selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn golvhøgtalare
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 16:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!

Arbetar tyværr på en dansk dator idag, men jag hoppas att ni står ut. Ær helt grøn på detta forum men tænkte droppa en fråga. Ær på væg att køpa nya fronthøgtalare før ca 15-20 kSEK och ville se om Linn har någon modell i detta segment som ær værd att kolla upp? Jag ær generellt førtjust i ofærgade stramare høgtalare som Audiovector, Elac och likn och har en Denon 1804 receiver. Tack før eventuell input.

Mvh
Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen till forumet xabre!

Först undrar jag vad du har för kringutrustning? Om det är golvare du är ute efter är det Ninka du ska kika på. De kostar strax under 20 kSEK och tror jag uppfyller de kriterier du nämner bra. Om du kan tänka dig begagnat finns det fler alternativ.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Självklart har de det. :D skall det vara nytt så borde du nog kolla upp Ninka som ligger i just det prissegmentet.

Välkommen hit föresten.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 17:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror att Ninka blir bra!

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 17:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Måste bara säga att det kan vara värt att överväga begagnat. För 20k borde du (nästan) kunna hitta ett par Espek, vilka definitivt är bättre än Ninka på alla punkter.
Hur ett par Espek står sig mot Katan kan jag in sia om då jag inte har hört dessa, tyvärr.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 17:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Espek klpr Katan lätt, och Beg. Espek är ett bra alternativ helt klart - fanns ett par på hifimagasinet.com för 19000 för ett tag sen, men dom kanske är sålda...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med. Kolla på begagnade Espek!
Finns ett par till salu för 17kkr, dock uppdaterade 5140 men det blir nästan samma sak. Jag har sett och hört dom live och kan intyga att de är väldigt fina. www.hifimagasinet.com

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att det är någon bra idé att driva Espek med en Denon 1804 receiver. Nej, då är jag övertygad om att Ninka låter bättre i det systemet. Min erfarenhet av Espek är att de inte är särskilt lätta att få till samt mycket kräsna på kringutrustning.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

inte min erfarenhet...
Det enda jag kan säga om Espek är att dom är otroliga, bättre än Ninka på allt. Har också läst om att NÅN har haft problem med placering men det är absolut inget jag märkt av. Espek var i mitt rum lättare att få till bra än vad Ninka var. Men det är som du säger...de kräver mer ström än Ninka. Ninka funkade bra med ett LK100, när jag testade Espek på ett LK100 höll jag på att spy. Men har man bara lite kraft så...140 gick bra och ännu mycket mycket bättre blev det med 3*85 aktivt.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skit i vad han har nu. Tänk långsiktligt. Han kommer ju inte att kvar sin Denon i evig tid, specielt då han blivit Linnfrälst :wink:
Är det någon som hellre tar en ny Ninka framför en beg espek?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte hört Espek, men har hört Ninka vid flera tillfällen och det gjorde att jag länge letade efter ett par begagnade ena. Det dök inte upp några och jag köpte ett par stativare istället.

Ett par Ninka hittar du begagnat för 10.000-12.000 och det är bra grejor. Dom är lättdrivna (lättast att driva av Linns nuvarande högtalare?) och jag har hört dom spela, drivna av en Linn Classik och en LP12:a som källa, vilket är en grym upplevelse. Vilket tyder på att även svagare utrustning klarar att driva dom.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 00:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag ahde en Denon Reciever till Mina Ninka förrut. Viss skillnad med en exotik, om man säger så :D Men inte alls "oävet" med Ninka att drivas av enklare grejjer, om man inte jämför förståss.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ren spekulation då jag inte gjort en regelrätt jämförelse, men jag är ganska säker på att passiva Espek får pisk av aktiva Ninka. Kan vara värt att väga in, dessutom rent subjektivt har jag fått för mig att Ninka ligger närmare Audiovector i ljudkaraktär. Själv skulle jag välja Espek, men det är bara för att jag är dum/galen/intresserad nog att på allvar tycka att tre slutsteg och aktiva filter är värt pengarna bara jag hinner skrapa ihop dom. Ligger pengagränsen tidigare går det kanske knöla in aktiva Ninka istället och då .. som sagt, tror det piskar passiva Espek friskt. Svårt att ge rakt-på-tips, men jag lutar nog mot Ninka som tips.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 03, 2004 22:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

LINN AV5140 , dvs föregångaren till Espek ligger inte så värst högt i pris heller, sen en uppgradering av elementen går lös på ca:7k så det är ju nåt att titta på de med, jag kan ju bara säga att jag är jättenöjd med mina AV5140 som jag har bytt diskant på......jag lär inte byta högtalare i första taget.....finns annat som måste *ses över* innan dess.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 03, 2004 23:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ursäkta "avledaren", men en uppgradering av LINN AV5140 för 7k blir alltså Espek högtalare?

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00