selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Grattis!!!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Till att börja med: Ett STORT GRATTIS!

Som far till två stycken så kan jag förstå din glädje. Prioriteringarna kanske inte direkt ändras senare, men med 7 år (+5 parallellt) bakom mig som far så har investeringstakten på hifi börjat gå upp igen. När det inte är barnvagnar, pottor, skötbord, större bilar, bilstolar i mängder m.m. som behöver köpas hela tiden så finns det mera utrymme. Det är mest kläder och enklare leksaker nu. (Tills dyra hobbies sätter igång, som LEGO Mindstorms NXT, Spelkonsoller m.m., men där är jag inte än!)
Pediatrik wrote:
Passade på att snacka loss lite med Kalle ang Keel och han hade uppfattningen att en LP12:a som uppgraderas med Keel först behöver en bättre arm än min Akito, dvs en Ittok eller Ekos. Det ändrar iofs inget för mig eftersom jag ändå suktar efter en Ekos och dessutom inte har ekonomin för en Keel... :?
Efter att ha lyssnat på en LP12 med Keel och Adikt så måste jag säga emot Kalle. Spelverket kommer först som vanligt. Det går nog fint med en Basik Plus arm... Jag tror dock att du satsar rätt, eftersom du inte har råd med Keel. Ekos2 är en fantastisk arm som du kommer att bli mycket nöjd med. Dessutom blir det så mycket bättre när du väl får råd med en Keel. Anders på Tonläget har faktiskt två kunder som bytt in sina Ekos just nu. Det kan vara ett tips!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Stort TACK till er alla! Detta är definitivt årets händelse och en lifechanger som heter duga! Ser nu fram emot två veckor hemma med flickvännen och krabaten för att njuta av lite härlig cocooning! Frågan är bara, vilken skiva skall man spela först för honom... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Grattis!!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Grattis!!!
Pediatrik wrote:
Stort TACK till er alla! Detta är definitivt årets händelse och en lifechanger som heter duga! Ser nu fram emot två veckor hemma med flickvännen och krabaten för att njuta av lite härlig cocooning! Frågan är bara, vilken skiva skall man spela först för honom... :wink:
Rigmor såklart!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 22:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Grattis
Barnsäkring nästa? Finns ju en del tips från andra på forumet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Fredrik S wrote:
Barnsäkring nästa? Finns ju en del tips från andra på forumet!
Well, ett par Keltik är ju rätt svårvälta :D och ytterligare en våning på min AddOn-hylla ser till att slutstegen kommer upp ca 80 cm och LP12:an/Ikemin ca 120 cm, vilket ger en viss respit framöver!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 02, 2007 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Mega Grattis till uppgraderingen :)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 02, 2007 21:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Feb 12, 2006 13:59
Posts: 22
Location: Värmdö (Piteå)
Pediatrik wrote:
Igår tappade LINN-riggen en tung placering på prioriteringslistan för undertecknad. Efter att ha haft en Rigmor Gustafsson-evening här hemma, bestämde sig nämligen kompisen i flickvännens mage att det var dags att komma ut och njuta av världen och Rigmors ljuva stämma på riktigt! Sagt och gjort, 24 timmar senare kom en liten kille till världen igår, välskapt och fin.

Inget namn på g än, men flickvännen tyckte att Keltik lät coolt! :D
Keltik vore riktigt tufft namn på en liten grabb. Själv har jag en dotter som heter...... Linn :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Det var ett tag sedan jag skrev här av förklarliga skäl! Har fullt upp med lillkillen här hemma och på uppgraderingsfronten är det stiltje. Att leva på en lön + föräldrapenning är ju inte direkt ett liv i sus och dus, så uppgraderingen av källorna får nog vänta minst ett år.

Just nu har jag ett annat "bekymmer". I höst och vinter kommer jag jobba i gamla hederliga Skåne i 6 månader. Vi kommer hyra en lägenhet i Malmö i 2:a hand samtidigt som lägenheten här i Visby står tom. Frågan är då hur man gör med musiklyssnandet/LINN-riggen under tiden.

Alternativ 1:
Ta med hela riggen till Malmö, vilket inte är helt enkelt. Högtalarna är ju inte direkt lättförflyttade (2x51 kg!) och eftersom jag inte har något emballage riskerar man ju alltid en repa eller något annat otrevligt när man skall in/ut ur bilar etc. Dessutom har jag i nuläget ingen aning om hur lägenheten i Malmö ser ut. Det skall vara en fullt möblerad 3:a på ca 80 kvm (bor själv på 120 kvm) och ett par Keltik kanske helt enkelt inte får plats...

Alternativ 2:
Stycka upp riggen, dvs ta med Ikemi/Kairn/1 st Klout till Malmö och försöka hitta ett par billiga högtalare tex Kan. Här gäller det att högtalarna verkligen är BILLIGA pga ovanstående ekonomiska situation och att de helst går att sälja igen. Det negativa med denna lösning är att jag inte kommer ha något att lyssna på när jag åker tillbaka till öin, vilket troligtvis kommer att ske ca 1 helg/månad. Dessutom måste jag konvertera ett Klout till passiv drift igen. Har för mig att det är ganska enkelt, men det får gärna vara utan att en lödkolv skall vara inblandad... Ett par Kan ger kanske flickvännen idéer om att Keltikarna är "onödiga" och att Kan är en permanent lösning som dessutom skulle ge ett tillskott i kassan... :shock:

Alternativ 3:
Köra helt utan LINN-rigg. :!: Låna någon Mini-stereo alternativt köra via datorn/iPAL. Lär leda till en hel del ABSTINENS, men är minst besvärlig ur praktisk/ekonomisk synvinkel. Dessutom innebär detta kanske en öppning för mig att äntligen få riggen ordentligt intrimmad. Man kan kanske locka över Fam Lejonklou ( 8) ) på en Gotlandssemester i höst/vinter så att både nytta och nöje kan kombineras. Hela lägenheten står ju till förfogande... Slutligen får jag ju erkänna att musiklyssnandet faktiskt har gått ner något :oops: sen lillkillen damp ner, så abstinensen blir kanske inte för kraftig...

Förslag någon?! Vi flyttar om en dryg månad.

Det finns kanske någon i Malmö som vill låna ut sin rigg (+ lgh) i ett halvår... :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 25, 2007 15:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Keltikabstinens är inte så kul... Så jag tycker alternativ 1! Undersök med Linnhandlare om du kan köpa emballage och få det skickat. Ska det köras bil mellan ön och Skåne? Det går kanske att hyra släpvagn som man hyr ena vägen endast?

Kul med en sellerist till i Skåne en period förresten. Jobb och familj kommer väl ta mycket tid, men passar det så kan ju någon lyssningskväll ordnas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jag har ännu inte fått några bilder på lgh, så jag vet fortfarande inte om Keltikarna "får plats". Hade faktiskt inte tänkt på att det kanske går att fixa emballage. Får kolla upp det där! Ang transportfordon, kör vi antingen två bilar alt en bil + flyttbil, beroende på hur mycket packning vi tar med oss. Vad säger ni andra om ovanstående tre alternativ?

Självklart skall vi ha lyssningskvällar i höst/vinter Per, Keltikabstinens eller ej! Det har ju hänt en del sen sist. Det finns ju åtminstonde en Keel/Ekos SE/Trampolin2 vad jag vet... :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Pediatrik wrote:
Självklart skall vi ha lyssningskvällar i höst/vinter Per, Keltikabstinens eller ej! Det har ju hänt en del sen sist. Det finns ju åtminstonde en Keel/Ekos SE/Trampolin2 vad jag vet... :twisted:
Det stämmer det! 8)

Ett tag såg det ut att bli en Akurate CD också.. men jag sansade mig och satsade på akustiken istället (och sittkomforten). ;) Välkommen att prova bägge någon gång i höst. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
teatime wrote:
men jag sansade mig och satsade på akustiken istället (och sittkomforten).
Vilken tur (för mig)! Din uppgraderade LP12:a lär ge min plånbok hicka redan som det är. En LP12 SE + Akurate CD vore nog för mycket... Ser fram emot att pröva den nya sittmöbeln!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pediatrik wrote:
Jag har ännu inte fått några bilder på lgh, så jag vet fortfarande inte om Keltikarna "får plats".
Klar dom gör!
Bra högtalare funkar i alla rum.
Min erfarenhet är att insignalen till högtalarna är KLART viktigare än rummet.
Visst, vissa rum låter bättre men det är mer HUR rummet är, än storleken som har betydelse.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited