selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9109 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Ayn wrote:
Depeche Mode - Violator.
Den låter också fantastiskt på vinyl! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 21:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Pediatrik wrote:
Ayn wrote:
Depeche Mode - Violator.
Den låter också fantastiskt på vinyl! :wink:
Japp, vilket var mediet jag spelade den på 8)

Det blev vinyl för hela slanten igår...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 21:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
The Gathering - Home.
Det här nederländska bandet har hunnit avverka så många stilar att det inte är klokt, men det är först nu som jag har hittat något med dem som jag tycker är bra. Det här är lugn rock med en hel del akustiska och lite elektroniska inslag. Nästan lite trip-hoppigt, men ändå inte. Ibland hör man spår av deras tidigare alster när det kopplas in lite distade gitarrer. Största delen av skivan är härligt lugn och ger just känslan: Home.


Attachments:
home.jpg
home.jpg [ 7.21 KiB | Viewed 2271 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 31, 2007 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
The Gathering - Home.
Det här nederländska bandet har hunnit avverka så många stilar att det inte är klokt, men det är först nu som jag har hittat något med dem som jag tycker är bra. Det här är lugn rock med en hel del akustiska och lite elektroniska inslag. Nästan lite trip-hoppigt, men ändå inte. Ibland hör man spår av deras tidigare alster när det kopplas in lite distade gitarrer. Största delen av skivan är härligt lugn och ger just känslan: Home.
Aldrig hört detta band förut, men det låter ju riktigt trevligt! Har visserligen bara hört 4 låtar än så länge men det är lovande. Måste nog kolla igenom tidigare skivor också....

Tack för tipset!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Fn Donald Fagen vill jag minnas att han heter. Köpte faktiskt Morph the Cat och har lyssnat igenom den en gång och den är suverän. Lite annat blev det också. Peps Perssons bästa samt en med Bo Kaspers Orkester, den senaste. Peps är ju en gammal räv och jag hade inget med honom innan och Morph The Cat hade jag laddat ner så jag visste att den CD var bra. :twisted:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 21:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Sissel Kyrkjebo - Gift of love

En mycket underskattad skiva - framför allt om man tittar på vilka som finns med och spelar på skivan (Dean Parks, Abraham Laboriel....) och som kör finns bl.a. Bill Champlin(!) och Joseph Williams (!!).... Med det så kan det inte bli fel - vilket det inte heller blir - en fantastisk skiva. Jag köpte den från början som CD (och gav vinylen till mina föräldrar) men insåg snabbt mitt misstag och rättade till det... :shock:
Annars snurrade Extremes - Three sides to every story idag....bra tryck i den, och hög volym och lite headbanging är ju aldrig fel heller....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 18:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Simone Moreno - Samba Makossa
"Sprang på" henne genom låten "Vem pra Bahia (Vi drar till Malmö)" med Timbuktu. Bor tydligen i Sverige sedan nåt år.
Mkt trevligt sväng! Och en lite ovanlig genre för mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jag fyllde år i lördags och fick bla denna platta, som sedan dess snurrat flitigt där hemma:

Image

"Oberoendeframkallande" bygger vidare på den mix av hiphop, funk, ska, soul mm som Timbuktu finslipat till sin egen. Visst finns det paralleller med Manu Chao, men helt klart utan att det stör. Dessutom är det alltid härligt att höra någon som bla nämner det klassiska studentfiket Gräddhyllan i Lund i sina texter! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 12, 2007 15:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Upptäckte Sufjan Stevens via ett tips. Singer/songwriter som inte är tråkig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 20:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Surfjan Stevens kan vara lite kul faktiskt :) Gillar att han verkar ha en förkärlek för 5/4-takt, det är klass att skriva låtar i 5/4 som känns naturliga snarare än krångliga.

I skivspelaren snurrar just nu Porcupine Tree - In Absentia.
Lirade Deadwing på tåget på väg hem. Värmer upp inför nya skivan Fear of a Blank Planet som kommer i april [:)]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ani DiFranco "Reprieve" snurrar just nu på hårddisken....
Lite annorlunda än jag förväntade mig, men mycket trevlig!

Image

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 01:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Satte mig ner och lyssnade igenom Jimi Hendrix-Are You Expierienced? under kvällen.Bra musik är tidlös.Jimi är tidlös.Undrar hur den mannens skivor låtit om han slagit igenom idag och haft alla dagens tekniska hjälpmedel till hands?


Top
   
 Post subject: Sissel K.
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 02:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Vill slå ett slag för Sissels CD "All good things" har haft den ett tag nu och den är verkligen en höjdare att spela på lite högre volym.:lol:

Har vidare beställt " Gift of Love" med samma artist så jag skall be att få återkomma om den silverskivan med en recension.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 11:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Gift of Love är en höjdare om man gillar sånt som "västkust-maffian" är med på - Dean Parks, J.R. Robinson, Abraham Laboriel, Bill Champlin...osv :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
new order wrote:
Satte mig ner och lyssnade igenom Jimi Hendrix-Are You Expierienced? under kvällen.Bra musik är tidlös.Jimi är tidlös.Undrar hur den mannens skivor låtit om han slagit igenom idag och haft alla dagens tekniska hjälpmedel till hands?
Med tanke på hur dagens musik komprimeras, limiteras och processas ska vi nog vara glada för att Jimi fick verka i en tidigare mindre tekniskt "utvecklad" miljö.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9109 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited