selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 08:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 15:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Och hon sågar Belgare pga div fruktvinsallergier... Hon ska nog inte recensera Belgo-öl då. Annars har hon helt rätt sitt Innis&Gunn-omdöme - den var inte rolig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
bauta wrote:
Och hon sågar Belgare pga div fruktvinsallergier... Hon ska nog inte recensera Belgo-öl då.
Haha, nä det var lite märkligt ignorant sådär tycker jag. :)
Quote:
Annars har hon helt rätt sitt Innis&Gunn-omdöme - den var inte rolig.
Helt fel menar du antar jag? Innis&Gunn drack jag en flaska av en gång, aldrig mer!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Fast I&G cask ger hon en prick - helt rätt. Vidrig kombination av Single Malt och öl, som är gott separat (även om I&G inte gör roliga saker...).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 17:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ah, nu förstår jag. Jo, det jag reagerade på var bara att hon säger att hon annars tycker I&G gör god öl, och det kan jag inte hålla med om. Den här gången verkar hon ha fått mer rätt i omdömet 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
bauta wrote:
Fast I&G cask ger hon en prick - helt rätt. Vidrig kombination av Single Malt och öl, som är gott separat (även om I&G inte gör roliga saker...).
Jag tycker faktiskt att I&G är en mycket intressant öl som är värd att dricka. Men man ska bara dricka en av dom, helst med snacks.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 23:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Två oktoberfest-öl undersökta. Stallhagen och Samuel Adams.

Stallhagen var alltså den som fick full pott på Tasteline. Jag och frugan var överens om att den var riktigt tråkig och smakade i mångt och mycket billig folköl. Jag tror den skulle ha vunnit på att kylas nån timme eller två till iofs.

Samuel Adams var bättre. Min fru har svårt för den lite brödiga ale-smaken, så hon gillade den inte alls, men jag tyckte den var helt ok förutom den rätt blaskiga och vattniga eftersmaken.

Måste ta och undersöka Slottskällans framöver...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ayn wrote:
Oktober måndag är ölmånad! Jag läste det här testet: http://www.tasteline.com/default.ns?lngItemID=2409

...och blev lite bestört. Slottskällans - en prick. Förra oktoberölet från dem tyckte jag var tokgott! Kan det vara jag och recensenten som är helt oense, eller kan det verkligen skilja så mycket från år till år?

Har forumet några övriga schyssta tips på oktoberöl?
Smaken är som baken naturligtvis men en bra bedömare måste kunna bedöma öl oavsett öltypen och inte bara redovisa sin egen smak. Här måste det bara brista på den punkten för Gouden Carolus Cuvée van de Keizer och Duchesse de Bourgogne kan bara inte hamna på en tvåa med mindre att dom har någon defekt och under min mångåriga erfarenhet av dessa bryggeriers produkter har jag aldrig upplevt något sådant. Slottskällan har en ojämn produktion, fantastiska produkter blandat med rätta kassa, dom har något slags problem i sina anläggningar som det verkar. Antagligen var det något fel på denna dvs bakterieangripen. Oktoberöl är egentligen inte helt i min smak, en lite spritigare variant av bryggeriernas vanliga lager/pils. Spaten och Paulaner är i alla fall pålitligt bra i allt dom gör. Borde väl försöka prova Stallhagen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Sitter och smuttar på en Landsort lager från Nynäshamns bryggeri. Enligt Systembolaget ska den ha en humlearomatisk smak, och jag hoppades att den skulle påminna om Nynäshamns Bedarö Bitter (ale) eller Hell (lager från Jämtlands bryggeri).

Men jag känner inte alls nån tydlig humlearom. Nån annan som provat Landsort lager? Har jag i flera år missuppfattat vilken smak som är humle?!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 21:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Landsort har inte alls en lika utpräglad humlearom som Bedarö el Hell. Men är den färsk ska den ha en humlearom fast den är klart mer inbunden då det är en lager. Hell är också en lager men i modern amerikansk stil och de är ju inte kända för att hålla igen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hög tid för julölen! Jag har varit med på Svenska Ölfrämjandets årliga provning av svenska julöl. Det var samma sorter i topp som vanligt kan man säga, satte själv Oppigårds som etta, sedan vill jag egentligen inte rangordna Jämtlands, Mysingen och Nils Oscar Kalasjulöl. Detta av svenska öl som finns på flaskor hos Systemet (Vi provade ett par svenska som bara finns på fat också). Dom här var i en egen klass. F ö så tycker jag Slottskällans var bättre än på länge med Tomte och Nisse. Hittar man inget av detta så är Arboga och Eriksberg helt ok. Sofiero var nog absolut sämst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
bauta wrote:
Landsort har inte alls en lika utpräglad humlearom som Bedarö el Hell. Men är den färsk ska den ha en humlearom fast den är klart mer inbunden då det är en lager.
Ok, inget stort fel på mina smaklökar då, skönt att höra ;)
Quote:
Hell är också en lager men i modern amerikansk stil och de är ju inte kända för att hålla igen...
Mm, visst är det gott. Jag gillar Brooklyn Lager som är lite i samma stil, och också Brooklyn Brown Ale. Allra bäst är nog Brooklyn Indian Pale Ale, som tyvärr inte finns på systemet men här och där på krogen (i Göteborg t.ex. på Rover och faktiskt Kellys).


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hur ramlade denna tråd ner till tredje sidan i Övrigt?

Och hur kommer det sig att jag ändrat smaken så pass mycket? Gäller faktiskt både vin (röda Bourgogner är favoriter just nu) och öl.

Tipsen jag tidigare skrev i denna tråd tycker jag inte längre är nåt vidare. Favoriterna just nu har blivit den lättsamma och törstsläckande Pedigree på fat (inte hundmaten) och på flaska blir det gärna de Koninck och Hell. Brooklyn's aler är också fina, tyvärr minns jag inte vad den sista jag provade hette.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Vet inte om jag har tipsat om det senaste tillskottet från vårt lokala bryggeri: veteölet Visby Weisse. Ett ganska syrligt och fruktigt öl med en rätt mild eftersmak. Når kanske inte upp till de tyska "orginalen", men är man lokalpatriot så är man... :wink:


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 13:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
För sent att tipsa om nu kanske, men Slottskällans oktoberöl var verkligen fantastiskt god i år! :D


Top
   
 Post subject: Re: God öl?
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bolaget hade tidigare ett öl som hette Tiger. Mycket gott, vet dock inte om det finns kvar längre.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited