selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Blyfritt
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 17:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Jag jobbar i en elekrtonikindustri och ett av våra viktigaste projekt just nu är att förbereda produktionen för blyfritt lod (lödtenn). Från och med 1/6-06 måste all elektronik (med några få undantag) som säljs inom EU vara blyfria.

Detta innebär att alla löfogar kommer att vara av ett annat slag än nu, många komponenter som är förterminerade med tenn kommer att byta lodtyp och framför allt så kommer alla komponenter inklusive mönsterkort att utsättas för varmare temperatur. ca 230 grader istället för 200.

Vi har haft komponenter som har spruckit, brännts, krackelerat etc pga den hölja värmen. Detta borde påverka även de komponenter som klarar temperaturhöjningen.

Är det någon av er Hifirävar som har hört något om detta? För oss har det inneburit en del omkonstruktion

PS. Det finns de som förutsäger att företag som har för stora lager kommer att vara tvugna att rea ut dem innan övergången nästa sommar :twisted:

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
En fågel viskade nyligen i mitt öra att det troligen kommer bli riktigt fint köpläge på miljö-ovänliga men väldigt välljudande Ikemi och dylikt.. ;)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 20:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
När var hur, hehe? Och vad är dylikt i detta sammanhang?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 21:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Det är bara att börja spara, om man är duktig så får man ju tillbaks på skatten till midsommar. Fast de flesta företag idag tillverkar ju inte fler enheter än de säljer, och de lär vara ganska noga med att tajta till sina laget till halvårsskiftet.

Men jag utgår kallt ifrån att en produkt kommer att låta annorlunda före och efter 060601 :!:

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
spheniscus wrote:
Men jag utgår kallt ifrån att en produkt kommer att låta annorlunda före och efter 060601 :!:
Jag räknar också med det. De mest musikaliska lödtennen är alla gamla blytenn och de nya låter helt annorlunda. Jobbiga att löda med och klart sämre musikaliskt. Jag kommer att bunkra lite för privat bruk, men för kommersiell tillverkning måste jag gå över till blyfritt. Det är inte roligt.

Talade med folk på Linn om det här vid senaste besöket på fabriken. De svarade bara "we have people working on this", vilket de förstås måste ha. Men de såg inte jätteglada ut.

Frågan är också exakt när Linn går över till blyfritt. Det är inte säkert att de väntar till sista dagen. Det kommer garanterat att bli en del ljudmässiga förändringar att vänta.

Det borde finnas undantag för hifitillverkare...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
De nya produkter Linn gör borde redan vara förbereda för blyfritt lod, däremot är det nog risk att man väljer att lägga ner äldre produkter som måste modifieras, jag skulle nästan våga gissa att man försöker ersätta tex Genki/Ikemi och LK85/LK140 till nästa sommar.

Ja, man kanske skall bunkra lite naturovänliga produkter innan det är försent :wink:

mvh
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 29, 2005 17:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Stephan wrote:
jag skulle nästan våga gissa att man försöker ersätta tex Genki/Ikemi och LK85/LK140 till nästa sommar.

Ljuva tanke, då kanske "min" nya multiformatsspelare lanseras. Jag har länge väntat på en Unidisk 3.1 . Jag menar de har ju en för 45.000 som de har tryckt in ett försteg i och en för 35.000 med både för/slutsteg/tuner i.
Det liksom saknas något i prisklassern 10.000-15.000.

Förr i världen fanns det något som kallades instegsmodell.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject: Re: Blyfritt
PostPosted: Tue Aug 30, 2005 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
spheniscus wrote:
Vi har haft komponenter som har spruckit, brännts, krackelerat etc pga den hölja värmen. Detta borde påverka även de komponenter som klarar temperaturhöjningen.

Är det någon av er Hifirävar som har hört något om detta? För oss har det inneburit en del omkonstruktion.
En del av problemen med den högre temperaturen beror på fukthalten i komponenterna. Fukten expanderar och man drabbas av "popcorn´ing". Detta avhjälps genom att torka komponenterna i speciella torkskåp innan de används i produktionen. Vill man mellanförvara komponenterna gör man det i förslutna (igensvetsade) påsar med torkmedel i. Brända komponenter beror oftast på att man löder för länge. Det är något man kan slarva med vid 200 grader, men inte vid högre temperaturer.

Blyfri lödning kommer att ställa betydligt högre krav på att man verkligen optimerar lödprocessen, "slarvmarginalerna" blir allt mindre.

På vilket sätt har ni behövt konstruera om era produkter?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Vi kan ju inte bara blunda för att det här, rent miljömässigt, faktiskt är
ett väldigt bra beslut. Linn har ju anpassat sig förut inför EU's beslut.
Det har ju funkat, produkterna låter ju bättre än någonsin. Tror dom
grejar detta också, dom har ju lite tid kvar på sig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 18:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
stefan wrote:
Vi kan ju inte bara blunda för att det här, rent miljömässigt, faktiskt är
ett väldigt bra beslut.
Om det är miljömässigt bra kan diskuteras.
Bly i elektronikprodukter lär stå för mindre än 1% av det bly som används i världen ca 85% av allt bly hamnar i bilbatterier. Men det är inte där EU sätter in sin stöt inte. :roll: (Är lite osäker på de exakta siffrorna men det är i närheten.) Vad man inte verkar ha tänkt på är att vi nu tvingas höja temperaturen i processen med 30 grader med ökad elförbrukning och ökade utsläpp av växthusgaser. Tycker det verkar som de vill visa lite handlingskraft men inte har tänkt igenom det hela.

De enda egentligen som tjänar på detta är förmodligen de stackars Ryssar som jobbar med att gräva fram bly ur berget. De slipper dö av blyförgiftning men blir av med sitt arbete istället. Men det är väl bättre att vara frisk och arbetslös!

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject: Re: Blyfritt
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 18:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Bill50x wrote:
På vilket sätt har ni behövt konstruera om era produkter?
/ B
Plastdetaljer som sväller i värmen, nån komp exploderade. Så med ersättningskomponenter så blev det till att rita om mönsterkortslayouten. Vi har även bytt beläggning på paddarna på en del kort som varit varmförtännade. Ny våglödmaskin fick det oxå bli.

Men det har i stort gått mkt bättre än vad vi trodde.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
spheniscus wrote:
Stephan wrote:
jag skulle nästan våga gissa att man försöker ersätta tex Genki/Ikemi och LK85/LK140 till nästa sommar.

Ljuva tanke, då kanske "min" nya multiformatsspelare lanseras. Jag har länge väntat på en Unidisk 3.1 . Jag menar de har ju en för 45.000 som de har tryckt in ett försteg i och en för 35.000 med både för/slutsteg/tuner i.
Det liksom saknas något i prisklassern 10.000-15.000.

Förr i världen fanns det något som kallades instegsmodell.
Jag skulle hellre se en 1.2/2.2 med sämre bild men lika bra ljud som Undisk 2.1 eller 1.1 men lite billigare eller ännu hellre en "Ikemi" med SACD i stereo för ungefär 40 tusen och med ljud som en Undisk 2.1. Fast jag är väl en bakåtsträvare och varför skulle dom bygga en sån? mer pengar i hemmabio?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 23:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Det är väl inte troligt att en tillverkare går in och totalt "kontrollerar" en exakt nivå av prestanda direkt kopplat till pris på det sättet? T.ex Unidisk 1.3, 3.1 2.2, 2.3.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 11, 2005 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Om man beställer silverkablar nu får man blyfria lödningar eller gamla hederliga med blylod? Jag funderar om man ska uppgradera signalkablar nu


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Om man beställer silverkablar nu får man blyfria lödningar eller gamla hederliga med blylod? Jag funderar om man ska uppgradera signalkablar nu
Spelar det någon roll? Jag har svårt att tänka mig några ljudmässiga skillnader.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited