selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 16, 2005 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, köpte en BRA vanlig TV för 2 år sedan då plasma var för dyr o dålig.
Då de nu krypit mer i pris har jag tittat under sommaren o... så bra som en fin VT är de inte (ok det finns plasma för 30-50k som är hyfsat bra)

Har bestämt mig att avakta till minst jul, troligen längre. Man vill ju ha bra bild om man sätter up en koloss på väggen :wink:
Så... vilka utgångar ska man använda till en TV som står 7 meter bort?

En s-videokabel suger jämfört med komponentutgångarna enl fredrik :wink:

Men vilka alternativ funkar (o är bättre) på det avståndet?
Någon som kan rangordna?

Sedan... är det samma rangordning om man senare skaffar en plasma o sätter på väggen = 1 till 2 m kabel?
Har en bra skartkabel.

ps
Dock tycker jag att s-video till en vanlig TV är helt ok o bättre än vilken kabel som helst till billigare plasma...
Svartnivå o djup i bild fixar inte plasma i vettig prisklass.[/quote]

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 16, 2005 22:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

DVi, no doubt about it. (för HDMI har väl inte unidisken?) Digitalt skall förbli digitalt i min värld :). Och 7 meter är inga problem för en sådan.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 16, 2005 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Uni har en utgång märkt DVI/HDCP men ingen förklaring vad det är för upplösning.
Kanske inte behövs... men jag tycker Linn borde beskriva mer i sin manual hur man kopplar in TV, plasma, projje etc.
Speciellt vad de ska klara (ingångar & upplösning etc) för att funka ihop med Unidisk.
Ang digitalt; att lämna signalen till plasman digitalt bygger på att plasman hanterar omvandlingen till "bild med rätt upplösning" bättre än Unidisken...
Eller är jag tokfel ut i cyklar?

Tex HDTV, man blir påprackad på Onoff etc att köp en "HDTV plasma". Men vad jag förstår är det på vanliga DVD bara vanlig upplösning ändå :wink:
Vad som då händer är ju att plasman då får lägga ännu mer processortid att omvandla signalen = större delay.
Bör vara bäst att skicka in exakt den upplösning som plasman fixar.

Kollade på TV'n, den har S-video o scart, en scart på 7 meter :? Vad är bäst?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen Linn-produkt har inbyggd scaler än, så det är alltid upp till TVn att omvandla till sin egen upplösning, tyvärr. "HDTV plasma" kan betyda allt från att den är mer högupplöst än valfri HDTV-upplösning (720p/1080i/1080p) till att den bara klarar av att ta emot sådana signaler men kommer obönhörligt slakta ner dom till sin egen mycket lägre upplösning (ganska vanligt, inget mervärde). Det är sällan plasmorna eller LCD-apparaterna har exakt samma upplösning som det du matar in, så det är nästan alltid skalning inblandat, i TVn. Skalning uppåt, väl implementerad, är bra. Med risigt grundmaterial (exvis vanlig brusig analog-TV eller lågbudget tjeckisk smalfilm på DVD eller alla DVD man hittar på ICA = scanbox-releaser) kan det bli sämre. Normal 480i (vanlig NTSC-DVD, R1) på en 720p-projje (normen idag) ser otroligt mycket bättre ut än på en 480i-projje.

Signaltyper från bättre till sämre, teoretiskt:
HDMI (flexiblare än DVI, beror på utrustning om det ger något mervärde)
DVI (oftast samma kvalla som HDMI)
Komponent/RGB/VGA (beror på utrustning vilket som är bättre, RGB/VGA har högre bandbredd, men komponent ger ofta bättre resultat ändå)
SVideo
Kompos(k)it

Digitalt har tyvärr många problem man slipper vid analog koppling, exempelvis måste sändare och mottagare vara överens vad gäller svartnivå (skicka som digitalt 0 eller 16 = "PC-nivåer" vs "Video-nivåer"), om sändaren krypterar med HDCP måste mottagaren klara av det, samt att i vissa fall buggar det - sändare och mottagare kan vara överens om "Video-nivåer" men ändå bygger mottagaren om det till PC-nivåer och kastar bort datan från 0-16. Teorin är tungbeskriven, men i praktiken ger det blask-svärta (ser "plastigt" ut) trots att logiken säger att 0-16 ju inte behövs .. Tyvärr finns inga enkla sanningar, man lär surfa runt på forum osv och undersöka den kombo av pryttlar man tänkt sig :(:(:( Uselt!

Vad gäller SVideo vs SCART; SCART kan skicka SVideo, kompos(k)it, RGB, analogt ljud .. lite av varje. SCART är en kontakt, inte en signaltyp. Man måste specificera VAD man tänkt skicka i den för att kunna jämföra med SVideo .. skickar du just SVideo i SCARTen bör det bli exakt samma resultat som om du använder SVideo-kontakten.

Men, oftast är SCART bättre om du i spelaren kan ställa in att skicka RGB (dom flesta DVD-spelare har den inställningsmöjligheten) och TV'n har schysst hantering av detta. Vissa TV-apparater kopplar förbi all intern elektronik när dom får RGB, kastar signalen direkt på bildröret mer eller mindre, och då kan det som på min förra TV bli otroligt mörk och svårkonfad bild (dom flesta inställningarna slutade funka). Oftast blir det bättre än SVideo dock, men det är som med allt annat, lite beroende på inblandade prylar och hur man ställt in dom.

Puh :)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Puh :)
Verkligen :wink:
Man får väl släpa med sig sin Uni till butiken när det ska bli dags o testa en herrars massa plasma (olika anslutningar på samtliga) :?
O helst ska man justera bilden innan man jämför...

För att begränsa sig kan man endast testa DVI från Uni o Analog TVsignal, samt BARA testa de utan högtalare.
Undra vad säljarna säger efter en dags testande :shock:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är ett sabla slit, farbror Barbro borde ha uttalat sig om bild istället - där finns det verkligen inga genvägar :). Exempel på ologiskhet hemma hos mig: när min ruttna H/K DVD skickar progressiv bild (komponent) flyttar den hela skalan mot vitt lite grann så att bilden blir ljusare än när den skickar interlaced. Såpass ljus faktiskt att lite info "faller utanför", dvs jag tappar upplösning i tokvita partier i filmer. Med förra projektorn blev det ändå bäst att ha det så, eftersom H/K DVD'n var såpass mycket bättre än projektorn på deinterlacing. Min nya projektor är bättre än H/K'n på deinterlacing och det funkar därför bäst att skicka interlaced istället. Så mycket för teorin att det är jätteviktigt och alltid bäst med progressiv output..

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 09:40 
Moderator
Moderator

Så som jag förstått det är DVI respektive HDMI just också en typ av kontakt, som skickar samma digitala signal. HDMI kanske också kan skicka ljud? Men att koppla en Unidisk med DVI-utgång till en plasma med HDMI-ingång är möjligt med rätt sorts adapterkabel.

Att skicka bildsignal till en projektor/LCD/plasma med något annat än DVI/HDMI är väl i teorin vansinne? De små komponenter som alstrar bildpunker i dessa enheter matas inte alls med en anlaog signal avsedd för ett katodstrålrör. Skickar man in en analog signal så måste den alltså först digitaliseras och signalbehandlas, för att sedan bli en analog bild igen. Tre omvandlingar istället för en således. Jag har testat analog respektive digital överföring till en datorskärm. Digitalbilden är mycket bättre på allt i detta fall.

Jag är inte helt säker på ovanstående, förutom att då det gäller datorbildskärmar är DVI-signal mycket bättre.

Vad gäller med HDCP? Bör en ny datorskärm/projektor man köper idag ha den funktionen, eller bör man undvika den?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt rätt, DVI/HDMI är kontakter och ja, i teorin är det jättebra med digital överföring till digital display. I praktiken (inte så sällsynt som man kan tro..) kan det dock bli bättre med analog överföring ändå.

DVI och HDMI är dock inte samma sak; HDMI bygger på DVI men är vidareutvecklat och klarar att skicka fler varianter av bildsignal. DVI är låst till 8-bitars progressiv RGB medan HDMI kan skicka även digital komponent ("YCbCr") och interlaced om man så vill (vilket man vill ifall man kör separat scaler eller displayen är bättre än ens källor på deinterlacing). DVI är så att säga ett subset av HDMI. HDMI-mottagare förstår DVI och HDMI-sändare kan skicka vanlig DVI till en DVI-mottagare, därför funkar det med billiga adaptrar HDMI->DVI och vice versa.

Ett problem som kan uppstå är, förutom som jag nämnde tidigare "svartnivå-inkompabilitet", även att tidiga generationer av HDMI-chip för sändarsidan har buggar när dom ska prata med DVI-mottagare. På en DVD-skiva ligger YCbCr "digital komponent", om en HDMI-kapabel DVD-spelare kopplas till en display med DVI-ingång är det upp till sändaren att skicka just DVI och då måste YCbCr konverteras till RGB. Denna konvertering skiter sig tydligen i första generationens HDMI-transmitter-chip och lågdagerinfo försvinner.

Edit, tillägg: somliga DVD-spelare kommer runt det här problemet genom att i fallet HDMI->DVI låta HDMI-chippet peta ut vanlig YCbCr och sen ha ett extra YCbCr->RGB-omvandlar-chip som gör konverteringen. Har för mig att Pioneers 668/868 gör så.

Edit, tillägg 2: Ja, displayer av idag ska hajja HDCP, det är viktigt.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då Uni 1.1 endast kan skicka DVI (8-bitars progressiv RGB) behöver verkligen plasman fixa HDMI??
Eller är risken då större för de problem (svartnivå etc) du talade om?
Får intrycket att HDMI fortfarande är lite buggigt...

Quote:
displayer av idag ska hajja HDCP, det är viktigt.
Vad är HDCP? :oops:
o gäller detta "krav" även plasma?

edit, nu fick jag till quoten rätt

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HDMI har jag fått för mig bara buggar i sändar-änden. Det kompenseras dock lite med att HDMI är bättre för långa sträckor medan DVI egentligen bara är specat upp till 5 meter eller så. Till projektor är det jättebök med DVI pga detta. HDMI är tydligen bättre även om den petar vanlig DVI till DVI-mottagare via adapter. Hur det kan stämma förstår jag inte alls :?

DVI räcker fint för Uni1.1-koppling, japp, men fler och fler grejer går över till HDMI (digitalboxar, nästa generation av xbox och playstation, osv). Iofs torde ju alla dom kunna kopplas mot en DVI-display, så länge den klarar HDCP. HDCP är en kryptering som slängs på alla sändande apparaters output. Detta för att jävlas med medelsvensson som vill banda digital-TV och dylikt; finns något branch-direktiv om att eftersom DVI/HDMI är så nära originalet så är det extra viktigt att försöka stoppa kopiering.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 13:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

har kört plasma i två år snart o jag kör komponent då det för mig ger bästa resultatet. har för mig att bilden ligger lagrad på DVD:skivorna i Komponentsignalens delar också.
Har även provat DVI i olika upplösningar då jag har en DVD som kan scala bilden. Men som daniel.N skriver så är det en massa buggar o skit. Nu har min DVD en funktion som gör att jag kan ställa svärtan, då det svarta med DVI blir mörkgrått. men sedan får jag på vissa filmer overscan-buggen som gör att det blir en brun rand längs ner. dock kan jag justera bort denna ur bild genom att ändra upplösning men eftersom jag inte finner några direkta fördelar i bildkvlite' med DVI så kör jag hälre komponent som funkar problemfritt.

sedan så måste jag säja att jag tycker att bilden på många nya projar är klart bättre än på Plasmor. faktiskt så har de ganska sunkig bild, märkar man efter ett tag.

mvh

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har (samma ruttna?) H/K DVD25 och den har (odukumenterat) egenskapen att den kan skicka komponent på SCART-utgången.
Då min TV (Loewe CRT) tar alla format in på SCART så kan jag jämföra RGB och komponent med samma kabel. Komponent är bättre!
Naturligare färger och bättre djup. Men jag skaffade en 3xRCA->SCART kabel från Marcus Cables och det slår IXOS SCART-kabeln.
Nackdelen blir att styrsignalerna DVD->TV uteblir. Kör interlaced skall väl tilläggas.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 10:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Men jag skaffade en 3xRCA->SCART kabel från Marcus Cables och det slår IXOS SCART-kabeln.

Denna kabel har jag också. mycket bra!!.
faktiskt är det min kabel som ses på bild på MarcusCables hemsida då jag var den första som bad honom tillvärka en sådan kabel. :D
min DVD har nämligen också komponent i SCART kontakten.

mvh

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Quote:
Men jag skaffade en 3xRCA->SCART kabel från Marcus Cables och det slår IXOS SCART-kabeln.

Denna kabel har jag också. mycket bra!!.
faktiskt är det min kabel som ses på bild på MarcusCables hemsida då jag var den första som bad honom tillvärka en sådan kabel. :D
min DVD har nämligen också komponent i SCART kontakten.

mvh
På hemsidan hittar jag nu bara Black Silver (silverpläterade). Min var billigare, 650:- för två meter!
Billigt för vad man fick, t ex Supra var ju klart dyrare. Men dom verkar ha höjt sina priser markant
sedan dess.
Varit nyfiken på deras audiokablar också men man kan ju inte testa innan köp. Men jag är
skeptiskt till silverkablar.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 17:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör Komponent ut från min Classik Movie Di och det är problemfritt. :D

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00