selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Dec 31, 2025 10:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn Sara renew
PostPosted: Wed Dec 24, 2025 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Överoptimistiskt festspelande på ett 20-årskalas gav mig möjlighet att få renovera ett par Linn Sara högtalare åt en vän under hösten. Båda diskanterna plus en boomer hade gett upp och filtermotstånden hade nästan lyckats sätta eld på dämpullen i lådan. Som tur var hade jag mätt upp högtalarna innan de blev sönderfestade så vi hade någon slags referens att förhålla oss till.

Image

När vi ändå var i gång väcktes tanken på att försöka förflytta högtalarna till 2000-talet, genom byte av element och filter men naturligtvis bevara ursprungslådan. Eftersom tre av fyra baselement fungerade och dagens tillgängliga standardelement numer oftast är anpassade för basreflex applikationer i större lådor bestämde vi oss för att behålla KEF B200 som boomer. Därmed undvek vi böket med att försöka hitta eller modifiera ett standardelement för att passa in i den befintliga lådvolymen.

Image

Ny diskant blev en SB acoustics en tums diskant med en kort vågledare - sb26stwgc/4. Den ska tåla väsentligt mer effekt än original elementet från Hiquphon. En tums kalotten och vågledaren ger också möjligheter att använda elementet längre ner i mellanregistret samt hjälper förhoppningsvis till att skapa jämn kontrollerad spridning tillsammans med B200.

Image Image

De äldre Linn högtalarna är uppenbarligen inte gjorda för service. Allt är tätat med silikonfog och limpistol. Tack och lov har fogningen och limmet tappat en del vidhäftningsföråga efter 40 år på nacken. Med milt våld och lite Youtube tips får man loss elementen från bafflarna. Själva baffeln med isobarikelementet sitter fastskruvat under kardborrelisterna. Svårast att få bort är isobarikelementet, eftersom det sitter i ett tajt utrymme som dessutom har dämpull fäst bakom en duk.

Image Image Image Image Image Image

Man kan inte säga annat än att Sara högtalarna är välgjorda. Baffeln i formgjuten plast har rejäla förstärkningsstag och alla elementskruvar sitter med gängade fästmuttrar. Frontbaffeln är till och med fäst med ett metallstag till bakpanelen under produktetiketten för extra stabilitet. Lådpanelerna är dämpade med ditlimmade fiberplattor. Dämpmaterialet är erkänt effektiv fårull, kan man gissa från Skottland? I nedre högra hörnet av filtret kan man ana det svartbrända motståndet som nästan lyckats tända eld på ullen.

Båda diskanterna och ett baselement var uppenbart sönderspelade. Efter kontrollmätning kunde vi konstatera att tre av fyra baselement ändå verkade fungera som de skulle.

Image

Vi kunde inte se att KEF elementen i Sara var något annat än standardelementet B200 SP1014. Ingen speciell Linnmärkning eller något som såg annorlunda ut på själva elementet gick att identifiera. Ersättningselement inhandlades via Ebay och diskanterna plockades upp på Hifi Kit.

Image

Filterkomponenterna ser ut att vara helt ok kvalitet och många är de. Bara några bipolära elektrolyter som förmodligen sett sina bästa dagar, men resten är polyesterfilmkondensatorer med obegränsad livslängd. Spolarna är med järnkärna förmodligen av platsskäl och några få keramiska motstånd.

Image

Jag försökte mig att kartlägga originalfiltret men eftersom jag inte skulle använda det la jag mängder av tid på det. Det verkar i alla vara någon form av fördröjningslänkar i diskantdelen. Fast det märks inte direkt på mätresultatet eftersom utsläckningen med ena elementet fasvänt knapp är märkbar. Nåväl, filterkortet rensas från sina komponenter för återbruk.

Image

Nästa steg blir att sätta ihop högtalaren igen för grundmätning av elementen. Det blev till att fräsa en ny mall till diskantelementet för att passa in i mätbaffeln. Klart för mätning.

Image

Post subject: Re: Linn Sara renew
PostPosted: Wed Dec 24, 2025 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I mätningarna på elementen syns B200 karaktären med en tydlig resonans kring 1500 Hz och för övrigt behärskat beteende upp mot 5 kHz. Resonansen vid 1500 Hz slår igenom i Saras frekvensgång, tillsammans med baffeleffektens stegring av utnivån över 500 Hz som inte är kompenserad för i originalfiltret. Diskanten ser användbar ut ner mot lägre frekvenser och behåller anständig spridning ut till 30 grader. De olika kurvorna i diagrammen representerar mätvinkel 0, 15, 25, 30, 45 och 60 grader.

Image Image

Hornladdningen för diskanten borde göra elementet användbart ner mot 1500 Hz och då kan vi försöka tämja B200 resonansen i området med vårt nya filter. Under 1500 Hz får diskanten gärna falla brant för att inte överbelasta elementet vid starka ljudvolymer. Vi vill också gärna försöka ge högtalaren en mer balanserad tonkurva överlag, utan att Saras engagerande grundkaraktär går förlorad. Efter en del trixande i filterprogrammet trillade en lovande lösning ut. Det här tror jag på.

Image Image

Simulerad tonkurva.

Image

Bra nog förväntat resultat. Nu vågade vi modifiera baffeln för den nya diskanten. Hornladdningen är 10 cm i diameter och ska precis få plats på baffeln. Frontplattan i aluminium är också 2 mm tjockare än originalet så lite arbete med fräsen blev nödvändigt. Lat som man är fick gaffatejpen komma till räddning i stället för att skruva bort baselementen vid fräsningen.

Image Image

Färdigfräst.

Image Image

Så blir det dags att lyssna och mäta på testfiltret.

Image

Det låter bra och det mäter bra! Jämfört med original Sara (blåa kurvor) jobbar diskanten längre ner i mellanregistret och vi tämjer resonansen vid 1500 Hz från KEF elementet. Vi tar också hand om en del av det okompenserade baffelsteget i Sara original. Faktum är att vi träffar rätt med en gång. Det svänger med kontroll.

Image

Dags att disponera det nya filtret på det återbrukade filterkortet. Efter lite trixande får vi till en fungerande layout, som dessutom utnyttjar skruvarna för filterkortet som extra fastsättning för de största spolarna i filtret. Vi byter ut de keramiska motstånden på 5 W mot kraftigare effektmotstånd på 20-50 W. Det ska räcka.

Det vi missar i disponeringen är fri passage för staget från frontbaffeln genom filterkortet till baksidan. En flytt av ingångsspolen till boomern och bortskalning av överskottsmaterialet på plastbobinen ger fri väg för staget (modifieringen kan anas i bilden med det färdigmonterade nya filtret).

Image Image

Allt klart för hopsättning. Nu är vi lika noggranna som Linn och använder silikon som tätmassa i alla fogar. Hoppas jag slipper serva dessa de närmaste 40 åren. Av detta skäl monterade jag motståndsdämpningen till diskanten direkt på baksidan av elementet, så blir det lite enklare att komma åt om vi skulle vilja finjustera det i framtiden. Isobarikelementet var enklare att täta från baksidan än att pilla ut det förbi dämpringen igen.

Image Image Image Image Image

Projektet avslutas med kontrollmätningar. Filtren funkar precis som tänkt. Faspassningen mellan bas och diskant vid delningsfrekvensen är riktigt bra, vilket syns när man kastar om plus och minus på ett element. Matchningen mellan de två högtalarna ligger inom en decibel -najs. Spridningsdiagrammet är kontrollerat genom större delen av frekvensområdet och impedanskurvorna ligger behärskat över fyra ohm. Jag testade också en mätning placerade som tänkt mot vägg i rum och det ser överraskande balanserat ut från 60 till 20 000 Hz. Dippen kring 200 Hz kan man bortse från. Den kommer från golvreflexen och är något vår hörsel alltid räknar med att den finns vid lyssning i ett rum. Jag är supernöjd med resultatet och kommer sakna dem när de lämnas tillbaka till Skåne efter jul.

Image Image Image Image Image

Det sista som ska dit är kardborrebanden till nya skumfronter. Perfekt att använda högtalarnas egen tyngd som press. Mission complete.

Image Image

PostPosted: Wed Dec 24, 2025 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket härligt projekt, ser fram emot fortsättningen!
Du tänker göra egna, nya filter?

EDIT: Fortsättningen postades medans jag skrev ovan.. haha

PostPosted: Wed Dec 24, 2025 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul läsning! Tack! Och God Jul!

Linn Sara är förresten nog de enda av Linns äldre (30+ år) högtalare som jag aldrig hört. Ovanliga rackare.

PostPosted: Wed Dec 24, 2025 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack! Ja, det blev nya filter. Sara är en favorit värd att uppleva, både i original och som dessa renew tycker jag. Därför var det det så kul att försöka återuppliva dem i detta projekt.

/Mats

PostPosted: Wed Dec 24, 2025 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wow, imponerande arbete. Och imponerande kvalite på originalet.
Lade du tillbaka fårullet eller byttes det ut mot modernare dämpning?
(Jag håller tumarna för att fårullet fick åka tillbaka in :mrgreen: )

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snyggt jobbat! Både i form av högtalarbygge och i presentationen med bilder, grafer och text.
En liten undran, vad är en boomer? Samma som bas-element?

/ B

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fårullen åkte definitivt tillbaks. Så mycket återbruk som möjligt, och fårull är vad jag förstår fortfarande oöverträffat som dämpande material i ljudsammanhang.

/mats

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag använder boomer som uttryck för ett element som hanterar både bas och mellanregister - typ i en tvåvägshögtalare som Sara.

/mats

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Jag använder boomer som uttryck för ett element som hanterar både bas och mellanregister - typ i en tvåvägshögtalare som Sara.
Aha, då är jag med.
Om jag fattat rätt ligger delningsfrekvensen vid ca 1,5k måste vara ett ganska avancerat element som klarar därifrån och hela vägen upp.

/ B

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, renew lösningen ställer höga krav på diskantelementet. Nu får det hjälp av hornladdningen i de lägre registret samt är dessutom både större och kraftfullare än originaldiskanten. Vid 1 600 Hz arbetar elementet i sitt linjära område upp till över 110 dB ljudvolym för högtalaren, vilket jag hoppas ska räcka till rätt bra för framtida festspelande. Det är i alla fall bättre än belastningen på den gamla diskanten i originalfiltret.

/mats

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snyggt jobb! Och god jul! :)

PostPosted: Thu Dec 25, 2025 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snyggt jobb! Och god jul! :)
Tack! Och god jul!

PostPosted: Tue Dec 30, 2025 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul projekt! Tack för du delade med dig! :)

PostPosted: Tue Dec 30, 2025 21:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hur låter det?

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00