selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 14:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Det finns ingen iPod med radio.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lupus wrote:
Ni får ursäkta en över analog, men de inställningar som ni pratar om, är det så att det låter sämre om man använder i tunes med standard inställningar? Och den här beryktade i poden har den fm radio?

Naimerik var har du köpt dina lurar?
Det låter inte bättre, bara annorlunda samt att iTunes synkar och importerar som man själv vill.

Hörlurarna köpte jag här och det fungerade utmärkt. Jag och min sambo har varsit par men hon har en mini och jag en 40G och jag måste säga attt minins storlek är fin men jag skulle aldrig klara mig med så lite utrymme, jag tycker 40Gb är för lite.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Aj aj, men det enklaste och billigaste kanske är att köpa en fickradio och en Ipod, det viktigaste av allt är trotts allt ljudet, skiljer sig ludet över huvudtaget något i mellan bättre MP3 spelare, det gör det förstås beroende på vem man frågar, men om man är van vid linn ljud, låter då allt lika illa så länge som det är mp3? Är annars Jens of sweden bra ljudmässigt om man mäter den mot en Ipod?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Hur kan 40 gig vara för lite? Det skulle behövas långa resa för att lyssna igenom allt en gång. 4 gigarn gillar jag för att den är smidiager att ta med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Lupus wrote:
om man är van vid linn ljud, låter då allt lika illa så länge som det är mp3?
Svår fråga. Jag tycker att olika MP3-spelare skiljer sig en hel del i ljudkvalitet, men de låter alla förfärligt illa om man kopplar dem till stereon. Klockorna stannade när jag sist spelade en Ipod genom en Linnanläggning.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Lupus wrote:
om man är van vid linn ljud, låter då allt lika illa så länge som det är mp3?
Svår fråga. Jag tycker att olika MP3-spelare skiljer sig en hel del i ljudkvalitet, men de låter alla förfärligt illa om man kopplar dem till stereon. Klockorna stannade när jag sist spelade en Ipod genom en Linnanläggning.
Det finns en lite konverter som en tysk säljer som gör det lite mer behagligt ljudet.. men men.. är väl inte kanon direkt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 02:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Skillnaden är att en Linn-rigg (2ch iaf) har 100% uppmärksamhet när den används, medan mp3-spelarna nyttjas medan man försöker undvika att köra på någon med bilen, att tappa en skivstång i nyllet, fängelsestraffet som skulle följa om man ströp dom skräniga ungarna på tåget/bussen, etc.

Därmed inte sagt att man inte njuter av musik ur en mp3-spelare, men det är bara momentant emellanåt, när nån extra bra låt rullar förbi i playlisten och man plötsligt blir sämre på undvika att köra på folk och börjar få skivstänger i nyllet.

Hur dom låter är inte så superintressant faktiskt ur ett sitta-och-njuta-perspektiv, det betyder betydligt mer att lurarna är sköna och har ett schysst icke-påfrestande 'sound', att den tål vibrationer och skakningar någorlunda och att den har så stor lagringskapacitet som möjligt. Jag kan visst tänka mig att 40 känns klent; på jobbet har jag kanske 20gb i min mp3-playlist och det är för lite när det rullar många timmar om dagen. Man vill ju lagra kompletta skivor även om man oftast zappar förbi hälften av låtarna .. jag vill det iaf, det skulle vara alldeles för jobbigt att sitta och sortera bort och bygga nån slags best-of. Nä, kompletta album ska det vara, och helst ALLA man har liggande hemma då det är trist att behöva byta content i spelaren. Jag varierar då friskt mellan 'shuffle' och att specifikt bli sugen på köra hela Operation Mindcrime-plattan.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag förstår vad du menar daniel, men jag har ändå väldigt olika erfarenheter av mp3 och jag vet inte vad det beror på, men ibland skär ljudet in i huvudet så att det inte går att lyssna på, även vid lådg volym. Men det kanske har mer med själva filen man lyssnar på att göra. Jag vet att jag någon gång suttit på en krog med ganska dämpad musik, då de plöttsligt satt på någon blandskiva i mp3 och till min förfäran upptäckt att det redan tjöt från mina örön. Då är det bara att packa och dra.

Är det någon skillnad på en mini pod och 60gig ljudmässigt?

Är det inte någon som har ett tipps på en bra fick radio gärna med lite bättre ljud. De radio apparaterna för fickbruk jag har provat har varit ganska svaga i utefekten så det har inte gått att koppla lite mer krävande lurar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 13:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Ljudkvaliteten beror först och främst på vilket format och vilken upplösning man väljer. Mp3 har sina brister, kräver rätt hög upplösning för att bli någotsånär lyssningsbar, AAC är lite bättre (AAC bygger på mpeg4). Drar man upp upplösningen i komprimeringen blir det klart mycket bättre men det betyder förstås att varje låt tar mer plats.

Men nånting som ni bör testa är att lägga ner hela CD:n som AIFF-fil, dvs. i samma format som den ordinarie spelaren spelar upp. Naturligtvis blir ju inte musiken komprimerad men med en 40Gb iPod för man ändå in en hel del, säkert åtmionstone drygt 30-40 plattor. Med AIFF-filen görs ingen komprimering. Jag vet att det finns en del audiofiler som gillar klassiskt som gör på detta sätt eftersom man inte tycker att någon komprimering duger.

Måste man prompt ha radio för man skaffa tillbehör o man kör iPod eller köpa en annan spelare. Dock går det ju att tanka ner podcastings från internet och lyssna på iPoden men den verksamheten är lite i sin linda iaf när det gäller Sveriges Radio. Man kan hämta hem sommarprogrammen men dom är strippade på musik vilket ju gör det hela värdelöst. Vem vill bara lyssna på snacket i sommar och inte musiken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 22:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sun Feb 06, 2005 16:02
Posts: 67
Location: Rimbo.
Classik wrote:
Något som jag även blev lite irriterad över var att om jag hade Ipod:en på laddning, (det gör man med usb-sladden), och startade om datorn samtidigt så "böt" WinXP hårddiskboot listan och böt label på diskarna när ipod:en satt i (...)
Jag upplever samma frustration med min nyligen införskaffade som du gör, med några få undantag. Detta, dock, kan bara tillskrivas ett katastrofalt operativsystem, inte iPod. Så är det bara.

_________________
/ Daniel
Rimbo, Sweden


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 04, 2005 00:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
ed wrote:
Hur kan 40 gig vara för lite? Det skulle behövas långa resa för att lyssna igenom allt en gång. 4 gigarn gillar jag för att den är smidiager att ta med.
Därför att även om man inte ska lyssna på all musik man har med sig så vill man ha så stor valfrihet som möjligt. Samma sak om du är hemma, vad ska du med tusentals skivor till om du ändå knappt hinner lyssna på ens tjugo stycken under en vecka?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 04, 2005 06:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ayn wrote:
ed wrote:
Hur kan 40 gig vara för lite? Det skulle behövas långa resa för att lyssna igenom allt en gång. 4 gigarn gillar jag för att den är smidiager att ta med.
Därför att även om man inte ska lyssna på all musik man har med sig så vill man ha så stor valfrihet som möjligt. Samma sak om du är hemma, vad ska du med tusentals skivor till om du ändå knappt hinner lyssna på ens tjugo stycken under en vecka?
Japp men man får inte glömma att den ska vara bärbar. Det är en avvägning, mycket musik att lyssna på och lätt och bära på. Där gör väl alla olika val. Jag har gått medelvägen o kör en ipodmini. För mig är en bärbar spelare ett rörligt alternativ. Har inte samma krav att alla mina vinylskivor ska finnas med. Men som sagt visst skullel man vilja.. Men att ha med typ 1000 låter i en miniipd är ganska mycket.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 04, 2005 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Skillnaden är att en Linn-rigg (2ch iaf) har 100% uppmärksamhet när den används, medan mp3-spelarna nyttjas medan man försöker undvika att köra på någon med bilen, att tappa en skivstång i nyllet, fängelsestraffet som skulle följa om man ströp dom skräniga ungarna på tåget/bussen, etc.

Därmed inte sagt att man inte njuter av musik ur en mp3-spelare, men det är bara momentant emellanåt, när nån extra bra låt rullar förbi i playlisten och man plötsligt blir sämre på undvika att köra på folk och börjar få skivstänger i nyllet.

Hur dom låter är inte så superintressant faktiskt ur ett sitta-och-njuta-perspektiv...(kortat)
Klart det är intressant hur mp3 spelare låter.
Min linnrigg har inte 100% uppmärksamhet hela tiden men till skillnad från sämre systen STÖR den inte!
En del sk HIFI anläggningar gör mig vansinnig, pga de låter så KASS.
Ett bra test är att ha på systemet konstant - är det bra blir man inte störd...inte ens efter ett dygn typ.
Andra vill man stänga av direkt!
Jag är speciellt känslig mot allt som stör. Har tex alltid proppar i öronen när jag flyger.
Bilar som väsnas i "FEL" frekvens (vindbrus/däcksdån) är också otroligt jobbigt.

Så...MP3 är för mig totalt uteslutet :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 04, 2005 11:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag brukar sitta och köra min iPod in i anläggningen när jag sitter och jobbar hemma ganska ofta. Det funkar helt okej för min del! Slipper gå upp och byta skiva stup i kvarten (det känns så när jag är mitt inne i nånting iaf, tiden flyger iväg). Visst låter inte iPod alls lika kul som att lyssna på min Ikemi, speciellt när man kör komprimerad musik, men så katastrofal tycker jag absolut inte den är. iPod låter bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 04, 2005 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Jag brukar sitta och köra min iPod in i anläggningen när jag sitter och jobbar hemma ganska ofta. Det funkar helt okej för min del! Slipper gå upp och byta skiva stup i kvarten (det känns så när jag är mitt inne i nånting iaf, tiden flyger iväg). Visst låter inte iPod alls lika kul som att lyssna på min Ikemi, speciellt när man kör komprimerad musik, men så katastrofal tycker jag absolut inte den är. iPod låter bra.
När du kör den i stereon, suger den inte batterier av ipoden då?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited