Testade Modus Hoperandi från the Ska Brewery ikväll. Riktigt trevlig för er som gillar fruktig och rejält besk IPA.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Mon Mar 14, 2011 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
LYD wrote:
Testade Modus Hoperandi från the Ska Brewery ikväll. Riktigt trevlig för er som gillar fruktig och rejält besk IPA.
Håller med, denna är riktigt bra! Det här är ett temporärt släpp så skynda och kolla om den finns kvar, bolaget tar inte in några fler sedan. Bättre än Punk? Kan vara, gjorde ingen direkt jämförelse men Modus känns nog lite bättre balanserad i helheten. En annan på IPA på tillfälligt släpp jag borde ha provat är Armageddon från Epic, NZ. Nu är den nog svår att hitta.


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Mon Mar 14, 2011 17:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 10, 2011 13:41
Posts: 29
Location: www.lyd.nu
stefan wrote:
LYD wrote:
Testade Modus Hoperandi från the Ska Brewery ikväll. Riktigt trevlig för er som gillar fruktig och rejält besk IPA.
Håller med, denna är riktigt bra! Det här är ett temporärt släpp så skynda och kolla om den finns kvar, bolaget tar inte in några fler sedan. Bättre än Punk? Kan vara, gjorde ingen direkt jämförelse men Modus känns nog lite bättre balanserad i helheten. En annan på IPA på tillfälligt släpp jag borde ha provat är Armageddon från Epic, NZ. Nu är den nog svår att hitta.
Ja, jag tycker den är mycket bättre än Punk. Punk är, i mitt tycke, bara besk och saknar övriga smaker som en bra IPA ska innehålla.

_________________
LYD HiFi Umeå
http://www.lyd.nu


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited