selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Jag har svårt att tänka mig några ljudmässiga skillnader.
Läs mitt inlägg ovan. Det är inte små skillnader det handlar om. Som nämnts i en annan tråd låter många av de hem- eller butikslödda Linn Silver interconnect jag har hört sämre än en original Linn Black Interconnect!

Och då har vi inte ens kommit in på blyfritt. Det har hittills bara låtit sämre.

(Men vad vet jag, med en tids utveckling och en massa experimenterande kanske det går att få blyfria lödningar lika bra eller till och med bättre?)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Tue Sep 13, 2005 13:38, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Jag har svårt att tänka mig några ljudmässiga skillnader.
Läs mitt inlägg ovan. Det är inte små skillnader det handlar om. Som nämnts i en annan tråd låter majoriteten av de hem- eller butikslödda Linn Silver interconnect jag har hört sämre än en original Linn Black Interconnect!

Och då har vi inte ens kommit in på blyfritt. Det har hittills bara låtit sämre.

(Men vad vet jag, med en tids utveckling och en massa experimenterande kanske det går att få blyfria lödningar lika bra eller till och med bättre?)
I andra forum brukar jag försvara "lyssna-filosofi" inklusive "Linn-filosofi" men här vänder jag mig 180 grader. Finns det någon tanke varför bly skulle ha bättre egenskaper (ur ljudmässig synvinkel) än de alternativ som kommer att användas vid blyfri lödning? Annars brukar ju diskussionerna handla om koppar vs silver och liknande...

För en gångs skull kanske en mer teknisk synvinkel vore att föredra, att sitta och lyssna på skillnaden i rytmik mellan olika legeringar vid lödning av kontakter är nog ganska fruktlöst.... I vilket fall som helst en tidskrävande trial'n'error... :-)

Vad tror/tycker/vet ni andra?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bill50x wrote:
I vilket fall som helst en tidskrävande trial'n'error... :-)

Vad tror/tycker/vet ni andra?
Jag är glad att det finns dårar som Fredrik som orkar ägna sig åt sådana aktiviteter :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Finns det någon tanke varför riktningen på kablarna spelar roll? Annat än de skillnader i radiofrekvenser som en Britt mätt upp till någon decibel - näe... Lik förbaskat hör de flesta skillnad om man vänder en kabel. Gör de inte det så hör nästan alla skillnad om man vänder alla kablar.

Det är väl sunt att vara skeptisk tills man upplevt skillnaden själv. Jag kör nästan alltid blindtest med en dold märkning när jag utvecklar något, kablar eller elektronik. På något vis är det då enklare att höra exakt vad skillnaden består i. Jag slipper tänka på detaljer som "nu spelar jag på den där som var mycket dyrare/snyggare/svårare att löda" etc. Är skillnaden väldigt liten så tar jag en paus och lyssnar igen senare, tills jag är 100% säker. En av mina käpphästar är att aldrig avfärda små skillnader, för många bäckar små... I fallet lödningar i t ex en förstärkare är det hundratals små bäckar!

Fruktlöst är det absolut inte, men tidsödande håller jag med om. Av den anledningen har jag ännu inte gett mig på att plöja igenom de blyfria tennen. Men innan nästa sommar kommer det att bli av.

Förresten vet jag inte om det är blyet i sig som är "bra". Flussmedel och temperatur spelar kanske en större roll. Jämför man olika lödtenn från samma tillverkare där flussmedlet skiljer men lodet uppges vara detsamma, får man stora skillnader i ljudkaraktär på lödningarna. Samma sak händer om man varierar temperaturen. Att jämföra olika lod med samma flussmedel (typ och mängd) är mycket svårare, så det har jag egentligen aldrig gjort.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Tue Sep 13, 2005 13:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Förresten, Henrik, du har väl vänt på säkringarna i dina Linnapparater? Blev det nån skillnad?

Snacka om löjligt! :D

Jo, jag har också gjort det. Ingen stor skillnad, men fullt hörbar. Prova den som törs! Hör ni den skillnaden så hör ni även skillnad på ett par grader mer i lödtemperatur.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 07:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Quote:
Finns det någon tanke varför riktningen på kablarna spelar roll?
Någon (kanske Calle på HF?) berättade för mig att det beror på att elektronerna transporterar sig på ytan av ledaren (tydligen inte i). Kabel valsas i en viss riktning och då bildas små fjäll. Elektronerna rör sig lättare/bättre/mer störningsfritt? i någon av riktningarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fast det är ju inte likström här, så elektronerna transporterar sig precis lika mycket åt ena hållet som åt det andra. Dessutom knuffar dom på varandra snarare än åker ärevarv runt runt. Jag tvivlar starkt på att det finns en förklaring som är förståelig för oss med vanlig gymnasie-fysik i ryggen .. men jag säger inget om huruvida det är skillnader eller ej! Jag har för länge sen slutat kräva att kunna förklara hur skillnader uppstår för att kunna acceptera dom. Exempelvis kan jag inte för mitt liv förstå hur analoga kablar kan påverka, 20kHz är fjärt-bandbredd som bara ska vara skitenkel att langa vidare. Men jag hör skillnad, tydlig sådan.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hela grejjen med Linn är ju att deras utrustning låter bättre (mer musik) utan att man egentligen kan förklara varför.
Hade det gått hade ju alla HIFI leverantörer gjort lika bra grejjer!
Linn o vissa utanför företaget har mer kläm på vad som brukar funka o inte iof..

Det roliga med Linn's senare utrustning är att de OCKSÅ numera låter snyggt o mäter bra.
Är väl därför de vinner tester runt om i pressen. Det hände mycket sällan förut.

Naim utvecklar sina prylar enl samma "ide" (ändra lite..lyssna...bättre eller sämre...), bara att de har ett annat ljud/musikideal.

Många andra leverantörer ändrar o vet kanske inte vad det gör = nyare produkter kan vara sämre :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Jag har svårt att tänka mig några ljudmässiga skillnader.
Läs mitt inlägg ovan. Det är inte små skillnader det handlar om. Som nämnts i en annan tråd låter majoriteten av de hem- eller butikslödda Linn Silver interconnect jag har hört sämre än en original Linn Black Interconnect!
Kan bara säga att de högtalarkabellödningar/interna kablar jag testat som Lejonklou gjort slår orginal med hästlängder, så när det gäller hemmalödda silver... litar jag på honom.
Ska dock ev. testa ett par silver lödda av Anders o Kalle senare i höst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Ska dock ev. testa ett par silver lödda av Anders o Kalle senare i höst.
Ja vad spännande, testa och rapportera! Glöm bara inte åldern, är de nygjorda får du jämföra igen efter 3-4 månader. Det tar en faslig tid att utvärdera kablar... Känns segt när man är rastlös! :(

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fredrik, notera "ev". Som jag skrivit i annan tråd vete tusan om jag VILL slakta en orginal silver...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Lejonklou wrote:
Förresten, Henrik, du har väl vänt på säkringarna i dina Linnapparater? Blev det nån skillnad?
Visst har jag det och visst blev det skillnad!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited