selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Alternativ 2! Jag tycker det är ett perfekt tillfälle att prova source first teorin! Ta med Ikemin söderut. Köp två IKEA lackbord, ev den nya 2 hyllorsvarianten, alt. Corras. Köp en Linn Intek eller Creek 4110 integrerad förstärkare (alt Majik-I). Köp ett par billiga högtalare, t.ex. Kan 1 under säljes, alternativt 5110 med "gamla Brakit" från HiFIklubben. (Eller Unik på nya Brakit?) Lägg till 2-3 meter K20. Du kan klara dig under 2500 kr totalt i bästa fall.

Installera ordentligt och njut av att det rockar! Ta sedan med Ikemin under armen när du åker tillbaka på besök. De övriga billiga grejerna är bekvämt kvar i Skåne. De kommer senare till användning i ett barnrum, garage, Knektzon eller liknande. Du förlorar ingenting och skaffar dig argument för Knekt!

Om du går på alt. 3 så kan jag rekomendera en Denverstereo, MCA-54... Kostade €15 när Lejonklou köpte sin helt ny. Komplett med 3 källor, försteg, slutsteg och högtalare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Smart Linnofil! Att ha dubbla riggar, men förflytta Ikemi:n, var en lösning som jag faktiskt inte tänkt på! IKEA Lack skulle definitivt ge minnen från svunna tider... :D

Brakit går bort eftersom vi hyr i andra hand och på sin höjd får hänga upp tavlor på väggarna. Tror du verkligen att det räcker med 2500 kr för tex Intek/Majik-I och Kan/5110 (ink stativ)?!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Pediatrik wrote:
Brakit går bort eftersom vi hyr i andra hand och på sin höjd får hänga upp tavlor på väggarna. Tror du verkligen att det räcker med 2500 kr för tex Intek/Majik-I och Kan/5110 (ink stativ)?!
Klart du ska ha dubbla riggar! Om du ska komma ner i 2500 kr totalt får du förstås ha lite tur, och satsa på det billigare segmentet. Jag har sett Intek för 1500 kr på Blocket. En Creek 4140 (Inte 4110 som felaktigt skrev tidigare) el. 4040 bör kosta (samma eller) mindre. Jag har sett en Creek 4040 för 600 kr! Jag har även sett Index II med Ku-stone för tusenlappen! Äldre Index modellen kan vara billigare än så, men kräver SARA stativ (500-1000 kr) för att riktigt komma till sin rätt. Helix/Nexus brukar också ligga runt 1500-2000 kr med stativ. Jag har själv en Creek 4140 (som slutsteg) och den äldre (bra) Royd A7 i en Knektzon och det låter riktigt dj-a bra! Jag kan INTE tänka mig att sälja dem för det pris som de betingar på andrahandsmarknaden, de är för bra helt enklet! Intek/Index Plus rockade ordentligt i kompisens studentlägenhet 1989... (Med LP12.) Kostar nu under 3000 kr med källan längst ned.

På Hifimagasinet finns Linn 5110 för 1500 kr. (Svårt utan att ha Brakit. Det fanns ett fult golvstativ som användes mest av Sekrit.)
Unik på Kolumn för 4000 kr Pruta?
Pretek/Powertek för 3000 kr (i Malmö! Pruta?)
Kan 1 med stativ för 2700 kr, Unik lär vara klart bättre...
Sena Kan med basreflex bör väl kosta max 2000 kr, Kan II stativ 600-1000 kr?

Här hittar du information om gamla godingar:
Index Plus, test på sid 41:
http://web.mac.com/trebor1966/iWeb/Flat ... e%207.html
På sid 39 testar de en annan intressant "källa" som är bättre än Ikemi, kostar kanske 1500 kr idag...(Om LK1/LK2 på sid 26!)
http://web.mac.com/trebor1966/iWeb/Flat ... e%208.html

Creek 4140, annons på sid 16, test på sid 38: http://web.mac.com/trebor1966/iWeb/Flat ... e%209.html
Sidan 40 och 50 nämner bl.a. Royd A7 och Boston A40 som bra budgethögtalare och Creek som bra budgetförstärkare.

Kanske finns det några av dessa t.ex. Creek att hitta på eBay.co.uk?

Som sagt, perfekt till Knekt, garage, barnrum m.m. senare, inga pengar som du förlorar.

Ett annat tips från mig är att köpa en Sandisk Sansa M250 och låsa upp radion. Då har du en "nödkälla" i Malmö/Visby samt radio för trafikrapporterna till frukostflingorna. Den kostar 337 kr (!!!) på THB.se ( http://www.tbh.se/index.asp?id=5&kat_id ... od_id=8370 ) Den kommer till användning, som USB stick, som radio och som "CD" källa. Kanske t.o.m. som resesällskap?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 16:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om Keltik får fortsätta bo på Gotland ett tag skulle du ju kunna ta med Ikemi/Kairn/Klout, och skaffa kompletterande högtalare. De Unik som säljs på Hifimagasinet med stativ för 4000 är nog ett bra köp. Det är min kompis (peter..) som säljer, finns i Lund och är så vitt jag vet i utmärkt skick.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Kollade just på eBay.co.uk och det finns både en Creek 4040 och en 4140, båda i den senare S2 upplagan. Klart intressant! Om man är riktigt Creeksugen så fanns det t.o.m. en Creekradio, 3040. Då i den tidigare versionen med vit text på fronten.

Dessutom fanns det ett par Index II på Blocket i Stockholm för 1000 kr! Visserligen utan stativ, men ändå rätt bra grejer för pengarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Linnofil wrote:
Kollade just på eBay.co.uk och det finns både en Creek 4040 och en 4140, båda i den senare S2 upplagan. Klart intressant! Om man är riktigt Creeksugen så fanns det t.o.m. en Creekradio, 3040. Då i den tidigare versionen med vit text på fronten.

Dessutom fanns det ett par Index II på Blocket i Stockholm för 1000 kr! Visserligen utan stativ, men ändå rätt bra grejer för pengarna.
index utan sina stativ är inte särskilt roliga.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
hepcat wrote:
index utan sina stativ är inte särskilt roliga.
Det har du helt rätt i. Men jag litar på att Pediatrik kan fixa ett par andra stativ! Men jag vet att Ku-stone stativen är en stor del av hemligheten till att Index II låter bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jag var själv inne på eBay igår och hittade bla Kan, Index I/II (både med/utan stativ/KU-stone), 5110, LK1/LK2, Intek och Majik-I. Blev rejält sugen på ett riktigt "old-school" system med LK1/2 och Kan! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Pediatrik wrote:
Blev rejält sugen på ett riktigt "old-school" system med LK1/2 och Kan! :D
Coolt. :D Jag hade LK1/LK280/Kan en gång i världen. Grymt kul att spela vinyl på!

Fast jag är inte alldeles övertygad om att det är det perfekta systemet att sätta en Ikemi framför.. Någon som testat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
teatime wrote:
Pediatrik wrote:
Blev rejält sugen på ett riktigt "old-school" system med LK1/2 och Kan! :D
Coolt. :D Jag hade LK1/LK280/Kan en gång i världen. Grymt kul att spela vinyl på!

Fast jag är inte alldeles övertygad om att det är det perfekta systemet att sätta en Ikemi framför.. Någon som testat?
Skall det vara riktigt oldschool så går det givetvis inte att sätta en ikemi framför. :shock:

Om man inte har emot den invändningen så är det ju bara att testa blir iallafall inte lika kul som med en 12a framför.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Helt sant hepcat, för komplett old-school krävs givetvis en LP12:a! Det är dock inte riktigt aktuellt att ta 12:an under armen när jag åker tillbaka till ön... För närvarande spisar jag dessutom mer silverskivor än vinyl, så 12:an och vinylen får stanna på Gotland!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Pediatrik wrote:
Blev rejält sugen på ett riktigt "old-school" system med LK1/2 och Kan! :D
Självklart ska du satsa på det! Om du har råd förstås, det blir lite dyrare än ovanstående förslag. Men redan Pre/Powertek och Index II/Ku-stone är riktigt bra med Ikemi. Som sagt, även om du lägger lite mer pengar på din old-school rigg så är det inget du behöver förlora på. Det blir perfekta andra och tredjesystem, ev via Knekt.
teatime wrote:
Fast jag är inte alldeles övertygad om att det är det perfekta systemet att sätta en Ikemi framför.. Någon som testat?
Jag kör som sagt Majik system via Knekt till Creek 4140 och Royd A7. Det är jättekul att spela på! Har man sämre grejer nedströms (Utan att de är direkt dåliga) så blir det lättare att få det att låta bra, med en god källa. Ikemin är ju perfekt till ett sånt system. Ingen risk att det blir baktungt. Ju mer "Source First" ett system är, destå mindre problem brukar det vara att få till installationen. Jag hade även LK1/LK100/Royd A7 ett tag med Ikemi och det funkade fint!

Go for it!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tänkte rapportera hur det har gått, nu när jag och familjen väl har landat nere i Skåne!

Lösningen på problemet blev i mångt och mycket enligt Linnofils förslag. Ikemi:n fick respass från Gotland och är fn den enda källan för musik (utöver iPAL-radion i köket förstås). På eBay lyckades jag vinna budgivningen på en Creek 4140/S2, som efter många om och men kunde hämtas på Posten i förra veckan. Förstärkaren driver i sin tur ett par vita Unik på Kolumn, som Fredrik S här på forumet fantastiskt nog lånar ut till mig. Klarade mig således klart under budgeterade 2500 kr! :D Det enda som saknades var ett par högtalarkablar, men detta löste sig när jag i fredags träffade några skånska Sellerister (Per, Teatime, Kamarg och Peter) och Per förtjänstfullt ställde upp med ett långlån av några meter K20! Tack för mat och musik grabbar!

Kopplade in härligheten i lördags och det låter......annorlunda! 8) Inte konstigt kanske med tanke på riggen därhemma, men jag får ändå säga att Unik verkligen inte skäms för sig, sin litenhet till trots. Creek:en är hitintills också en trevlig bekantskap. Sammantaget svänger det hyfsat därhemma, men jag skall ägna lite kärlek åt uppställningen i helgen inkl montering av spikes på Kolumn, vilket troligtvis ger ytterligare förbättring! Största bekymret är faktiskt rummet. När vi flyttade in var efterklangen fruktansvärt lång, ffa i v-rummet. Har nu lyckats ragga upp en stor matta, jag har flyttat in ytterligare en soffdel och lägenhetens alla "prydnadskuddar" är förflyttade till v-rummet, men trots dessa förändringar ekar det fortfarande betänkligt. Största boven är nog väggarna, som är helt kala. Eftersom vi hyr i 2:a hand och hyresvärdinnan ännu inte har perforerat väggarna, går det inte att hänga upp något alls... :?

Får förresten passa på att tacka för era tips som ledde fram till denna klart njutbara lösning, som även är mest praktisk! Dessutom ett STORT tack till Fredrik S, som jag inte känner sen tidigare, men som ändå helt oprovocerat erbjöd sina högtalare!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Attachment:
File comment: Another one bites the dust...
LINN-rigg10.JPG
LINN-rigg10.JPG [ 277.9 KiB | Viewed 1922 times ]


Last edited by Pediatrik on Wed Sep 10, 2008 22:09, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jisses, här var det verkligen lång tid sedan man skrev något! Well, en anledning kan ju vara att första delen av våren (tom Mars) spenderades i Skåne med tillfällig rigg (Ikemi/Creek 4140/Unik) och att jag därefter har varit i sonens klor som pappaledig... Nåja, tidigare uttalanden om föräldraskapets ekonomiska våndor till trots, kunde jag inte låta bli att fira en prematur julafton i början på sommaren, då ovanstående paket innehållandes Akurate DS och Exotik+DA (Phono) knackade på! Bye, bye old-school! 8)

Jag hade inga bekymmer att koppla in Exotiken, men DS:en var ju en helt annan femma... Jag gjorde nämligen misstaget att gå "off the beaten track" när det gällde NAS och beställde en Synology DS :D 207+ (2x750GB Seagate HDD), då denna hade fått goda omdömen både på nätet och av vänner. Vad jag dock inte insåg var att Twonky inte längre supportar sk heminstallationer, utan enbart NAS:ar med förinstallerad Twonky. Att själv installera Twonky på NAS:en verkade inledningsvis som en omöjlighet (Linux-kunskaper etc etc), så jag testade istället Synologys egna Mediaserver, vilket tyvärr enbart ökade förvirringen! För att komplicera det hela är jag ju dessutom en Mac-användare med allt vad det innebär när det gäller rippning, LINN GUI och LINN Config...

Nåja, efter MYCKEN frustration (Det var något enklare förr när man fick hem sin Ikemi, pluggade in den och började njuta på några minuter...), några (?) gråa hår och lite amatör-Linux-moves, lyckades jag installera Twonky på min NAS och via VMWare Fusion kunde jag få till EAC för rippning och LINN GUI för kontroll. För närvarande ser mitt DS-nätverk ut som följer: Akurate DS/Vigor 2600We (Router/Switch)/Synology DS207+/Twonky. I väntan på styrprogram för iPod Touch, styr jag härligheten med MacBook Pro/VMWare Fusion/Windows XP/LINN GUI via CAT-5.

Vad gäller rippning använder jag som sagt EAC, ffa beroende på stabila resultat och att EAC rapporterar när något väl strular. Jag har rippat drygt 500 CD av 700+ och jag kan knappast påstå att det är någon rolig sysselsättning! Har ju dock fördelen av att vara pappaledig, vilket innebär ett högre tempo än om jag hade jobbat. Med lite tur lär jag vara färdig med rippningen när det väl är dags att återvända till kolgruvan! Hitintills har ca 20-25 skivor varit besvärliga, vilket antingen beror på repor (flickvännens skivor som tidigare verkar ha förvarats på golvet...) eller Sonys j-vla kopieringsskydd. Jag får nog testa åtminstone RipStation på de struliga skivorna, eftersom det finns några jazzskivor bland dem som jag inte vill leva utan!

Hur LÅTER det då????! Well, jag har ganska svaga minnesbilder av Uni 1.1 resp CD12, men just nu svänger det SJUKT bra här hemma! DS:en plockar fram en hel del "analoga" kvaliteter ur det digitala mediet, vilket gör att det låter mer "live" än någonsin. Dessutom bevisar Exotiken, att min trotjänare till Kairn, hade varit en flaskhals som heter duga med DS framför! Dock inget bekymmer att matcha old-school Klout/Keltik med "The future of music"! :twisted:

Ser nu fram emot att bli färdig med rippningen och att uppdatera DS:en med senaste mukvaran. Den verkar vara en riktig höjdare!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited