selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag tar tillbaka mitt tidigare pubertala förslag och slår med bestämdhet fast att A National Acrobat med Black Sabbath är världens bästa hårdrockslåt!

I alla fall den här veckan.

...tack för tipset om Budgie, jag minns plötsligt att min storebror spelade dem jämt under en period när jag var yngre...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 29, 2006 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Kreator, "Material world paranoia"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 01, 2007 19:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag lägger min röst på "Kiss of Death" med Dokken.
Fick med mig en liveinspelning "Yesterday and Today" från 2001 när jag beställde från SecondSpin senast. Grym låt. Studioversionen är OK också, då med George Lynch på gitarr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 14:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Slayer - Angel Of Death

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Dixie_fried_56 wrote:
Slayer - Angel Of Death
Wow intressant, trodde det var mest old school rock som svängde i ditt vardagsrum.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Stones wrote:
Dixie_fried_56 wrote:
Slayer - Angel Of Death
Wow intressant, trodde det var mest old school rock som svängde i ditt vardagsrum.

Oj oj oj du skall bara veta vad som svänger hemma i Dixie_Fried_56 vardagsrum :D .

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Skulle slå ett slag för orgasmatron med Motorhead fast det finns ju en hel hög.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
hepcat wrote:
Stones wrote:
Dixie_fried_56 wrote:
Slayer - Angel Of Death
Wow intressant, trodde det var mest old school rock som svängde i ditt vardagsrum.

Oj oj oj du skall bara veta vad som svänger hemma i Dixie_Fried_56 vardagsrum :D .
Jupps svänger en massa skön musik här :)

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 12:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Japp...Angel of Death funkar i alla lägen...den är dock i kortaste laget varför jag skulle säga Rime of The Ancient Mariner :D Må de spela den i sommar...har ju inte hört den live sen 861115


Top
   
 Post subject: hmmm..
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 22:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 02, 2007 12:02
Posts: 108
Location: Östersund
om det var band och vi ska hålla oss till renrasig senare hårdrock, tveklöst motörhead (problemet är bara att välja EN låt...)

LD står ut ur mängden tacka vare alla sina influenser och sin musikalitet, men ska vi nu välja en låt så varför inte...

Green Manalishi med Judas Priest från Unleashed in the East
en riktig rökare att skrämma grannarna med när andan faller på


Top
   
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 00:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
"Världens bästa" hårdrockslåt?

Motörhead? , Slayer? , Judas P? , Zep? , DP? , nä för f-n , först å främst DEFINIERA HÅRDROCK , eller?? Och vad och vem vet skillnaden på HÅRDROCK och HÅRD ROCK?!?

Men för att slänga in en "brasklapp" , så drar jag till med ,

Dissident Aggressor - av Gudas Priest

I min värld är det Classic Metal dock ! (men det verkar vara det frågan egentligen gäller , alltså "Världens bästa" heavymetall åt?[/u]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 02:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Har ingen koll på vad som föreslagits tidigare...
Men Deep Purple - Highway Star från Live in Japan är ju en höjdare!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 13:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
'Still loving you' med Scorpions när man är i tändartagen!

JohanR


Top
   
PostPosted: Sun Jun 15, 2008 16:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
L.A. wrote:
"Världens bästa" hårdrockslåt?

Motörhead? , Slayer? , Judas P? , Zep? , DP? , nä för f-n , först å främst DEFINIERA HÅRDROCK , eller?? Och vad och vem vet skillnaden på HÅRDROCK och HÅRD ROCK?!?

Men för att slänga in en "brasklapp" , så drar jag till med ,

Dissident Aggressor - av Gudas Priest

I min värld är det Classic Metal dock ! (men det verkar vara det frågan egentligen gäller , alltså "Världens bästa" heavymetall åt?[/u]
Idag finns det så många olika stilar inom hårdrock att man lessnar på det. Att definiera vad som är Hårdrock idag är nästan omöjligt, är det death/grind/sleaze/glam/thrash/speed/hair/grind eller nån av dom hundra andra stilarna eller vad ?

Classic Metal kan va svårt att definiera med, vart skall man börja och vart skall man sluta. Är det årtal som gäller eller vad, är det upp till var och en för alla har ju en egen ide om vad som är vad. Det beror på ens ålder med, Classic för mej är Deep Purple, Thin Lizzy, AC/DC, Kiss och liknande band från 70 talet. Och för en som växte upp med band från 80 talet anser ofta att det är Classic likaså anser en massa att hårdrock från 90 talet är Classic idag.

Hårdrock idag är brett av bara satan och att ge sej in i vad som kan kallas vad är en smakfråga i många fall och jag kan nästan garantera att för varje person man frågar så får man ett nytt svar.

Så för min del är Hårdrock som namn ett paraply för en massa stilar som ligger under och att definiera det är liksom upp till var och en. Det beror på vad man gillar och från vilken generation man tillhör. Dagens 20 åringar tycker för det mesta att det från 70 och 80 talet är mossigt och mer arenarock än Hårdrock. Jag märker detta varje helg när jag spelar Hårdrock/Rock på Cover Club i Umeå. Där är det bara 70/80 tals grejer som gäller och dom ser ingen direkt skillnad på Kiss och Bryan Adams, det e ju Rock å inge annat anser dom. När dom vill ha Hårdrock då e det band som Pantera, Slayer, Nightwish, Metallica etc som efterfrågas och dom vill inte höra "Rocken" som Bon Jovi å liknande.
Så min erfarenhet av att vara DJ är att det som kallades för Hårdrock på 70/80 talen idag bara kallas för Rock av dom flesta och Hårdrock idag är tungre och snabbare saker.

Nu skall jag sova lite, känner mej snurrig hehe

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
PostPosted: Fri Jun 27, 2008 21:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
Dixie_fried_56 wrote:
L.A. wrote:
"Världens bästa" hårdrockslåt?

Motörhead? , Slayer? , Judas P? , Zep? , DP? , nä för f-n , först å främst DEFINIERA HÅRDROCK , eller?? Och vad och vem vet skillnaden på HÅRDROCK och HÅRD ROCK?!?

Men för att slänga in en "brasklapp" , så drar jag till med ,

Dissident Aggressor - av Gudas Priest

I min värld är det Classic Metal dock ! (men det verkar vara det frågan egentligen gäller , alltså "Världens bästa" heavymetall åt?[/u]
Idag finns det så många olika stilar inom hårdrock att man lessnar på det. Att definiera vad som är Hårdrock idag är nästan omöjligt, är det death/grind/sleaze/glam/thrash/speed/hair/grind eller nån av dom hundra andra stilarna eller vad ?

Classic Metal kan va svårt att definiera med, vart skall man börja och vart skall man sluta. Är det årtal som gäller eller vad, är det upp till var och en för alla har ju en egen ide om vad som är vad. Det beror på ens ålder med, Classic för mej är Deep Purple, Thin Lizzy, AC/DC, Kiss och liknande band från 70 talet. Och för en som växte upp med band från 80 talet anser ofta att det är Classic likaså anser en massa att hårdrock från 90 talet är Classic idag.

Hårdrock idag är brett av bara satan och att ge sej in i vad som kan kallas vad är en smakfråga i många fall och jag kan nästan garantera att för varje person man frågar så får man ett nytt svar.

Så för min del är Hårdrock som namn ett paraply för en massa stilar som ligger under och att definiera det är liksom upp till var och en. Det beror på vad man gillar och från vilken generation man tillhör. Dagens 20 åringar tycker för det mesta att det från 70 och 80 talet är mossigt och mer arenarock än Hårdrock. Jag märker detta varje helg när jag spelar Hårdrock/Rock på Cover Club i Umeå. Där är det bara 70/80 tals grejer som gäller och dom ser ingen direkt skillnad på Kiss och Bryan Adams, det e ju Rock å inge annat anser dom. När dom vill ha Hårdrock då e det band som Pantera, Slayer, Nightwish, Metallica etc som efterfrågas och dom vill inte höra "Rocken" som Bon Jovi å liknande.
Så min erfarenhet av att vara DJ är att det som kallades för Hårdrock på 70/80 talen idag bara kallas för Rock av dom flesta och Hårdrock idag är tungre och snabbare saker.

Nu skall jag sova lite, känner mej snurrig hehe

Kul att läsa dina åsikter/funderingar om mitt inlägg. Vi är säkert i stort överens å kul att höra lite vad "kidsen" idag säjer. Och för att älta vidare
å slänga in ytterligare en brasklapp...ÄR det nån större skillnad på Kiss å Bryan Adams??? .......
Bandena du nämner : Deep Purple, Thin Lizzy, AC/DC, Kiss är för mej (och för många andra oxå?) definitivt hårdrock eller för all del , rock om nu kidsen vill kalla det för det. Emedans de andra du nämner : Pantera, Slayer, Nightwish, Metallica , t.ex går solklart in i metal "träsket".
Om det så nu må kallas ,
Trash , Nu , Death , Epic , Power , Classic , Black , Bay , Progressive, etc,etc , samt "metal över all metal" då , näml : TRUE metal (va f-n nu dé é?!?) he,he...

Vad jag vill försöka få sagt är att jag (å jag hoppas många med mej?) ,
nog tycker att det finns en klar skillnad mellan definitionerna "......rock" & "........metal" ?!?!

Så därför tycker jag att när "kidsen" kommer och -
"vill ha Hårdrock som Pantera, Slayer, Nightwish, Metallica etc " , nästa gång upplyser dom vänligt men bestämt genom att skrika i deras lomhörda små öron , - här lirar vi för f-n rock 'n' roll å ingen jävla metal !
Och för att göra individen ifråga ännu mera upprörd kan man gärna lägga till , - håll isär begreppen , snorunge ! he,he....

-70 tals bandena du nämner , Deep Purple, Thin Lizzy, AC/DC, Kiss ,
kan man väl i ärlighetens namn säja alla har flirtat med metal harvandet
men dock varit smarta? nog att aldrig helt "trilla" in helhjärtat på den stigen. Medans däremot t.ex Judas å Sabbath gjorde ett helt annat vägval genom att mer och mer renodla sitt musicerande.

Men för att (nästan) återgå till ämnet..... håller med många att det är i praktiken omöjligt att hålla sej till EN låt , så jag drar till med ett knippe hela plattor istället.......

snackar vi hårdrock - Powerage m. AC/DC
å metalfåran kan endast handla om en enda platta , Stained Class m. JP
mer metal än så blir det inte , basta !

Och så kan man ju inte låta bli att slänga in ytterligare en brasklapp... ,
Vad gäller THE MIGHTY Zep , gudarna över allt som är gud , inget band upprepar inget ! som näms i detta inlägg är fö värdigt att nämnas i samma andetag som detta üBER band ! :twisted:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited