selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 17:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jul 24, 2005 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
*bra stereo
*snygg fru
*stort hus
*sexig bil
*grymma plattor
*pengar på banken

funderar på vad man kan skita i för närvarande
haha..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Behövs inte så många adjektiv tycker jag, fru+hus+bil är extremt viktigt alla tre, stereo+mjukvara på andra plats. Trist att va själver, suger med gnälliga grannar, handikapp att inte kunna transportera sig dit man vill på ett enkelt sätt. Stereo+mjukvara är för mig en viktig hobby, men jag tror säkert dom som gnuggar på sin bil eller snickrar ihop nån möbel får ut lika mycket av sin hobby.

Det där sista vet jag inte vad det är eller betyder, riktigt, så jag kan inte svara för hur viktigt det är.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
* Det har nästan alla som är registrerade användare här på selleri. Den kan dock självklart bli ännu bättre.
* Snygg är väl inte det viktigaste? Men att ha en tjej/fru (kille/sambo!?) kan göra livet bättre.
* Är inte alls viktigt enligt mina värderingar.
* Hur kan en bil vara sexig? Steve Jobs sa ett Powerbook var sexig... vete tusan. Däremot är det praktisk med bil. Jag bor i Stockholm och utnyttjar sveriges bästa kommunaltrafik så gott det går.
* Har man redan. Blir fler och fler i långsam takt.
* Är en väldigt skön känsla. Man bör dock använda dessa emellanåt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 01:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Man vill ju vá glá, va? Vill man inte det? :)

Frisk vill man också vara.

Ekonomiskt oberoende är kanske att ta i, men att ha pengar så man klarar sig och köpa sånt som man vill ha när man vill ha det är inte helt fel. Inom rimliga gränser då förstås.

Bil kan vara mycket trevligt att ha.

Gumma kan man klara sig utan. Men ibland kan det bli lite ensamt. Fast det går oftast bra ändå.

Vänner är mycket viktigt i livet. Vänner som ställer upp i alla väder och inte sviker en när man behöver dem.

Hifi är kanske inte livsviktigt, men onekligen ett mycket trevligt inslag i livet. Detsamma gäller för en riktig hembio. Känslogenomslaget när man spelar musik med bra återgivning eller ser på film när bild och ljud är på topp är svårt att överträffa.

Sen behöver man nog få sig en klunk av Livets Vatten emellanåt också. :)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 02:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Viktigast: fru och vänner.

Pengar är trevligt, ekonomisk stress måste vara bland det jobbigaste man kan vara med om här i västvärlden. Skönt således om man har lite buffer så man kan lägga pengar på det man vill utan att behöva tänka efter hela tiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 08:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Inte ofta man är här.

Men svara kan man göra när man gör en drop in.

För mig är det att vara sambo/gift med en bra utmanande "gåta". Om denne har en bra sterio som attachment så är det ju bara agenäm bonus.

Bil är ju viktigt, trots dessa stölder av pengar vid pumpen.. Vi har ju ingen "trevlig" komunaltrafik i Göteborg, utom på en punkt. Den är ju inte "nergrävd i marken" så man ser ju staden ialf.

Datorer är ju alltid kul och viktig. Träffa folk bakom den polerade ytan som är annars, och minska risken för förkylning och influensa mm. Dessutom ger den ju möjligheter att prakitisera "save sex" med. :oops::oops: :wink: :oops::oops:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Gemenskap
Trygghet

Materiell glädje är otroligt egoistiskt.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik - du är inne på Mazlows behovspyramid :wink: dvs basen i tillvaron.
Om vi i denna diskussion utgår från att de första "stegen" i hans pyramid är uppfyllda - skulle jag säga...
1/ Må bra fysiskt o psysiskt (mår man dåligt själv så spelar resten inge roll. Dessutom är man då ofta en pina för andra)
2/ Inflytande o valfrihet över sitt liv inkl arbete (är brist på detta som orsakar utbrändhet INTE för mycket jobb)
3/ Familj; egen o släktningar

Bil/hus/stereo o andra materiella saker är bonus men av dessa är givetvis Linn riggen viktigast :wink:
Nu när man har familj är man glad att man redan hade en OK rigg då prio 1 numera är boendet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Givetvis är det Maslows behovspyramid som gäller.
Vi rika västerlänningar glömmer ofta bort att de 4 första stegen på pyramiden inte är självklara för alla. Vi tror att vårt självförverkligande är den enda utmaningen och dessutom har en del den konstiga uppfattningen att det femte steget enbart kan nås materiellt, något som inte kunde vara mer fel.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
naimerik wrote:
Givetvis är det Maslows behovspyramid som gäller.
Vi rika västerlänningar glömmer ofta bort att de 4 första stegen på pyramiden inte är självklara för alla. Vi tror att vårt självförverkligande är den enda utmaningen och dessutom har en del den konstiga uppfattningen att det femte steget enbart kan nås materiellt, något som inte kunde vara mer fel.

/Erik
Man kan väl se den matriella vägen som genväg som ofta är kortsiktig....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Man kan vrida på det också, det gamla talesättet "man kan inte köpa lycka" brukar jag besvara med "han som sa det visste bara inte var man skulle handla". Jag hävdar med bestämdhet att man blir lyckligare av pengar, eller snarare av problemen och orosmomenten som försvinner som resultat. När studietiden var över och jag slapp bekymra mig över hur jag skulle kunna betala hyran under varje sommar blev jag lyckligare.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
daniel.n wrote:
Man kan vrida på det också, det gamla talesättet "man kan inte köpa lycka" brukar jag besvara med "han som sa det visste bara inte var man skulle handla". Jag hävdar med bestämdhet att man blir lyckligare av pengar, eller snarare av problemen och orosmomenten som försvinner som resultat. När studietiden var över och jag slapp bekymra mig över hur jag skulle kunna betala hyran under varje sommar blev jag lyckligare.
Visst kan man hålla med om sånt. Det är ju förstås mer komplicerat än sådant. Något som är tydligt med många fattiga kulturer att det finns en otroligt generositet. Man har liksom nästan inget och har då inget att förlora. Jag har en erfarenhet när jag bodde i en hydda en gång i kina. Den fattiga familjen hade en skjul som knappt kunde stå upp. De hade en färg tv. antennen var så dålig att man knappt såg i färg:) De bjöd mig på den bästa maten de hade. Familjen själv åt ris med en buljongsoppa. Man kan undra varför de köpte en tv istället för enligt maslowbehovstrappa skulle de ju renovera sitt hus för den pengen.

Varför det inte är självklart att man blir lyckligare med pengar är att i västerländska konsumtionssamhället finns det en bild av att man blir lycklig med saker, resor, osv.... Om man har väldigt mycket pengar finns det inte mycket saker man har kvar att drömma om. Det är kanske drömmen som är lyckan... att gå och drömma om en grej, spara för den ett tag, sen köpa den... och sedan använda den.... Men som med linn (självkritisk här) när man väl har köpt högtalarna som mar har sparat till, börjar man tänka vad man kan uppgradera till för högtalare. men jag vill ju å andra sidan inte påstå att fattigdom är något att sträva efter. Det är att försöka hitta en balans på något sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 19:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Att vara frisk såklart. Inget annat spelar ngn roll om man inte är det. Efter det kommer nog kärlek och vänner. Kul jobb och sedan pengar. Hade ni frågat mig för fem sex år sen hade jag säkert lagt pengarna högre upp men med åldern (ja om 30 är ngn ålder) får man lite mer perspektiv på saker och ting.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 20:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
sen när är det KUL att jobba, skulle gärna slippa den biten å bara softa omkring resten av livet..... :)

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
daniel.n wrote:
Man kan vrida på det också, det gamla talesättet "man kan inte köpa lycka" brukar jag besvara med "han som sa det visste bara inte var man skulle handla".
På fritiden har på senare tid träffat en kannadick som blivit rik på IT-bublan
och flytit runt i världen sedan dess utan annat mål än att försöka hitta sig själv och något meningsfullt att göra-

För närvarande bor han Stockholm och har finansierat ett start upp som håller på med import och distribution av prylar, detta för han" tyckte det verkade kul med stockholm på sommaren, sol o brudar."

Helst av allt vill ha bara ha pengar utan motprestation så han kan glida runt utan att tära på sitt kapital.

Är denna man lycklig?
Han har inte bott i sitt hemland de senaste sex åren utan flutit runt utan mål över världen.

Jag hävdar att han inte är det. Fast han är inte direkt olycklig heller utan har i princip bara lyxproblem..

:)

Äsch...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited