selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 09:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rengöra CD-spelare
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 01:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Väl medveten om att jag totalt bryter mot alla Linn-principer skulle jag vilja veta om nån har testat rengöringsskivor eller liknande grejer för att rengöra CD-spelare. Har förstått att det anses fullständigt förkastligt, men undrar om det ändå kan vara en idé.

För en dryg månad sen började min CD-spelare bete sig konstigt, uppspelningen började helt plötsligt hoppa, problemet dök upp ganska plötsligt. Jag öppnade spelaren och försökte blåsa rent lasern, som dock inte gick att se, varför ingen noggrann undersökning kunde göras. Det ingreppet misslyckades. Misstänkte att lasern var slut och bestämde mig för att det skulle få bli ett senare bekymmer, det är ju ändå sommar...

Häromdagen var jag på väg att ringa och höra vad ett laserbyte skulle kosta, men tänkte först kolla om det fanns nåt mer att göra. Med lite våld lyckades jag få fram lasern så pass att jag kunde komma åt att titta på den ordentligt och såg då att ett antal tunna fibrer satt fast runt lasern, några av dem såg ut att sticka in över själva "linsen". Med lite pill och listiga verktyg lyckades jag rensa bort allt och till min glädje funkade allt utmärkt när jag testade.

Summan av denna (långa, ber om ursäkt) utläggning är att det kanske vore bra med en enklare metod att hålla rent lasern med jämna mellanrum. Funkar de prylar som finns att köpa, eller är de rent av skadliga? Kan man förebygga problemet; hur? Jag kunde härleda delar av fibrerna till den stora, tjocka mattan som ligger framför stereon och som släpper ifrån sig en hel del, men det kan ju inte vara unikt för mig.

Nån som haft samma problem och lyckats komma till rätta med dem?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Min Genki gjorde exakt samma sak för ett tag sedan. Övervägde ett laserbyte, men så en dag så slutat problemet och jag har inte märkt av det sedan dess.

Problemet uppstod i samband med att jag körde en CD som tycks vara lite "underlig". Både Min gamla Classik och Genkin har haft problem med den... och då man byter spår manuellt så börjar den bara spinna upp. Min tanke är att spinnandet rörde upp damm som la sig på lasern eller nåt sånt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 06, 2005 13:12 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har också gett mej på min cd-spelare. Det är en Karik II:a. Tills nyligen har den fungerat felfritt på alla skivor jag spelat. Efter ommöblering i vardagsrummet började CD:n trilskas lite. Den hade inte svårt att känna igen skivor, men ungefär en gång per låt hoppade den. Detta känns lite jobbigt med tanke på reservdelssituationen.

Jag hade tanke på att det kan vara damm eller skräp, så jag öppnade spelaren, blåste lite, och rengjorde linsen med en isopropylalkohol och en tops. Resultatet av detta... ingen förändring åt något håll. Fortfarande hopp ibland, men inte värre än förut.

Då jag flyttat runt stereon efterdrog jag hyllplanen den står på. Dessa är faktiskt inte helt vågräta. För att få Kariken helt i våg har jag nu pallat upp den med en, två respektive tre enkronor. Detta hjälpte. Har spelat med den några dagar nu, mycket. Den har inte hoppat en enda gång. Jag kunde inte tänka mig att en Karik var så känslig för vågrät uppställning. Nu kan det i och för sig röra sig om en trött Karik, men ju längre den spelar, desto gladare blir jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 06, 2005 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Även jag hade en Karik II:a som började hoppa. När den fick svårt att känna igen vissa skivor blev jag ordentligt nervös (reservdelsbristen!!!). Öppnade dock på locket och blåste försiktigt på linsen några gånger...gjorde susen.

Har nu sedan några månader en Ikemi här hemma som förutom att befria mig från reservdelsångest dessutom blivit ett lyft ljudmässigt! Har däremot inte riktigt vant mig vid att "bara" ha en burk där min trotjänare Karik/Numerik brukade stå...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited