selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 02:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 00:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Quote:
Behöver nog inte göra något på slutstegssidan på ett tag nu... :D
Grattis till ett jättetrevligt system!!

MEN..Det är ju alltid trevligt med TRE slutsteg till Keilidh :twisted:

Blev en rejäl skillnad när jag bytte upp mig från 2 till 3 lk100 då jag hade Keilidh.

Nu har jag faktiskt nästan samma system som du, men med aktiva Kaber. (Ikemi,Kairn,Kloutar + LP12 med Lingo1, Akito 2B och Adikt)
Skulle vara intressant att höra vilka skillnader de olika högtalarna medför!

Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
fuffe wrote:
Grattis till ett jättetrevligt system!!

MEN..Det är ju alltid trevligt med TRE slutsteg till Keilidh :twisted:
Tack!!!

Visst ett tredje Klout skulle säkert ge det där lilla extra och dessutom öppna vägen för en framtida uppgradering till Keltik. :D Enda bekymmret är flickvännens agg mot synliga högtalarkablar... Hon fick ju rejäl spunk när jag köpte 2x8m K400 i våras, så K600 eller 2xK400 ligger låååångt borta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
fuffe wrote:
Quote:
Behöver nog inte göra något på slutstegssidan på ett tag nu... :D
Nu har jag faktiskt nästan samma system som du, men med aktiva Kaber. (Ikemi,Kairn,Kloutar + LP12 med Lingo1, Akito 2B och Adikt)
Skulle vara intressant att höra vilka skillnader de olika högtalarna medför!

Fuffe
Kaber är så mycket bättre! Högtalarna ser likadana ut men det räcker att knacka på lådan att förstå att det är två helt olika konstruktioner. Kaber kräver bra saker framför men det betalar sig.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Hade glömt bort att jag hade jour i fredags :? så musiklyssnandet blev ganska sporadiskt. Körde dock ett kort test mellan stenplattor vs Skeets med blandade känslor. Basen blev bättre med lite extra kontroll och tajthet med Skeets. Däremot upplevde jag att diskanten blev mkt essigare på vissa skivor. :( Känns som om jag får ge mig på nivåjusteringen på diskantkorten nästa gång!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Men med vilken var det lättast att följa melodin? Bas och diskant går alltid att påverka på andra sätt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Nu händer det grejer här hemma! Började justera in systemet igår kväll. Började med att spänna fast byglarna mellan Bas och Aktiv Bas (satt av ngn anledning lite löst) och vips föll allting på plats! Basen blev direkt kraftigare och mer anpassad efter diskantnivån. Melodin, tajtheten och svänget sitter som en smäck! Glappkontakt? :oops: Hade egentligen tänkt pröva att justera ner diskantnivån eftersom Anders hade höjt den ett snäpp från fabriksinställningen i enlighet med tidigare diskussioner om Ninka/Espek diskanter. Detta kändes helt plötsligt fullständigt onödigt! Fick istället flytta ut högtalarna 10 cm ytterligare från bakvägg för att basen inte skulle ta överhanden.

Efter ovanstående justering blev valet lätt mellan stenplattor och Skeets, så ikväll åker stenplattorna ner i källaren för framtida bruk i trädgården till våren. :D Nästa vecka blir det ytterligare finjustering av systemet. Trots att det låter fantastiskt bra just nu, tror jag att jag kan locka ut ytterligare förbättringar med lite mer kärlek till positioneringen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
I installationsmanualen för aktiva kort skriver LINN:
Quote:
Systems (and customers) take time
to settle in with each other, so arrange to visit your customer again
in a couple of weeks to check all is well and adjust the system if
necessary.
Nu har det gått några veckor och det låter fortfarande superbt härhemma! Har inte gjort några större förändringar, utan vänder plattor så ofta jag kan och återupptäcker både gamla och nya plattor. Senaste återupptäckten var Moneybrothers "To Die Alone". Flickvännen ville lyssna på "Blow Him Back Into My Arms" efter att hon tittat på Grammisgalan och det slutade med att jag satt kvar i soffan och lyssnade på hela plattan med ett fånigt flin på läpparna. :D
fuffe wrote:
Det är ju alltid trevligt med TRE slutsteg till Keilidh :twisted:

Blev en rejäl skillnad när jag bytte upp mig från 2 till 3 lk100 då jag hade Keilidh.
Har sett den kommentaren tidigare. Har dock förstått att inte alla upplevede steget mellan två och tre slutsteg på aktiva Keilidh som så stort. Någon som kan beskriva skillnaden?


Last edited by Pediatrik on Thu Feb 09, 2006 16:35, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 22:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Pediatrik wrote:
Har sett den kommentaren tidigare. Har dock förstått att inte alla upplevede steget mellan två och tre slutsteg på aktiva Keilidh som så stort. Någon som kan beskriva skillnaden?
Hej Pediatrik! (barnläkare eller?)

Jag som skrev ovanstående kan ju försöka förklara. Jag lyssnade inte på så många plattor när jag bytte upp mig (Hade redan köpt en tredje LK100 så jag var ivrig att spela på den). Men på de plattor jag gjorde jämförelser med skedde ett markant lyft och då särskilt upplevde jag förändringen i mellanregistret. Vi lyssnade t ex på Peter Mattei som sköng Carmina Burana och plötsligt lät hans röst mycket naturligare och mer spännande att lyssna på. Min flickvän som HELT struntar i uppgraderingar ("Det lät tillräckligt bra för länge sedan" d v s Mimik, Majik I och Keilidh) blev klart övertygad.

Obs att detta gäller när jag gick från två till tre LK 100.
Kanske är Klout så bra och tillräckligt kraftfulla att det inte finns skäl att köpa en till??! (Om man inte är med i "Rädda Kloutarna Sällskapet" förstås).

Det är dessutom snyggt när 3 kloutar slår om från rött till grönt sådär lite förskjutet, när de slås på från en Kairn. (Värmer i hjärtat liksom..)

Men: se upp för uppgraderingsdjävulen... :twisted: Du är ju nöjd nu!!

Hälsar Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Aaaargh!!! Är sedan en vecka tillbaka i Lund för jobb i en månad. Har redan svår LINN-abstinens! :( Är hänvisad till mp3-filer på min Walkman-mobil via ett par KOSS Porta Pro och det är ju inte riktigt samma sak... Saknar mina aktiva Keildh! Three weeks and counting...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Har för mig att Per spekulerade i en ny forumträff. Kanske skulle vi passa på när herrn är i stan. Per? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Vore fantstiskt! Funkar ett helrör The Ileach som muta??? :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Absolut. Ska kolla lite datum så får vi sätta upp ett förslag för lyssningksvkäll. Självfallet går det också att ordna en lite anspråkslösare provlyssning vilken kväll som helst. Jag har ju ett par valnötsfanerade Linnburkar hemma i rätt proportioner om man gillar Keilidh :D Kanske tillvälligt kan stilla abstinensen. Skicka PM så kan vi utbyta kontaktuppgifter!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Nu börjar jag snart dregla Per! Du har PM!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Shit va clean din anläggning är! Jag gillar Keilidh skarpt, har självt ägt ett par med stenfötter för några år sen. Måste låta grymt bra aktivt med klout...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tackar!
daggen wrote:
Måste låta grymt bra aktivt med klout...
Just precis! Därav abstinensen! :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited