selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 27, 2008 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Begrepp hit o dit...vad spelar det för roll.
Världens bästa hårdrocksLÅT grabbar kan ju spelas av ett jazzband eller hur?
Handlar om låten inte genren som bandet skulle tillhöra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Snacka om trixig fråga!

Flera rimliga kandidater har lagts fram: DP, Judas, Maiden. Starka kandidater. Motorhead är ju mer kuriosa, ungefär som venom och king diamond. Coola men inte upphovsmän till världens bästa hårdrockslåt. (Appropå Motorhead så stötte Lemmy på en av mina klasskompisar när vi gick i gymnasiet. Hon tackade nej med motiveringen att hårvårtan på hakan såg äcklig ut.)

Dio har nämnts men måste lyftas upp, kanske evil eyes...
Nja, det måste nog vara DP, knocking at your back door. Om inte annat för texten. :shock:

För övrigt tycker jag inte att en skivsamling kan anses som substansiell utan en rimligt god uppsättning hårdrocksskivor. Man bör natruligtvis ha samtliga album av de stora banden (förutom möjligen Fly on the wall med AC/DC). Man kan börja fundera på att tagga ner när man har alla skivor från Uli Jon Roths Electric Sun-period (förresten väldigt bra gitarrspel) och börjat snegla på tyska rock'n'rolfs running wild. Sen finns det ju iofs rätt mycket skapligt från 2000-talet också...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Malte Lilja wrote:
För övrigt tycker jag inte att en skivsamling kan anses som substansiell utan en rimligt god uppsättning hårdrocksskivor. Man bör natruligtvis ha samtliga album av de stora banden (förutom möjligen Fly on the wall med AC/DC). Man kan börja fundera på att tagga ner när man har alla skivor från Uli Jon Roths Electric Sun-period
Man kan definitivt "tagga ner" Purple efter 'Burn', Black Sabbath efter 'Sabbath bloody sabbath' och Zeppelin efter 'Coda' (vänta lite, det betyder ju alla Zeppelin :) ). Iron Maiden klarar man sig alldeles fint utan helt och hållet, där är det nertaggat och klart.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Carl Nyqvist wrote:
Malte Lilja wrote:
För övrigt tycker jag inte att en skivsamling kan anses som substansiell utan en rimligt god uppsättning hårdrocksskivor. Man bör natruligtvis ha samtliga album av de stora banden (förutom möjligen Fly on the wall med AC/DC). Man kan börja fundera på att tagga ner när man har alla skivor från Uli Jon Roths Electric Sun-period
Man kan definitivt "tagga ner" Purple efter 'Burn', Black Sabbath efter 'Sabbath bloody sabbath' och Zeppelin efter 'Coda' (vänta lite, det betyder ju alla Zeppelin :) ). Iron Maiden klarar man sig alldeles fint utan helt och hållet, där är det nertaggat och klart.

Carl
Vad är det du säger Maiden kan man tagga ned efter Seventh Son allt innan är klassiker

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 16:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Har personligen aldrig varit något fan av Iron Maiden.En kompis är däremot stor Fan och har sett dom live några gånger,och jag tror banne mig han kan varenda låttext.Tyvärr så låter det ungefär som en stenad M.A Numminen när han ska försöka sjunga låtarna :D

Det var någon på jobbet som myntade uttrycket att Iron Maiden spelar "Galopp-rock".Tycker att det stämmer på pricken,Vilket takt går Run to the hills I?I galopp!

Ok,jag ska blotta nacken och säga min nuvvarande favorithårdrocklåt så får ni fans av I.M hämnas :!: :wink:

Gruppen=Rage Against The Machine
Låt(ar)=Killing In The Name,Bullit In The Head.

För min del finns det inga andra låtar som är så adrenalinpumpande,luftgitarrflirtande och headbangsvänliga som de låtarna.Man KAN inte sitta still när man drar igång en skiva med Rage.Dom är bara så j-a tighta,tunga och ARGA!Headbangande Revolutionärer,finns det något coolare :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 07:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
stämmer, rage är riktigt riktigt bra.
Jag håller deras debutalbum (med de låtar du skirver) som en av värdens 10 bästa plattor alla kategorier.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 18:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Synd att alla har glömt bort Opeth, ett av de mest nyskapande och välskrivande svenska banden någonsin. Och internationellt sett. Fantastiska låtar, grymma musiker, humor, mörker och välbyggda texter aldrig långt ifrån ett större koncept.

Jag tänkte hålla mig ifrån den här diskussionen eftersom jag är en hårdrocksnörd in i själen, och dessutom recensent, hehe.. Men jag var tvungen att säga någonting.

Missa inte heller Dream Theaters "lilla" låt "Metropolis pt. II: Scenes from a memory". 80 minuter njutning, helt klart en av de bästa skivor/låtar som någonsin gjorts.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 20:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Opeth är fantastiska! Men är det hårdrock?

Både Opeth och Dream Theater ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Opeth har gjort otaliga fantastiska låtar. "The Drapery Falls", "Blackwater Park" och "Hessian Peel" är några favoriter. Vad gäller Dream Theater är det ju som du säger "Scenes from a memory" som är deras magnus opus. Underbar skiva.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
AzP wrote:
Jag tänkte hålla mig ifrån den här diskussionen eftersom jag är en hårdrocksnörd in i själen
??

Diskussionen handlar om hårdrock!

Carl
(dazed and confused)


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Mon Oct 20, 2008 14:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Carl Nyqvist wrote:
AzP wrote:
Jag tänkte hålla mig ifrån den här diskussionen eftersom jag är en hårdrocksnörd in i själen
??

Diskussionen handlar om hårdrock!

Carl
(dazed and confused)
Ja jag menade att jag skulle låta bli att ge mig in i diskussionen eftersom risken finns att jag aldrig skulle sluta när jag väl börjat! =)

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Wed Oct 22, 2008 11:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
new order wrote:
Ok,jag ska blotta nacken och säga min nuvvarande favorithårdrocklåt så får ni fans av I.M hämnas :!: :wink:

Gruppen=Rage Against The Machine
Låt(ar)=Killing In The Name,Bullit In The Head.

För min del finns det inga andra låtar som är så adrenalinpumpande,luftgitarrflirtande och headbangsvänliga som de låtarna.Man KAN inte sitta still när man drar igång en skiva med Rage.Dom är bara så j-a tighta,tunga och ARGA!Headbangande Revolutionärer,finns det något coolare :?:
Jag förstår dig... Jag har hört Killing på Klimax DS, Kontroll och Artikulat 350A och är helt såld. Men egentligen gillar jag inte Rage alls :oops: men att utropa något som världens bästa hårdrockslåt är så jävla svårt. Jag kan inte.

/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 23:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Nu orkar jag ge mig in i denna omöjliga diskutionen:

Måste säga att två låtar som är underrepresenterade i denna tråden är Black Sabbats: Paranoid, det är få som inte åtminstånde börjar stampa takten och mumla med i texten när den rullar igång.
En annan outsider som kanske inte är bäst men jävligt bra är Entombeds version av Rocky Ericssons "Night of the vampire".

Sen bör ju Steppenwolfs: Born to be wild också komma ganska högt (om inte annat för att det enligt ryktena är den första låttexten som nämner Heavy metall).

Världens Mesta hårdrockslåt är nog förmodligen Sabatons: Metal machine (från primo viktoria, jäkligt bra glad panzarvagns metal).


Som sagt omöjlig diskution, Led zep och DP är svårklådda, (det är för lite hammond orglar överlag nu för tiden).

HMJ

AntonH


Top
   
PostPosted: Sat Nov 01, 2008 03:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bra att du drar tråden tillbaka till det väsentliga, AntonH: Black Sabbath :)

Vore ämnet världens bästa hårdrocksgrupp skulle jag rösta på dem. Visst finns det grupper som är mer kompetenta/skickliga/originella/energiska/produktiva/nyskapande, men när man efter en rundtur återkommer till Paranoid så är det bara att kapitulera.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
AntonH wrote:
... (det är för lite hammond orglar överlag nu för tiden).
Visst är det!!!


Top
   
PostPosted: Wed Nov 05, 2008 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hm.

Jag tycker nog att den bästa låten på albumet Paranoid är "Hand of doom".

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited