selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 04:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja led är ju lika mycket hårdrock som DP, men visst med tiden kanske man kan nyansera det och det blir med rock, eller hur tänkte du sportis?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ed wrote:
eller hur tänkte du sportis?
Jag tänkte mest på att försöka få bort Led från matchen, haha. :wink:
Jag har ju DP som favvis :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
ed wrote:
eller hur tänkte du sportis?
Jag tänkte mest på att försöka få bort Led från matchen, haha. :wink:
Jag har ju DP som favvis :D
Ahhh mig med.. Har ju varit och är väl ett DP fan... Även om det har lugnat ner sig. Imorse så lyssna jag på slaves and master på vinyl, bra start på dagen. Man vågar inte ens fantisera hur dp låter på din anläggning.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ed wrote:
Man vågar inte ens fantisera hur dp låter på din anläggning.
Nästan lika bra som på Klout/Keltik :shock:
Kan bli super efter inspelning&tune dem

Åter till topic...Efter att ha sett DP live kan man omöljigt UNDVIKA att ha dem som favvis till bästa hårdrockbandet + bästa hårdrockslåt
Ett sånt röj.. o samtidigt flyt o musikalitet.
OK Metallika kommer nära men de har inte samma kvalitet på låtmaterialet (eller musikerna)


Top
   
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
fredde wrote:
"Världens bästa" hårdrockslåt?
Det är en av de lättare existensiella frågorna att svara på. Världens bästa hårdrockslåt finns på världens bästa hårdrocksplatta - Led Zeppelin I. Oavsett vad man tycker om själva låten (Dazed and Confused) eller Zeppelin i stort kan man inte bortse från hur betydelsefull skivan är och har varit för en hel genre och hur den fortfarande får det mesta att framstå bagatellartat. Jag föreslår att ni krankar upp dazed and confuzed som ett inslag i er vanliga nu-är-det-helg-jag-äger-världen-det-var-gott-med-en-bira-jag-menar-fyra-bira-och-jag-borde-blivit-rockstjärna-förresten-är-jag-nog-rockstjärna procedur på fredag kväll.

Jag älskar Led Zep 1 och jag älskar Dazed and Confused och jag älskar Communication Brakedown och....

Här börjar hårdrocken och kanske, kanske, slutar den också här.

Jag har stulit nedanstående review rakt av från en gentleman i Las Vegas, det är en fullständig klockren beskrivning av fenomenet Led Zep 1.


In the latter half of the sixties, Jimmy Page was left without a band since his previous one, The Yardbirds, had disbanded. However, he wasn't about ready to be done rocking and rolling. He put together a new band with vocalist Robert Plant, bassist John Paul Jones, and drummer John Bonham. He appropriately called this new band The New Yardbirds. However, it doesn't take a rocket scientist to figure out this isn't a very good band name. Fortunately, the band received inspiration from The Who drummer Keith Moon. He had an expression - "This gig is going down like a lead Zeppelin." Liking this term, they changed their name to Led Zeppelin. And in 1969, one of the great years in rock and roll history, these four young men released their self-titled debut album. How does it measure up? Read on and see.
Good Times Bad Times opens the album. It's a solid, classic hard rocking tune, with a slight bluesy touch. The most underrated member of Led Zeppelin is John Paul Jones, and his bass here really must be heard to be appreciated. Babe Im Gonna Leave You is a slower, mostly acoustic tune about heartbreak. Every musical artist, regardless of genre, has to do a few heartbreak tunes - and here Led Zeppelin serves up one of the finest the world has ever seen. You Shook Me is a cover song. To put it simply, this is a slower track, but it's still a hard rocker. I'm not too crazy about this one, but it's still a decent song. Dazed And Confused features the band serving up an excellent example of classic psychedelic hard rock. This is one of the most popular songs that can be found on the band's debut album - and why not? This song ROCKS! Your Time Is Gonna Come kicks off with an organ solo by Jones, which is nothing short of excellent. It's not long before we have a melodic rocker that almost certainly won't fail to please. This here is what we call an underrated masterpiece. Black Mountain Side is short but sweet acoustic instrumental. Jimmy Page is a guitar god, but the acoustic stuff he does never seems to get the proper credit for some odd reason. Communication Breakdown is straight-up classic hard rock, this one is a premonition to the heavy metal that would slowly begin to surface in the seventies. This one is arguably my favorite song on the album. I Cant Quit You Baby is another cover song. This here is a slower, bluesy rocker featuring some excellent guitar riffs by the one and only Jimmy Page. The bass is also excellent, and it really makes me wonder why John Paul Jones is the most underrated person in the band! How Many More Times is yet another cover song. To put it in the simplest terms possible, this is a slow rocker - but it's still hard rock. It's a shame this track never got the proper credit, because the band couldn't have finished the album off with a better track!

Led Zeppelin's self-titled 1969 debut is one of classic rock's essential masterpieces. Even after all these years, it still stands the test of time. If this little gem is missing from your rock and roll library, I suggest you add it as soon as possible. I don't know if I can call this the band's finest album [Här har han fel! - CN] (it's tough playing favorites with these guys), but it's damn fine nonetheless - and well worth purchasing.

Rocka på
Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Att DP skrivit den bästa hårdrockslåten är väl rätt odiskutabelt :D

Highway star ligger väldigt rätt där även om smoke on the water är världens mesta hårdrockslåt.
Purple har släppt så otroligt mycket bra hårdrock att det är svårt att välja favorit.

Led zeppelin är ju också svårt att bortse ifrån.

Tar man de övriga som whitesnake, sabbath, dio, saxon och alla andra så finns det hårdrock så det räcker till alla.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Motorhead, för bövelen! Någon måste väl gilla Motorhead!? :)

Fast någon specifik favorilåt kan jag inte trycka ur mig just nu. Dags att kila hem och undersöka saken. Eller som en vis man sade:
Carl Nyqvist wrote:
er vanliga nu-är-det-helg-jag-äger-världen-det-var-gott-med-en-bira-jag-menar-fyra-bira-och-jag-borde-blivit-rockstjärna-förresten-är-jag-nog-rockstjärna procedur på fredag kväll.
Det är precis vad jag känner för just nu! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
teatime wrote:
Motorhead, för bövelen! Någon måste väl gilla Motorhead!? :)

Fast någon specifik favorilåt kan jag inte trycka ur mig just nu. Dags att kila hem och undersöka saken. Eller som en vis man sade:
Carl Nyqvist wrote:
er vanliga nu-är-det-helg-jag-äger-världen-det-var-gott-med-en-bira-jag-menar-fyra-bira-och-jag-borde-blivit-rockstjärna-förresten-är-jag-nog-rockstjärna procedur på fredag kväll.
Det är precis vad jag känner för just nu! :D
Motörhead var inte de förklädda punkare :D

klart man gillar Motörhead men favo låt blir svårt där med Ace of spades, Iron fist, America eat the rich mm fast en satans skön låt att dra på med dem är ju helt klart Orgasmatron.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Motorhead är rätt men kanske inga kandidater till världens bästa låt :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Min röst lägger jag på ......


"Sabbath bloody Sabbath" av Black Sabbath (1973) 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 02:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Verkar som att det utkristalliserar sig två läger.DP och Zeppelin.För min del så har jag svårt att bestämma vilken av dessa två fantastiska grupper som är den personliga favoriten.Så ambivalent som jag är så väljer jag en låt av varje grupp :wink:

Led Zeppelin-Since I´ve been loving you

Deep Purple-Highway Star

Sen har jag en liten outsider som jag gillar skarpt.

Uriah Heep-Rainbow Demon,från skivan demons & wizards.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 10:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 01, 2005 12:23
Posts: 27
Location: Luleå
#1 Manowar - Heart Of Steel

_________________
//Tobbe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Sondek wrote:
Min röst lägger jag på ......


"Sabbath bloody Sabbath" av Black Sabbath (1973) 8)
Bra initiativ att dra in Sabbath i diskussionen... Låten Supernaut är ju en riktig stänkare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 11:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
new order wrote:
Uriah Heep-Rainbow Demon,från skivan demons & wizards.
Uriah Heep har gjort massor av bra låtar.

Vad som slår mig här är att bara en typ av hårdrock finns representerad i diskussionen, nämligen den som representeras av Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep och dylika. Led Zeppelin är ju på gränsen till att överhuvudtaget vara hårdrock enligt mig. Missförstå mig inte nu. Led Zeppelin är en mycket bra rockgrupp, men sådär jättemycket hårdrock är det ju inte. Deep Purple, Rainbow och gänget kvalificerar sig bättre enligt mig.

Men ingen (utom jag då :wink: ) nämner nwobhm .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 11:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
hepcat wrote:
Motörhead var inte de förklädda punkare :D
Punk is just heavy metal played not very well.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited