selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tjena!

Mikael heter jag och är nybliven medlem här. Har "smygtittat" en del tidigare, men kände att det var dags att ge sig till känna. Jag är ursprungligen från Malmö, men flyttade pga jobbet till Visby för 2 år sedan. Är ursprungligen ingenjör, men har gått över till att ta hand om småmänniskor istället för maskiner.

Bodde som sagt i Malmö tidigare och det var där jag första gången kom i kontakt med LINN, under början på 90-talet, när jag snubblade in på Legend HiFi. Under Legend-perioden utvecklades mitt system sakta och säkert, men efter deras kk gick det stå i systemet. Hade lite sporadisk kontakt med Tonläget, men efter flytten till Visby är det HF som gäller. Öläget gör däremot att det blir långt mellan provlyssningarna...

Köpte nyligen en Ikemi på HF och har väl (?!) sug efter ytterligare uppgraderingar, men ekonomin (försörjer en studerande sambo) är inte riktigt upplagd för någon massuppgradering än. Dessutom är sambon något avigt inställd till min kärleksaffär med LINN. Hon fick tex rejäl spunk när jag nyligen köpte 2x8 m K400, så ev större högtalare kan ju bli ett problem...

Så här har i alla fall mitt system utvecklats under åren:

Basik, Intek, Snell C/III
Basik, Arcam Alpha, Intek, Snell C/III
Basik, Arcam Alpha, Intek, Keilidh
LP12, Arcam Alpha, Intek, Keilidh
LP12, Arcam Alpha, Rotel RHQ10/Passiv volymktrl, LK280, Keilidh
LP12/Lingo, Arcam Alpha, Rotel RHQ10/Passiv volymktrl, LK280, Keilidh
LP12/Lingo, Arcam Alpha, Kairn, LK280, Keilidh
LP12/Lingo, Karik/Numerik, Kairn, LK280, Keilidh
LP12/Lingo, Ikemi, Kairn, LK280, Keilidh
LP12/Lingo/Adikt, Ikemi, Kairn, LK280, Keilidh (Espekdiskanter)

Det som är mest aktuellt i uppgraderingsväg är nog 2xLK140 för att äntligen ta steget till aktivt. En polare till mig i London gick från passiva Keilidh med 1xLK280 till aktivt med 3xLK140 på kort tid (kostade bara 15' Skr beg i L!) och det lät fantastiskt bra! Annars har man ju funderingar på om inte en Ittok LVIII/Akito 2b/Ekos skulle göra mer rättvisa åt Adikten eller en ny lingo eller en MC eller... Nåja, man får kanske betala av Ikemin först innan man funderar på nästa investering!

Nuvarande system (se sid 2):

LP12/Lingo/Akito/Adikt, Ikemi, Kairn, 4xKlout, Keltik

Nuvarande system:

LP12/Lingo/Akito/Adikt, Akurate DS, Exotik+DA, 4xKlout, Keltik


Last edited by Pediatrik on Mon Sep 01, 2008 16:49, edited 9 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 02, 2005 13:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Välkommen!

Kul system! Känns igen det där med tveksamma flickvänner... :) Min fv reflekterade lite över det i ett dagboksinlägg på neeetet:
Quote:
Min pojkväns nya kärlek

För ett antal veckor sedan fick jag via SMS från min pojkvän reda på att han förälskat sig. Föremålet för hans kärlek hette Linn och var tydligen något alldeles extra. Själv hoppades jag såklart att hans längtan efter Linn skulle svalna av, men så var icke fallet. Idag flyttade nämligen Linn in hos honom -troligen för gott!

Han såg väldigt lycklig ut, och jag borde kanske unna honom det... Han kommer förmodligen bara älska Linn mer och mer för varje dag de tillbringar tillsammans. Han sa t.o.m. direkt till mig att det numera fanns ännu större anledning till att stanna hemma. Där har han tid att vara med Linn...
Needless to say med en hel del glimt i ögat, som tur är. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 02, 2005 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tack!

Well, det finns även en del glimt i ögat när flickvännen kommenterar mitt förhållande till LINN och uppgraderingar kan ju i nuläget motiveras med att anläggningen börjar få några år på nacken med risk för haveri etc. Att byta K400 till K600 vore däremot att skjuta sig själv i foten...

Såg förresten serbens annons om två LK140 häromdagen. Trist att man har lånat ut 11', som inte kan återbetalas förrän i oktober! Nåja, det går väl fler tåg...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 12, 2005 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
I väntan på framtida uppgraderingar kommer här lite bilder på aktuell LINN-rigg hos mig på Gotland!


Attachments:
File comment: Systemet i möbeln, som tyvärr (?!) inte accepterar annat än LK-lådor. Senaste vinylinköpet framför. Genomlyssning pågår...
LINN-rigg1.jpg
LINN-rigg1.jpg [ 282.54 KiB | Viewed 3683 times ]
File comment: Bästa lägenheten någonsin, men sämsta högtalarplaceringen... Nåja, man kan ju inte få allt! Notera "ormen" (citat flickvän)!
LINN-rigg2.jpg
LINN-rigg2.jpg [ 273.34 KiB | Viewed 3685 times ]
File comment: Lite silverskivor...
LINN-rigg3.jpg
LINN-rigg3.jpg [ 357.74 KiB | Viewed 3679 times ]


Last edited by Pediatrik on Wed Sep 10, 2008 11:47, edited 3 times in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 12, 2005 15:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Bilderna skvallrar om en riktigt stilig lägenhet!
Übersnygga CDhyllor! Snickrade på Gotland måhända?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 12, 2005 22:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Stiligt! Väldigt läckert ordnat. Snyggt att organisera lådorna i samma hylla som skivor tycker jag. Jävla AV-format. Vilka läckra Keilidh. Då jag haft Keilidh i 10-15 år har man lätt för att gilla dem.

Låter det bättre med högtalarna på stenar? Enligt min personliga åsikt skulle det vara i alla fall snyggare utan!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tackar!
Mumerik wrote:
Übersnygga CDhyllor! Snickrade på Gotland måhända?
CD-hyllorna; "Jigsaw", är designade av Olof Kolte (www.olofkoltedesign.com) och såldes bla av David Design. Gick tyvärr ur produktion för några år sedan. Ägde förr bara två st och försökte tjata till mig en ny produktionsomgång. Hemligheten bakom designen är dock att man vid tillverkningen använder sig av vattenskärning, vilket kräver minst 100 st för en order... Efter envist letande på bla Blocket och liknande, hittade jag på kort tid två st i våras. Hurra! Fjärde hyllan lär dock fyllas i sinom tid...
per wrote:
Då jag haft Keilidh i 10-15 år har man lätt för att gilla dem.
Keilidh är både stilrena och snygga. Fattar dessutom inte varför LINN inte tillverkar högtalare i valnöt längre!!! Det får bli ett par Keltik i valnöt framöver eller vad tycker du? :wink:
per wrote:
Låter det bättre med högtalarna på stenar?
Stenarna under högtalarna kom till när jag bodde i Malmö med ett urkasst golv i lägenheten. Fick tipset på Legend HiFi och vips så blev allt bra mycket bättre. Stenarna har följt med sedan dess. Har inte hunnit testa utan stenar i nya lyan, men det kommer!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 12:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Instämmer i att CD-hyllorna är mkt snygga!
Hmm, 100 ex kanske blir svårt. Annars kanske vi skulle salat till en beställning...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
otroligt snyggt, grattis!
JA VALNÖT ÄR SNYGGAST, har en unik struktur med små ränder/hål i ytan samt får finfin patina med åren. Andra träslag blir lätt plastigt perfekta på ytan.
Skulle tro det var dyrare än andra träslag eller nåt :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Snyggt...

Valnöt finns fortfarande i form av LP12-plint. Kostar lika mycket som en svart. För Linns del handlar det nog bara om mode, där man var 5-10:e år ser över vilka träslag som är populära. Verkar dock som att man väljer de träslag som är mest poppis just då - och några år senare på väg ut.

Har provat stenplattor under polymer-fötter och det har låtit supertrist. Eftersom du har parkett tycker jag du ska jämföra med skeets under spiksen. Justerade i våg och så att de inte vickar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Lejonklou wrote:
Eftersom du har parkett tycker jag du ska jämföra med skeets under spiksen.
Jag jämför alltid med gamla hederliga 10-öringar under spiksen, eftersom jag inte äger några skeets och närmsta LINN-affär... (börjar bli lite tjatigt) Givetvis alltid justerade i våg och så att de inte vickar. Kommer jobba mkt fram till jul, som kommer firas i skåneland, så det får bli en jämförelse efter nyåret.

Det finns möjligtvis ingen Selleri-medlem i Skåne som har 8 Skeets som ligger och skräpar?! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ett paket Skeets kan affären ju skicka till dig på posten, tror du kommer att jubla efter att ha testat...
Om inte skicka tillbaka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Ett paket Skeets kan affären ju skicka till dig på posten, tror du kommer att jubla efter att ha testat...
Om inte skicka tillbaka.
Ingen som testat Soundcare Superspikes som Skeet-alternativ? Har hört skillnaden mot enkronor på Rega Ela med dom och det var ett klart lyft. Dock har dom smalare gänga annars hade jag lånat och testat dom. (Själv har jag skeets, det kanske inte är värt att byta?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 21:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Pediatrik,

För länge sedan gick jag från Snell E/lll till Keilidh.
Det vore roligt att höra (om du fortfarande minns..) vilka intryck du hade av Snell C/lll jmf med Keilidh då du bytte.

Jag mindes E/lll som trevliga luftiga högtalare men inte alls så svängiga. Bra på viss typ av musik. Däremot så kändes de som ungefär "samma klass" men väldigt annorlunda. Keilidh var då jag bytte ett par tusen billigare än E/lll. C/lll var vad jag minns betydligt dyrare. Var valet lätt?

Fuffe

(ps. jag körde också Intek till mina Snell)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
sportbilsentusiasten wrote:
Ett paket Skeets kan affären ju skicka till dig på posten, tror du kommer att jubla efter att ha testat...
Om inte skicka tillbaka.
Har ev en annan uppgradering på gång. Kanske skall låna hem skeets samtidigt!
fuffe wrote:
Det vore roligt att höra (om du fortfarande minns..) vilka intryck du hade av Snell C/lll jmf med Keilidh då du bytte.
Oj, oj det var inte igår minsann! Minst 10-12 år sedan! Nåja, vad jag minns så var det ffa svänget hos Keilidh som jag föll för. Snell var mer kraftfulla, men klart "slöare". Funkade som du säger på viss typ av musik, men inte på allt. Pengarna som blev över plöjdes givetvis ner i ytterligare uppgraderingar. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited