selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next
Author Message
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Öl kan visst kallas blommig och blommigheten kommer från humlen. Om man däremot extremhumlar så tar beskan överhanden som t ex en hel del IPA. Olika humle ger också olika smaker här. Humle kostar pengar så billig öl har minimalt av det.


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Amerikansk humle vill jag beskriva som ganska blommig i smaken, jämfört med europeisk humle. Testa Sierra Nevada (nr. 1525 på systemet) och jämför med t.ex. en Slottslager, som ju var referensen här, så tycker jag att Slottslagern snarare är brödig i jämförelse.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Thu Jan 14, 2010 01:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Tycker i princip all god humlig öl är fruktig... det är ju fruktigheten man vill åt. Oppigårds Amarillo Spring dyker upp på systembolaget i februari. Bästa ölet, testa det. Eller Dugges Aveny Ale, finns dock bara på bättre ölserveringar, och tänk frukt när du dricker det. Känn på doften och frukten i eftersmaken. Sen förstår jag att man har olika smak, en del gillar engelskt, tyskt, självklart belgiskt. Men för mig gäller amerikansk fruktig humle. (Bra öl ska man kunna dricka i rumstemperatur utan att det smakar konstigt.)


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Thu Jan 14, 2010 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
jewa wrote:
(Bra öl ska man kunna dricka i rumstemperatur utan att det smakar konstigt.)
Mjae. Personligen tycker jag att "man" ofta dricker öl för kall. Men det finns tillfällen, och öl, som vinner på kyla. Första gången jag provade Sol så drack jag den sval (inte kall) hemma en vinterdag. Den utdömdes omgående som meningslöst blask. Andra gången var på en uteservering, 30 grader plus i strålande solsken och ölen serverades iskall och med en skiva lime i. Helt perfekt! En iskall Guiness (som man tyvärr ofta serveras) är dock ingen höjdare...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Thu Jan 14, 2010 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Nu har jag druckit ett par till Slottlager och den har vunnit lite i aktning sen sist så det kan mycket väl bli inköp någon fler gång tex till Tacos. Ska även prova jajos tvåa Hell igen

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Jan 15, 2010 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Även jag har införskaffat några Slottslager öl. Det är ju fredag och det kommer att sitta fint med en "pilsner" eller två. Det var lite bök att köpa ölen då dom inte fanns på det närmaste Systembolag utan en annan var tvungen att ta sig till centrum för inköp.

Kollade vilken temperatur som var mest lämplig och har ställt in kylen efter denna ! Helt galet egentligen men vad gör man inte för att få det att bli så där lite extra gott.

Angående debatten om humlig eller inte. Kan man inte bara kalla att den smakar mkt humle och skippa det här med fruktighet ? När jag hör ordet fruktig eller liknande tänker jag nämligen på rödvin ! Vet inte om det bara är jag som har taskiga associationer. Det kan ju vara det faktum att jag har hört diverse vinskribenter och dryckesjournalister använda just ordet fruktig om än det ena än det andra vinet.

Ja det var väl allt för nu. Skål på Er !! :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Jan 15, 2010 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Lustigt nog så accosierar jag epiteten fruktig och blommig med hallands fläder...

Vad gäller öl håller jag nog tyvärr på att glida ur finsmakeriet mer och mer, då den bästa ölen ofta är ganska situationsbunden,,, Få saker klår en kall ljus pilsner efter att ha jobbat fysiskt i solen en varm sommar dag...


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Jan 15, 2010 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag får väl göra offentlig avbön för att ha använt fruktig eller blommig hädanefter kommer jag bara att använda gott och dåligt + bättre och sämre ;-)

Hell = god fast på helt annat sätt än Slottlager. tycker nog också Slottlager är bättre än Hell

Ska prova Bedarö Bitter och Landsorts Lager härnäst återkommer om jag fortfarande kan skriva då :P

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Jan 15, 2010 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bedarö Bitter god och bättre än både Hell och Slotlager fast helt annorlunda såklart rekommenderas kunde aldrig drömma om att dricka en så god svensk Bitter mmmmmmmmmmmm

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Jan 15, 2010 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Dags för en Landsort Lager mycket god bäst hittills :mrgreen:

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Tue Jan 19, 2010 18:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Nynäshamns Ångbryggeri samt Oppigårds är de två svenska bryggerier som håller rakt igenom. NilsOscar funkar för det mesta.
Jämtland var bra men nu är det svajigt; hittar ni Bärnsten, Pilgrim el Postiljon är de det sannolikaste godiset därifrån.


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Kan konstatera att jag inte är en finsmakare även fast det kan vara kul någon enstaka gång att testa nytt. Slutsatsen just nu är att jag nöjer mig med Newcastle Brown Ale (The Dog) och Norrlands guld hemma och ibland på sommaren slinker det ner San Miguel varför krångla till det :mrgreen:

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Thu Feb 04, 2010 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Oppigårds Amarillo Spring.

+++++


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Feb 05, 2010 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Just nu gäller Brewdog 77 bland lagerölen, tycker den är grymt bra. Nu skall jag förbi och bl a köpa ett par Dugges Spring Beer. Tyvärr har inte Slottslager funnits i dom butiker jag varit in i så jag har inte kunnat testa den än.


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Fri Feb 12, 2010 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Ähuum :oops: Läser på etiketten till Slottskällans öl att den har en fruktig doft och det kan nog stämma.

Summa summarum öl kanske trots allt kan ha fruktighet. Har egentligen inte så stor betydelse ölen är god och det är huvudsaken sen om den är fruktig eller har en fruktig doft är ngt som i varje fall jag inte fäster så stor vikt vid.

Fast det är klart i och med inlägg här på Selleri så är det ngt som engagerar mig.Tror dock att det är lite allmän skrivklåda...

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited