selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 15:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Saxade ut denna diskussion från Bill50x:s tråd om sin tolva, då det började handla om något helt annat. Varsågoda och fortsätt! ;) //Ayn
Bill50x wrote:
Jag hade nog tänkt att nergradera till en betydligt enklare spelare, Project eller nåt. Dom vinyler jag har som rariteter är inte detta för sitt goda ljuds skull utan ur andra aspekter. Tex Tötliche Doris som släppte en ny vinyl som var avsedd att spelas samtidigt med den tidigare vinyl-utgåvan :-)

När det gäller lagring på hårddisk. Nej, inget komprimerat format utan wav. Och i en dator som byggs enbart för detta. Min skivsamling får i princip plats på två 300 GB-diskar och det tar lite mindre plats än 12 hyllmeter cd-askar. Men jag behåller givetvis skivorna som backup :-)

/ B
Rätta mig om jag har fel, men wav är väl ett komprimerat format?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Linns Kivor-system ska tydligen låta som en Ikemi ungefär, där kan du
mata in musiken från skiva okomprimerat eller komprimerat.

Finns säkert billigare sätt att lösa det på, har dock ingen aning om hur
det låter... Ett tips är att läsa lite om Kivor-systemet och se lite hur de
på fabriken har gjort.


/M


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 22:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
wav är okomprimerat. :) Men behåll LP12:an tycker jag!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 23:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nu är jag inte 100, men jag tror wav inte är komprimerat i grundutförande. Wav är nog ganska knöligt, men jag har testat FLAC med mycket goda resultat. Det använder icke förstörande komprimering, men halverar datamängden.

http://flac.sourceforge.net/

För att läsa in musik i datorn verkar Exact Audio Copy vara rätt val. Det programmeet kringår cd-spelarnas inbygda felkorrigering, och försöker läsa svåra sektorer på skivan flera gånger istället för att få allt rätt.

http://www.exactaudiocopy.org/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jepp wav är ren rådata. Lång rad med 16-bits-samples bara.

Vad gäller Kivor så vill jag minnas att jag hört att den har ett ljudkort utvecklat av Linn själva och kör Linux. Ingen vanlig PC som är enkel att plagiera, m.a.o. Tyvärr, för hårddiskbaserad lagring tycker även jag är extremt intressant. Ingen vore lyckligare än jag om det vore enkelt att få till, media-server är definitivt framtiden. Det är ju bara sååååååå underbart att ha en flera tiotusentals låtar lång playlista som går sketasnabbt att zappa i ..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 23:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
I senaste High Fidelity testar dom att finjustera en dator och använda som cd-spelare. Dom är lite fel på det, eftersom dom med en gång började trixa med filter för rumskorrektion och annat, bara för att det går. Det var också extremt svårt att begripa om det lät bra eller inte, men man anade att dom tyckte det var sämre än någon annan jättedyr cd-spelare. Men ungefär lika bra som andra spelare i likvärdig prisklass (15000 kr).

Ljudkortet som användes var från M-audio, vilka tydligen ska vara bra. Däremot hade dom inte kopplat det digitalt till en DA eller processor, vilket jag tycker skulle vara mer relevant. Vad dom dock tog upp, som är högst intressant, är att tydligen har Windows inbyggda ljudmixer en bugg, som försämrar noggrannheten vid uppspelning med en bit. Man får alltså bara ut 15 bitars noggranhet om denna används. Det finns sätt att kringgå det, och detta måste utredas vidare. Vissa program, t.ex. DVD-mediaspelare kringgår Windows egna ljudmixer.

Bra inlästa cd-skivor, ej förstörande komprimering, rätt mjukvara för uppspelning och ett stabilt ljudkort till digital ingång i någon Linnpryl tror jag kan vara ett fint recept för en fungerande mediaserver. Högst intressant!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 14:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Aug 31, 2005 11:27
Posts: 42
Location: Vrigstad/Värnamo
Använd inte Winamp eller liknande för de går genom den här "ljudbuggen" i windows.

Kör ett program som heter Foobar, Där kan man använda en Output som heter Kernel som i mina öron låter betydligt bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 14:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
När jag är på nattjobbet brukar jag köra Winamp, men inte med standard-output-mojängen...utan denna:
http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/

Vet inte om det beror på om den kringgår denna bugg eller nåt annat (eller en kombo), men jag tycker det låter mycket bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
När jag är på nattjobbet brukar jag köra Winamp, men inte med standard-output-mojängen...utan denna:
http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/

Vet inte om det beror på om den kringgår denna bugg eller nåt annat (eller en kombo), men jag tycker det låter mycket bättre.
Helt klart att det måste vara stora skillnader mellan olika en- och decoders. Vissa mp3´or som jag tankat hem låter helt enkelt fördjäkligt. Om jag själv rippar från en cd till 320kb och sedan tillbaka till wav så är det djäkligt svårt att höra skillnad på originalet och filen som är konverterad två gånger. Vid 192kb börjar det höras men kan ändå vara acceptabelt på enklare (=elektrisk och komprimerad) musik. Det som händer i första hand är mer distad diskant och en sorts matthet över ljudet. Lite kompression hörs också vid låga bithastigheter.

/ B

PS Tack Ayn för att du delade tråden!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 16:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
[quote="per"]Vad dom dock tog upp, som är högst intressant, är att tydligen har Windows inbyggda ljudmixer en bugg, som försämrar noggrannheten vid uppspelning med en bit. Man får alltså bara ut 15 bitars noggranhet om denna används. Det finns sätt att kringgå det, och detta måste utredas vidare. Vissa program, t.ex. DVD-mediaspelare kringgår Windows egna ljudmixer./quote]

Haha, hela Windows är en gigantisk bugg :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 22:28 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nedan länk beskriver lite vad man kan göra för att kringgå felaktigheter i Windows ljudhantering. MAD omnämns, men även en output plugin som kringgår K-mixern som rör ihop allt.

http://www.osnews.com/story.php?news_id=10324


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
lättast är väl att låta bli datorn då man ska lyssna på musik... :lol:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 23:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Man kan se det tvärt om också. :D Det är inte alls lätt att låta bli musiken då man ska hålla på med datorn!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 23:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
lyssnar aldrig på musik på datorn.

mp3 är bara skit.

musik spelas på stereon, därmed basta. :D :D

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 23:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Har provat lite på min maskin nu.
Sitter med ett Terratec EWX24/96-kort till en Creek OBH-11 (med stora nätdelen) hörslursförstärkare via Black Interconnect och till sist ut till ett par Sennheiser HD580.

Foobar2000 låter jättebra med Kernel output. Med DirectSound-outputten är den inte bättre än WinAMP (v5.1) i standardkonfiguration. GUI:t är värdelöst, så den går fetbort i vilket fall som helst.

Jag fann dock att jag fick bästa ljudet WinAMP och med in_mpg123.dll (dekodern som nämns på sidan som Per länkade till) och med vanliga out_wave.dll. MAD-pluginen in_mad.dll var också rätt bra, men jag tyckte inte att den var lika bra som in_mpg123.dll. Kan nog krävas lite mer lyssning för att avgöra... Med MPEG-dekodern som följer med WinAMP försvinner alla smådetaljer man hör med nämnda inputplugins. Med ljudet genom out_ks.dll (Kernelmixern) blev det ökända mp3-kvittret i diskanten väldigt påtagligt.

Anledningen till att out_wave.dll är bättre tror jag är att mitt ljudkort har en egen mixer och inte alls använder geggan i Windows.

Alla tester gjordes med tredjepartspluggarna i 24-bitsläge.

_________________
/ Janne


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited