selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Dec 22, 2003 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Är det någon som har en teori om varför det låter så bra när man druckit alkohol? Är man mer avslappnad eller hör man på ett annat sätt?

En sak är säker, det svänger aldrig så bra som när man druckit ett par öl...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 23, 2003 00:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Haha, lite roligt ämne så här i juletider när det kanske slinker ner någon snaps innan/under maten :)

Min teori: Man kopplar av bättre och sitter inte och analyserar ljudet hela tiden och funderar över om man ska flytta högtalaren si och så eller flytta sig själv si eller så eller möblera om si eller så osv. Man lyssnar helt enkelt på en schyst låt med schyst melodi/basgång/trummor eller vad det nu är. Man hör helheten istället för att tänka på den yrkesskada man drar på sig av att trixa med högtalarplaceringar och sånt. I idealfallet inträder detta även i nyktert tillstånd enligt mig! :wink:


Top
   
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 00:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
fredde wrote:
Är det någon som har en teori om varför det låter så bra när man druckit alkohol? Är man mer avslappnad eller hör man på ett annat sätt?
Det har nog med alkoholens sätt att agera känsloförstärkare att göra. Dels blir man mer avslappnad och lyssnar förmodligen mer på musiken än på ljudet.
Prova lyssna på musik som du tycker är riktigt dålig. Du kommer inte att tycka att den blir bättre. :)
Quote:
En sak är säker, det svänger aldrig så bra som när man druckit ett par öl...
Jodå. När man har druckit ett glas single malt. Då jäklar. :wink:

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 27, 2003 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tyvärr så tror jag att det enda som inträffar är att man blir mindre kräsen, primitivare och mer avtrubbad. Om man skall likna det med mer avslappnad vet jag inte...

T.ex. så är det inte bara musiken som man diggar bättre efter ett par öl eller några wisky!

Matlusten ökar också.... :)

Eventuell värk försvinner.... :D

Och kvinnorna blir vackrare.... :shock:

Och det är nog knappast för att sinnena är skarpare när man druckit alkohol :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 27, 2003 16:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
När man fått i sig en par groggar så börjar man ju lyssna på sånt man oftast inte orkar lyssna på i vanliga fall.....syftar på Metal etc......

_________________
man får det man betalar för


Top
   
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
fredde wrote:
Är det någon som har en teori om varför det låter så bra när man druckit alkohol? Är man mer avslappnad eller hör man på ett annat sätt?

En sak är säker, det svänger aldrig så bra som när man druckit ett par öl...
Man blir kanske lite gladare av alkohol!? Personligen tycker jag inte att jag kan höra musiken ordentligt när jag har druckit..
En/två öl, ok, fler? kan jag lika gärna lyssna på mp3.
:)

Om man "inte röker tobak" så kan musiken upplevas väldigt omvälvande däremot.
(i kombination med alkohol=bortkastat).

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 21, 2004 15:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Vet inte om jag kan hålla med om att det låter bättre tillsammans med alkohol, snarare sämre skulle jag vilja påstå.

Fast något som gör att musiken kan lyftas till oanade höjder är att ta några puffar från något som inte är tobak.(ni förstår säkert vad jag menar)

Anledningen till att det låter så bra är att du sätter ALLT fokus på musiken och inget annat.

En annan lite tweak:
Om man bor i lägenhet är bästa tiden att spela lite senare på kvällen då det är nästan absolut tyst i fasigheten.(ingen som diskar eller spolar i kranar) Det gör faktiskt större skillnad än man tror att få spela när det är absolut knäpptyst. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited