selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 09, 2007 16:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
4! Mumma! Det där var en otroligt vacker syn :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 09, 2007 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Verkligen Läckert!

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jodå, när Keltikarna landade på ön råkade det ligga ett fjärde Klout "skräpandes" i källaren. Jag brukar ju sträva efter långsiktighet i mina uppgraderingar och Keltik med fyra Klout har länge varit slutmålet för playbackdelen. Så när jag gick från 2 till 3 Klout till mina Keilidh passade jag på att lägga vantarna på det där fjärde Kloutet. Kanske lite frustrerande att ha ett Klout som samlar damm i källaren, men värt varenda sekunds väntan när Keltikarna väl anlände! :D

Satt ner och lyssnade lite mer seriöst med en polare igår förmiddag. Vi konstaterade att Keltikarna verkligen är bättre på ALLT! Det känns som om ett filter lyfts bort från ljudbilden. Jag hade samma känsla vid aktivering av mina Keilidh, men nu är skillnaden av en HELT annan dimension! Det svänger sanslöst med en enorm kontroll. Musikerna flyttar bokstavligt talat in i vardagsrummet och det känns som om de spelar mer avslappnat än någonsin. Högtalarna "försvinner" ( :wink: ) och man kan helt fokusera på musiken och nästa skivval.

Samtidigt är LINN-riggen plötsligt helt skoningslös mot skivor som är undermåligt producerade/mixade. Tex lyser 80-talsproduktionen av Bruce Springsteens "Born In The USA" igenom obehagligt mycket och Kents "Vapen Och Ammunition" är ingen njutning direkt. Däremot är Solomon Burkes "Don't Give Up On Me" (släppt samma år som "Vapen Och Ammunition") sjukt bra och det känns nästan som om man tar ett steg direkt in i studion.

Enda anmärkningen just nu är att basen på Missy Elliot kanske blir lite väl påträngande/bumlig, men det tror jag går att fixa till med lite mer kärlek till positioneringen i helgen.


Attachments:
File comment: Riggen med komplett Klout-stapel!
LINN-rigg7.jpg
LINN-rigg7.jpg [ 216.63 KiB | Viewed 2075 times ]


Last edited by Pediatrik on Wed Sep 10, 2008 15:38, edited 5 times in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Stort grattis till en grym uppgradering!
Pediatrik wrote:
Samtidigt är LINN-riggen plötsligt helt skoningslös mot skivor som är undermåligt producerade/mixade. Tex lyser 80-talsproduktionen av Bruce Springsteens "Born In The USA" igenom obehagligt mycket och Kents "Vapen Och Ammunition" är ingen njutning direkt. Däremot är Solomon Burkes "Don't Give Up On Me" (släppt samma år som "Vapen Och Ammunition") sjukt bra och det känns nästan som om man tagit ett steg direkt in i studion.
Upplever du samma sak när du spelar på LP12:an, eller är det bara genom Ikemin? Funderar på om det är en source-first-grej... Ett bra system/källa kan ju få de svåraste plattor att låta engagerande och bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tackar Monkeydevil!

Håller med om att en bra källa kan innebära att plattor som tidigare upplevts som svåra kan bli njutbara. Jag tror dock inte att ovanstående enbart beror på en "dålig" källa. Bruce Springsteens "Born In The USA" var vinyl medan Kents "Vapen Och Ammunition" och Solomon Burkes "Don't Give Up On Me" var silverskivor. Jag har iofs inte kunnat göra någon A-B jämförelse eftersom jag bara har ovanstående i ena formatet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tycker att det låter lite fishy, Born in the USA är ju en helt oootroligt bra skiva, om den börjar låta dåligt har jag svårt att tro att det är produktionen som plötsligt inte håller :?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Angående Born in the U.S.A

Min gissning är att placeringen av keltikarna inte är optimal.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
henriklh wrote:
...Born in the USA är ju en helt oootroligt bra skiva, om den börjar låta dåligt har jag svårt att tro att det är produktionen som plötsligt inte håller :?
Ok, jag får kanske nyansera mig lite. Jag menar inte att den helt plötsligt blev dålig utan att 80-talsproduktionen (som jag är ngt allergisk mot) blev mer påtaglig än tidigare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 17:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Häftigt,
Har alltid varit imponerad av Keltik men bara hört dem i butik och aldrig i någon seriös lyssnings miljö.
Blir riktigt sugen, de är ju så "mäktiga"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Grattis!! På bilderna ser de dessutom ut som de är i nyskick

En kul grej med Keltik/4 Klout är ju att man kan hitta flera roliga recensioner av den kombinationen eftersom det var Linns top-of-the-line då det begav sig.
Som den här t ex:
http://www.positive-feedback.com/pfback ... 1.rev.html

Själv får jag nöja mig med 3 Klout och Kaber. Budgetlösning i båda stegen... :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Vad är det för möbel du har vinylen i?

Letar efter någon bra möbel att förvara sina kära vinyl skivor i
helst också som man kan hänga upp på väggen har en dotter på 2år
och jag litar inte riktigt på henne har dock "uppfostrat" henne att inte röra mina skivor men barn är ju barn :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Möbeln heter AddOn (Homeline) och säljs bla av Poshliving i Sthlm. Finns i två olika höjder/längder motsvarande 3 resp 6 kuber och i fem olika fanér. Rymmer, som du ser, enbart LK-lådor...

http://www.poshliving.se/butik/i_forvaring_addon.asp

Jag hade tidigare LINN-riggen + vinylen i en liggandes hylla med 2x6 kuber, men efter senaste flytten har jag 2x3 kuber istället.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 15:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Blir inte Kloutarna väldigt varma när de är stackade + inte har fritt utrymme åt sidorna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Visst ger fyra Kloutar stackade på varandra viss värme! 8)

Jag har faktiskt funderat lite på alternativa placeringar, men än så länge har jag inte upplevt att det blir FÖR varmt. Som de står just nu är det ca 1 cm luftspalt åt sidorna och 1.5 cm luftspalt ovanför det översta Kloutet. Fritt bakåt. Om jag inte minns fel hade Bellmans HiFi i Göteborg fyra Kloutar stackade på just det sättet.

Oavsett vad är det intuning av högtalarplaceringen som gäller den närmsta tiden, men sen skall jag fundera på om jag inte skall addera ytterligare 3 kuber till hyllan. Det skulle ju möjliggöra fler alternativ för Kloutarna samt ge utrymme för mer vinyl. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 17:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Den där bilden på riggen ger mig ett märkligt habegär efter små svarta lådor :D

_________________
/Andreas


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited