selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 01:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Men vad är rimligt att begära i pris? Spelaren är en helt genomgången LP12:a/Trampolin/Circus och hela baletten. Arkiva B pickup, Lingo och Linto i senaste version. Spelad sparsamt det senaste 1,5 året efter genomgången.

En ny spelare i detta skick ligger på strax under 100 tusen, men vad är rimligt för en begagnad?

Funderar på att bara behålla mina vinylrariteter (och spela dessa på en enklare spelare) och i övrigt gå in för hårddiskbaserad spelning.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Svårt med pris...

När du säger att du skall gå över till enklare spelare, så kan ju även en icke toppbestyckad LP12:a kvala in. Eller tänker du skaffa något ännu "enklare"? Bara lite nyfiken. Det är ju sällan folk snackar om att nedgradera! Min egen 12:a är ju rätt simpel jämfört med din, men jag skulle ha svårt att tänka mig att byta neråt... :o


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tycker själv att jag har bra koll på begagnatmarknaden, men såhär bra LP12:or säljs ju väldigt sällan. Iaf i Sverige. Jag provar att spåna lite:

Verket kanske 10' (beroende på ålder)? Ekos typ 15' (det är väl en Ekos2)? Lingo2 finns ju nästan inte begagnad så den borde man väl få ganska bra betalt för... 10' kanske? Arkiv B, Vad är den värd i inbyte, runt 7'? Minst det borde du ju få iaf. Linto kanske 8'?

Det blev ju 50' tillsammans. Jag inbillar mig att det blir svårt att sälja spelaren i en bit för det priset. Undrar om du inte skulle tjäna på att lämna in den till en handlare och förhandla om någon slags kommissionsförsäljning. Eller att sälja Ekos Linto och Arkiv för sig.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
och i övrigt gå in för hårddiskbaserad spelning.
Menar du lagring av musik på HD typ mp3... så UNDVIK.
Även Linns egen HD-lagrad utrustning är rätt medioker.

Är det att konvertera från LP till CD så förstår jag bättre.
Du kommer att sakna dina 12'a oavsett vilken väg du tar iof men med en Uni 1.1 kan du ivarjefall mildra sorgen med att kunna spela DVD (film/konserter)
:wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag hade nog tänkt att nergradera till en betydligt enklare spelare, Project eller nåt. Dom vinyler jag har som rariteter är inte detta för sitt goda ljuds skull utan ur andra aspekter. Tex Tötliche Doris som släppte en ny vinyl som var avsedd att spelas samtidigt med den tidigare vinyl-utgåvan :-)

När det gäller lagring på hårddisk. Nej, inget komprimerat format utan wav. Och i en dator som byggs enbart för detta. Min skivsamling får i princip plats på två 300 GB-diskar och det tar lite mindre plats än 12 hyllmeter cd-askar. Men jag behåller givetvis skivorna som backup :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 14:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
...och där försvann diskussionen om icke tolva-relaterade saker till en egen diskussion...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited